۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۸۴۸۸۱
محقق حوزوی:

بی بصیرتی و حب دنیا در کنار تهدید و تطمیع ازعوامل شکست اطرافیان امام حسن بود

خبرگزاری رساـ عضو مرکز مطالعات و پژوهشهای رسیدگی به امور مساجد، بیان داشت: اولین اقدام امام حسن(ع) به عنوان نماینده ویژه امام علی(ع) در کوفه، بر کناری عالم بی بصیرتی به نام ابوموسی اشعری بود.
ميلاد امام حسن مجتبي


حجت الاسلام گندمکار، عضو مرکز مطالعات و پژوهشهای رسیدگی به امور مساجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ره) به تبیین سیره سیاسی آن حضرت پرداخت و گفت: امام حسن(ع) با وجود آنکه در سن نوجوانی و جوانی بود، توانست با بصیرت خود در مقابل سه جریان قاسطین، مارقین و ناکثین در کنار ولی خود باشد.

وی ادامه داد: اطاعت امام حسن(ع) بخاطر تبعیت از ولایت بود و در همین راستا امام حسن (ع) نماینده ویژه برای بسیج مردم کوفه می شود.

این محقق علوم حوزوی بیان داشت: امام حسن(ع) در اولین اقدام خود در کوفه ابوموسی اشعری، عالم ساده لوحی و ترسویی که مردم را از جنگ کردن برحذر می داشت، بر کنار کرده و نماد بی بصیرتی در جامعه را حذف کرد و سپس با سخنرانی ها و نصیحت های خود، لشگری انبوه از مردم کوفه را برای جنگیدن اعزام نمودند.

حجت الاسلام گندمکار در تحلیل صلح امام حسن(ع) بیان داشت: کوفه در آن روزگار در بدترین شرایط بود زیرا اگر نگاهی به شرایط تاریخی صلح امام حسن(ع)داشته باشیم، می بینیم مردم کوفه با بی بصیرتی تمام باعث جریان حکمیت شدند.

وی توضیح داد:در زمانی که مالک اشتر در یک قدمی شکست دادن لشگر معاویه بود، قرآن ها را بر سر نیزه کردند و جنگ روانی بزرگی علیه لشگر امام علی(ع) سامان دادند که افراد زیادی با فراموش کردن شاخص که همان قرآن واقعی است، بر امام فشار آوردند که عقب نشینی کند و در نهایت حکمیت پایان ماجرا بود.

این کارشناس دینی، جنگ صفین را جنگ اسلام و شام خوانده و بیان داشت: بعد از اتمام حکمیت واقعیت ها روشن شد و دیدند که جاهلیت بر آنها حاکم شده و نه تنها موجودیت حکومت شام را به رسمیت شناخته اند بلکه بر برتری شامی ها اقدام کرده اند.

وی اضافه کرد: اختلافات در این فضا بالا گرفت و بی بصیرتی سر از پیدایش گروهی منحرف، قانون شکن و ظاهر بین به نام خوارج درآورد.

حجت الاسلام گندمکار گفت: تشتت و اختلاف در جامعه به گونه ای شد که کوفی ها به جان خود افتاده و انسجام خود را از دست داده و تبعیت از ولی را به فراموشی سپرده بودند.

وی شهادت امیر المومنین به دست خوارج را محصول این دوران پر فتنه خوانده و بیان داشت: مردم در اوج سردرگمی به دنبال رهبر می گشتند و احساس حقارت ها به گونه ای بود که شرط بیعت با امام حسن(ع) را منوط به جنگ با معاویه کردند.

حجت الاسلام گندمکار گفت: در شرایط آن دوره، حاکمیت مطلق مطرح بود و حاکمیت اسلامی با دو حاکم گوناگون بی معنا بود.

وی بیان داشت: امام حسن(ع) در پی تدارک لشگر برای جنگ با معاویه برآمدند و طبق نقلی چهل هزار نفر و طبق نقل معتبرتری دوازده هزار نفر در وادی نخیله گردهم آمدند.

این محقق علوم اسلامی، بی بصیرتی، کارشکنی، ضعف قدرت سیاسی و حب دنیا را ازعوامل شکست خوردن لشگریان امام حسن(ع) دانسته و گفت: معاویه با تطمیع و تهدید به دسته دسته کردن سپاه امام حسن(ع) دامن زد.

وی بیان داشت: امام حسن(ع) در چنین شرایطی با تشخیص مصلحت نظام مسلمین و نظر کردن به بی نتیجه بودن جنگ، صلح را پذیرفتند.

حجت الاسلام گندمکار بیان داشت: در شرایطی که مردم کوفه به اهداف جنگ مطلع نبوده و نسبت به فواید آن ناآگاه بودند، شکست های احتمالی که در هر جنگی طبیعی است، پیش مردم دارای توجیه نبود. /909/ت301/ف.




ارسال نظرات