۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۸۸۹۷۷
آیت الله کعبی:

حوزویان با توجه و اهتمام به فرمایشات رهبر انقلاب فرصت بزرگ تحول را از دست ندهند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با تاکید بر اینکه حوزویان باید انتظارت و منویات رهبری را محقق و عملیاتی کنند، بیاناتی که ایشان در دیدارهای مختلف با حوزویان ایراد کردند را نوعی اتمام حجت با حوزویان دانست.
ديدار اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با رهبر معظم انقلاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پنج شنبه شب، در جمع طلاب مدرسه علمیه شهیدین، سفر مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم را نقطه عطفی تاریخی در حوزه های علمیه عنوان کرد.

وی در ادامه این جلسه به تعریف و تبیین شاخص های علم آینده پژوهی پرداخت و بیان داشت: آینده پژوهی علم پیش بینی تغییرات احتمالی آینده و طراحی و مهندسی مطلوب در چارچوب موازین اسلامی و متناسب با فطرت بشر است.

این استاد حوزه علمیه قم، سناریو سازی، رصد، دیده بانی، روندیابی، شناسایی جریان ها و الگوهای عمده تغییر و تحلیل تاریخی را از جمله تکنیک های آینده پژوهی عنوان کرد و با اشاره به رسالت سنگین طلاب و روحانیان گفت: طلاب برای موفقیت در تحصیل و برنامه خود باید آینده نگری داشته باشند و با فعالیت، خلاقیت و ابتکار به سوی آینده حرکت کنند.

وی طراحی و مهندسی آینده مطلوب و افزایش حس مسؤولیت پذیری را از مهم ترین فایده های آینده پژوهی و آینده نگری دانست و تاکید کرد: آینده پژوهان برای آینده خود برنامه های کلان و چشم انداز طراحی و تهیه می کنند.

آیت الله کعبی، پنج مقطع تاریخ بنیانگذاری اسلام، دوران تداوم و پایداری و مقاومت، دوران بیماری و آفت، دوران بیداری مجدد و بازگشت به اسلام و دوران انقلاب اسلامی و نهضت امام راحل را از جمله دوران های مختلف روحانیت برشمرد و تاکید کرد: دوران انقلاب اسلامی را باید به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ انبیا و اسلام ارزیابی کنیم.

وی با بیان اینکه دوران انقلاب شکوهمند اسلامی، دوران باز تولید قدرت اسلامی بر اساس آموزه های اهل بیت(ع) است خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی تئوری دین افیون توده ها است شکست خورد و امروز انقلاب اسلامی به سمت شکست لیبرالیسم و نظام سرمایه داری به پیش می رود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه در حال حاضر دو طرز دیدگاه اسلام ناب محمدی برپایه گفتمان اسلام، امام و رهبری و گفتمان نظام سلطه و استکبار جهانی که هر دو برای اداره جهان طرح و برنامه دارند با هم در مصاف هستند تصریح کرد: حوزه های علمیه باید متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی خود را برای حضور در دنیای آینده آماده کند.

بیانات رهبر انقلاب منشور نوین تحول در حوزه های علمیه است
وی حضور و ایفای نقش حوزه در چنین عرصه و فضایی را نیازمند الزاماتی دانست و تاکید کرد: بیاناتی که مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف از جمله آذر ماه76 و آذرماه 86 در جمع نخبگان حوزه های علمیه و سخنان مهمی که ایشان در روز 29 مهرماه در جمع طلاب و روحانیان حوزه علمیه قم ایراد کردند منشور نوین تحول در حوزه های علمیه است و همه باید به آن توجه کنیم.

این پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حوزویان باید انتظارت و منویات رهری را محقق و عملیاتی کنند گفت: سفر مقام معظم رهبری و بیاناتی که ایشان در دیدارهای مختلف با حوزویان ایراد کردند، اتمام حجت با حوزویان است.

وی افزود: من نگرانم این سفر مقام معظم رهبری آخرین فرصت برای تحول در حوزه های علمیه باشد و اگر از آن خوب استفاده نکنیم ممکن است فرصت بزرگ تحول را از دست بدهیم.

