۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۷۹۵۱۷
سعید جلیلی:

خلع سلاح هسته ای مهمترین مبنای تغییر مناسبات فعلی کشورها است

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای امنیت ملی در اولین کنفرانس خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه گفت: دارندگان سلاح های اتمی نه تنها امنیت را برای جهان به همراه نیاوردند بلکه با رقابت تسلیحاتی خود رقابت جهانی را به خطر انداختند.
2/ دکتر جليلي دبير شوراي امنيت ملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان در نخستین کنفرانس بین المللی خلع سلاح هسته ای و عدم اشاعه طی سخنانی با بیان این مطلب که پس از جنگ جهانی دوم برخورداری برخی از کشورها از سلاح هسته ای بر مبنای قدرت و نه بر مبنای عدالت شکل گرفت اظهار داشت: هیچ انسان آزاده ای نمی تواند این موضوع را برای خود امتیاز قلمداد کند، زیرا دارندگان سلاح های کشتار جمعی نه تنها امنیت را برای جهانیان به همراه نیاوردند بلکه با رقابت تسلیحاتی خود صلح جهانی را به خطر انداختند.

وی افزود: باید مناسبات کشورها از مبنای فعلی آن تغییر کند که در این میان خلع سلاح هسته ای مهمترین مبنای این تغییر قرار می گیرد.

جلیلی با بیان اینکه چنین امری با تقاضا و خواهش از قدرت های هسته ای محقق نخواهد شد خاطر نشان کرد: تجربه شصت ساله نشان داده که سپردن خلع سلاح به این کشورها امیدی واهی است زیرا خطر استفاده از سلاح های هسته ای تنها در کمین استفاده کنندگان از این سلاح ها نمی باشد از این رو جامعه جهانی باید با تاکید بر تحقق این مطالبه به قدرت های بزرگ، آنها را ملزم به خلع سلاح هسته ای کند.

وی با بیان این نکته که بسیاری از جنایت های جهان صرفا با پشتوانه سلاح های هسته ای صورت می گیرد یاد آور شد: قطعا ایالات متحده نمی توانست بدون پشتوانه قانونی و با بهانه ای واهی به کشورها حمله کند، اگر حادثه هیروشیما و ناکازاکی ده ها قربانی بر جای گذاشت جنایات اخیر امریکا در عراق و افغانستان که با پشتوانه سلاح های هسته ای صورت گرفت موجب کشته شدن صدها انسان بی گناه شد.

دبیر عالی شورای امنیت ملی کشورمان ادامه داد: با آسیب شناسی تلاش های گذشته در این موضع در می یابیم که دارندگان سلاح های هسته ای تنها به این سلاح ها متکی نمی باشند بلکه با تکیه به دروغ و فریب مانع خلع سلاح بوده اند از این رو شناخت سیاست های فریبکارانه برخی قدرت ها برای جامعه جهانی شرطی ضروری نسبت به خلع سلاح هسته ای است.

وی ایراد داشت: مهمترین گام در حمایت از خلع سلاح هسته ای این است که اجازه ندهیم کشورهای دارنده سلاح ها خود را در جایگاه مدعی قرار دهند زیرا سیاست قدرتهای دارنده سلاح های هسته ای آن است که خود را در موضع مدعی قرار می دهند ، آمریکا امروز خود جزو اولین کشورهای به کارگیرنده سلاح هسته ای است ولی در جایگاه مدعی قرار گرفته است!

جلیلی دومین سیاست فریبکارانه کشورهای دارنده سلاح هسته ای را انحراف افکار عمومی از تهدیدات واقعی و مشغول کردن کشورها به تهدیدهای دروغین است عنوان کرد و ابراز داشت: اگر این فریبکاری صورت نمی گرفت باید امروز در زمینه خلع سلاح این امکان وجود داشت که جامعه جهانی بداند چرا در مورد الزام رژیم غاصب صهیونیستی برای پذیرش کنوانسیون های بین المللی قطع نامه ای صادر نشده است از این رو همین سیاست های فریبکارانه است که باید بیش از ده سال تمامی زمینه های رسانه ای خود را به کار بندد تا فعالیت صلح آمیز یکی از اعضای ان پی تی را خود ملزم به اجرای مفاد آژانس کند به چالش می کشد و غوغا سالاری مضحکی راه بیندازد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این نکته که در حال حاضر بیشترین ضربه به معاهده ان پی تی از سوی قدرت های بزرگ صورت گرفته بیان داشت: برای دستیابی به خلع سلاح در سطح جهانی لازم است تا یک جدول زمانبندی شده برای انهدام سلاح های هسته ای و راست آزمایی کشورهای دارنده تضمین شود، مانند آنچه تحت ماده 3 ان پی تی معروف است.

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه در برگزاری این اجلاس جهانی شاهد بودیم که برخی از کشورها تلاش داشتند تا با طرح مسائلی چون تروریست هسته ای این اجلاس را تحت تاثیر قرار دهند که در این رابطه کشورهای انگلیس و آمریکا امروز سلب موضوع می کنند و برای انحراف افکار عمومی نسبت به مدیریت برخی گروه های تروریستی و کشتار انسانها توسط آن ، این مباحث را مطرح می کنند.

سعیدجلیلی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران جهانی مملو از عدالت و صلح را برای تمام انسان ها خواهان است و بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی بر همین مبنا ارائه شده است که در آن دو شعار اصلی این کنفرانس یعنی سلاح هسته ای برای هیچ کس و انرژی صلح آمیز هسته ای برای همه محور قرار داده شده است. /955/پ202/ج

ارسال نظرات