۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۸۲۴۷۴
آیت الله مقتدایی:

بنده مخلص خدا همواره خود را برای شرایط سخت آماده می‌کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه ،حلم و بردباری‌ و صبر در برابر بلایا را از جمله ویژگی‌های عبادالرحمن دانست و تاکید کرد: بنده مخلص و واقعی خدا،‌ همواره خود را برای شرایط سخت آماده می کند و سختی ها و مشقات طاقت او را تاب نمی کند و در برابر ناملایمات صبوری پیشه می کند.
آيت الله مقتدايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گلپایگان، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه،‌ سه شنبه شب، در جمع مردم گلپایگان، به بررسی موضوع خودشناسی از منظر قرآن کریم و راه های شناخت خدا پرداخت.

وی تامل و توجه در آیات خداوند و نحوه خلقت هستی را یکی از روش‌های خدا شناسی ذکر کرد و با قرآئت آیات و روایاتی در این خصوص گفت: همه عالم هستی و نظمی که در آن وجود دارد نشان می دهد که خالقی یکتا این جهان را آفریده است.

این استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه تامل در آیات و مخلوقات الهی انسان را به خداشناسی می رساند، دعوت به یکتا پرستی و توحید را هدف مشترک همه انبیا الهی ذکر و تصریح کرد: دعوت انبیا و اولیا الهی نیز بدون دلیل و برهان نبوده است و همه انبیا الهی برای پیام خود معجزات و دلایل متقنی را ارائه می کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه، خودشناسی را راه دیگر خداشناسی خواند و ابراز داشت: نظم موجود و نهفته در وجود و خلقت انسان، نشان دهده قدرت لایزال الهی در خلقت انسان است و همه موحدان باید به این موضوع توجه کنند.

آیت الله مقتدایی، انسان را موجودی ناشناخته توصیف و تصریح کرد: با وجود پیشرفت های شگرف علوم انسانی و تجربی و پزشکی،‌ همچنان انسان ابعاد ناشناخته ای دارد که بشر به آن دست نیافته است. به عنوان مثال در مورد روح هنوز ابعاد مبهمی وجود دارد و باید توجه داشت که عجائب خلقت انسان و عالم هستی بسیار زیاد است.

مدیر حوزه های علمیه، با اشاره به روایت «من عرف نفسه فقد عرف ربه» خودشناسی را مقدمه و راه خدا شناسی دانست و تاکید کرد: توجه انسان به قدرت نمایی الهی،‌ درس بزرگی برای خداشناسی است؛ وقتی انسان با این کیفیت به وجود خالق یکتا پی برد،‌ به عجز و ناتوانی خود بیش از پیش اعتراف خواهد کرد.

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: بشر سراپا محتاج و نیازمند خداوند تبارک و تعالی است، زمانی که انسان بفهمد خدا بشر را با این کیفیت آفریده است، به قدرت، معاد و یگانگی او ایمان می‌آورد و لحظه ای دست از پرستش او برنمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: انسان از روش های فوق می تواند به قدرت نامنتها و نامحدود ذات اقدس اله پی ببرد و در صورت تحقق این موضوع در می یابد که در قبال خالق هستی و جهان،‌ وظایف و تکالیفی عهده دار است و باید با به بهترین شکل ممکن ماموریت ها و وظایف خود را انجام دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگر ی از سخنان خود، به تشریح و تبیین ویژگی‌های عبادالرحمن و بندگان خالص الهی پرداخت و تواضع، خشوع و پرهیز از تکبر و حسد را از مهم ترین شاخص های بندگان خالص الهی برشمرد.

مدیر حوزه های علمیه، با بیان اینکه بندگان خالص الهی از جایگاه و منزلت بالایی در نزد خالق هستی برخوردار هستند تاکید کرد: نتیجه عمل و پاداش عبادالرحمن ورود به طبقات بالای بهشت جاویدان و محشور شدن با اولیا الهی است.

وی حلم و بردباری‌ و صبر در برابر بلایا را از دیگر ویژگی‌های عبادالرحمن دانست و تاکید کرد: بنده مخلص و واقعی خدا،‌ همواره خود را برای شرایط سخت آماده می کند و سختی ها و مشقات طاقت او را تاب نمی کند و در برابر ناملایمات صبوری پیشه می کند.

آیت الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنان خود، فرازهای از بیانات حکیمانه امام راحل را در خصوص حوزه های علمیه و روحانیت یادآور شد و تاکید کرد: رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) روحانیان و علما را به وحدت،‌ همدلی و اتحاد تشویق می کردند و می فرمودند: اگر تمام انبیا الهی نیز در یک زمان بودند،‌ هیچ گاه با هم اختلاف نداشتند.

وی با اشاره به روش دعوت مردم و جامعه به سوی حق و توحید از سوی انبیا الهی ابراز داشت:‌ پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) در فضایی ندای دعوت به توحید سر داد و مردم را به یکتا پرستی دعوت کرد که بت پرستی و جهالت در جامعه آن روز بیداد می کرد و ایشان با درایت،‌ حلم،‌ و صبوری توانستند مردم را به سوی حق و حقیقت و خداشناسی دعوت کنند. /924/پ202/ص

ارسال نظرات