۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۸۵۰۰۰
آیت الله سبحانی:

خداشناسی نیازمند فهم دقیق است / قدرت الهی فوق همه قدرت های بشری است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، قدرت لایزال الهی را فوق همه قدرت های بشری دانست و مساله خداشناسی را نیازمند فهم دقیق و موضوعی غیر عقلی عنوان کرد.
آيت الله جعفر سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، ظهر شنبه، در هفدهمین روز از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم، که با حضور طلاب ایرانی و خارجی در مدرسه حجتیه قم برگزار شد، به تفسیر آیات چهاردهم و پانزدهم سوره مبارکه حشر پرداخت.

وی با اشاره به اتفاقاتی که بین مسلمانان و قوم بنی النضیر افتاد تصریح کرد: اینها با وجود قراردادهایی که با پیامبر گرامی اسلام امضا کردند، پیمان خود را نقض کردند، اما حضرت محمد(ص)، باز هم با مهربانی و عطوفت و رافت با آنها رفتار کرد.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: یکی از نشانه های بی عقلی و بی خردی قوم بنی النضیر این بود که در قلعه و خانه های خود نشستند و می خواستند به این صورت از خود دفاع کنند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: قوم، جمعیت و ملتی که این گونه باشد و بخواهند با این شکل و شمایل از خود دفاع کنند، یقینا محکوم، خوار و ذلیل هستند؛ مولا حضرت علی(ع) نیز در یکی از خطبه های خود به این موضوع اشاره می کنند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیه شریفه « لایقاتلونکم جمیعا الا فی قری محصنه...» بیان داشت: علت اینکه در این آیه شریفه تاکید شده است که قوم بنی النضیر تعقل ندارند و در آیات قبل نیز آمده بود که اینها قومی هستند که نمی فهمند، به این دلیل است که در این آیه موضوع خداشناسی نبود بلکه مساله، امری اجتماعی بود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه، با اشاره به خصوصیات قوم بنی النضیر تصریح کرد: اینها فهم نداشتند چون داخل قلعه ماندند، عقل نداشتند چون با هم اختلاف داشتند؛ اینها اگر فهم داشتند به فطرت خود مراجعه می کردند، و همچنین چون عقل نداشتند، اختلافات زیادی بینشان بود.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: بنی النضیر نتیجه عمل خود را چشیدند و برای آنها عذابی دردناک و سخت است.

این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه مساله خداشناسی نیازمند فهم است و موضوعی عقلی نیست خاطرنشان کرد: قدرت الهی فوق همه قدرت های بشری است و نباید آن را با قدرت انسان یکسان گرفت.

این مرجع تقلید در ادامه به بررسی تفاوت مثل های قرآنی با دیگر مثل ها پرداخت و ابراز داشت: در فارسی و عربی هزاران مثل وجود دارد، اما مثل های قرآنی به معنای شرح حال و وصف است.

این مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه مثل منافقان بنی النضیر، مثل شیطان به انسان است اظهار داشت: در جنگ بدر شیطان به صورت انسانی از قوم قریش ظاهر شد و به آنها گفت: نترسید و بجنگید، اما وقتی که جنگ شروع شد فرار کرد و آنها را فریب داد.

وی با تاکید بر اینکه نقش منافق، همچون نقش شیطان است ادامه داد: شخص منافق هموراه به دنبال تامین منافع خودش است و انسان ها را فریب می دهد. /924/پ202/ج
ارسال نظرات