عضو جامعه مدرسین علمیه قم در ادامه به تبیین و تشریح ویژگی های حوزه های علمیه در عصر کنونی پرداخت و تاکید کرد: حوزه امروز، حوزه ای جوان، با انگیزه، دارای عزم جدی برای تحول، پایبند به ارزش ها و اصالت های ریشه دار گذشتگان صالح، پرتحرک و با استعداد، اثرگذار در دین و دنیای مردم، سرشار از فضلای متعهد و کارآمد، دارای برنامه ریزی، سیاستگذاری و مدیریت و برخوردار از ذخایر ارزشمندی همچون علما، مراجع تقلید و نهادهایی کهن و ریشه دار همچون جامعه مدرسین است.

آیت الله کعبی مقام معظم رهبری را از دلسوزترین افراد نسبت به مسائل حوزه دانست و بیان داشت: حضرت آیت الله خامنه ای رهبری حوزه شناس و کارشناس خبره به بایدها و نبایدهای حوزه های علمیه و روحانیت هستند، افزون بر این، ایشان اسلام شناس و هادی جریان فکری و بیداری جهان اسلام در عرصه های مختلف جهانی و انقلاب اسلامی هستند و ما باید از وجود و نصایح و راهکارهای ایشان حداکثر استفاده را ببریم.

وی دانایی، تقوا، فضیلت، ساده زیستی، عزت نفس، مردمی، صداقت، مسؤولیت شناس، دین مدار، آمر به معروف و ناهی از منکر، پایبند به نظام اسلامی، آرمان های امام ، شهدا، معتقد به ولایت فقیه، دارای روحیه کار جمعی، برخوردار از توان جذب جوانان، تحرک، زمان شناسی، بصیرت، خردمند، را از جمله شاخص های بارز یک روحانی فاضل برشمرد.

حوزه برای پاسخگویی به نیازها باید آینده شناسی و آینده نگری کند
آیت الله کعبی رسالت حوزه های علمیه در پاسخگویی به نیازهای جهانی و ملی را سنگین و حساس خواند و بیان داشت: امروز مقیاس های تاثیرگذاری و نفوذ حوزه و روحانیت جهانی شده است و مخاطبان حوزه در پنج قاره جهان پراکنده اند و مشتاق و تشنه معارف اصیل اسلامی و آموزه های اهل بیت(ع) هستند و حوزه و روحانیت برای پاسخگویی به نیازهای داخلی و جهانی باید آینده شناسی و آینده نگری کند.

وی تدوین بیانیه ماموریت حوزه های علمیه را ضروری دانست و ابراز داشت: مقام معظم رهبری نیز در جمع نخبگان حوزه و دیدار دوم با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر این امر تاکید کرده و گفتند این امر کار سختی است و برای پشتوانه آن باید فکر کرد.

آیت الله کعبی، توجه به مساله ولایت فقیه را برای طلاب و روحانیان امری ضروری دانست و بیان داشت: یک طلبه و یا روحانی نمی تواند بگوید من به ولایت فقیه کاری ندارم، اگر امروز چیزی در اختیار ما است، به برکت خون شهدا، زحمات امام راحل و ولایت فقیه است و همه باید قدردان این نعمت های باشیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم همه ما بتوانیم به تکالیف و رسالت های خود جامه عمل بپوشانیم و مدیریت تحول را با بهره گیری از بیانات و رهنمودهای داهیانه و مدبرانه مقام معظم رهبری جدی بگیریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تربیت نیروهای کارآمد و متعهد، افزایش کمی و کیفی روحانیان، تبدیل نظام متمرکز حوزه به نظامی غیر متمرکز، حضور مؤثر حوزه و روحانیت در صحنه بین الملل، تولید علم بر پایه مجتهد پروری و نظریه پردازی در علوم و فتح قله ها و مهندسی تبلیغ در حوزه های علمیه بر اساس نقشه جامع را از جمله راهکارهای خود برای ارتقای تحول و بالندگی بیش از پیش حوزه های علمیه عنوان کرد. /924/پ201/ج
ارسال نظرات