۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۸۳۷۵۵
مدیر کل اوقاف گیلان خبرداد:

18 هزار موقوفه در گیلان شناسایی شده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف گیلان با اشاره به رشد 150 درصدی میزان شناسایی موقوفات در سال گذشته در این استان گفت: در حال حاضر 18 هزار رقبه و موقوفه در مناطق مختلف گیلان وجود دارد.
وقف
حجت الاسلام میر کاظم حسینی اشکوری، مدیر کل اوقاف و امور خیریه گیلان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، با بیان این‌که در حال حاضر 18 هزار رقبه و موقوفه در این استان وجود دارد، گفت: میزان شناسایی موقوفات در سال گذشته به نسبت سال های مشابه 150 درصد رشد داشته است.

وی همچنین از رشد 113 درصدی دریافت اسناد مالکیت برای موقوفات طی سال گذشته خبر داد و و افزود:  احیای موقوفات و توسعه فرهنگ وقف بدون همکاری دیگر سازمان ها  ممکن نیست.

حجت الاسلام حسینی اشکوری اضافه کرد: همکاری و تعامل دو سویه اوقاف و دادگستری باعث تاثیر بیشتر برخورد با موقوفه خواری می شود.

وی بدهی ادارت دولتی را از مشکلات و موانع اوقاف گیلان برای احیای موقوفات دانست و گفت: اوقاف استان 11 میلیارد تومان از محل درآمد موقوفات طلب دارد.

مدیر کل اوقاف گیلان همچنین گفت: مدت طولانی رسیدگی به دادرسی ها و رعایت نکردن معافیت هزینه دادرسی در بعضی از شعب از دیگر مشکلات اوقاف در مبارزه با موقوفه خواری است.

وی با اشاره به روند رسیدگی به پرونده های مربوط به موقفه خواری در گیلان، گفت: در سال گذشته 15 مورد به نفع اوقاف و شش مورد علیه اوقاف رای صادر شده است و در پرونده هایی که علیه اوقاف رای صادر شده، مشکل اصلی نبود مدرک کافی بوده است.

حجت الاسلاک حسینی اشکوری انعقاد تفاهم نامه با اداره ثبت اسناد و املاک، بنیاد مسکن و آموزش و پرورش گیلان را از اقدامات اوقاف استان برای تسریع روند مبارزه با موقوفه خواری در گیلان برشمرد و اذعان داشت: کارگروه حقوقی و ثبتی در اوقاف استان فعال شده و با تشکیل جلسه در هر ماه به عدم ارجاع همه پرونده ها به دستگاه قضا نقش مهمی ایفا می کند.

مدیر کل اوقاف گیلان تصریح کرد: استفتائات مراجع تقلید و دستورالعمل های ثبتی از سال 65 تا 85 جمع آوری شده و در اختیار کارشناسان اوقاف و دادگستری قرار گرفته است.

حجت الاسلام حسینی اشکوری در پایان از عزم جدی اوقاف گیلان در برخورد با خرافات خبر داد و اظهار کرد: برخورد با بقاع جعلی و نمادهای خرافه پرستی با جدیت بیشتری ادامه خواهد داشت./950/پ202/ص
ارسال نظرات