۱۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۷۸۶۵۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

کنفرانس خلع سلاح با حضور بیش از 70 کشور برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: برای اعزام مجدد حجاج به عربستان مسئولان امور حج ملاقات های خوبی با مسئولین عربستان داشتند و به توافقاتی رسیدند و چارچوبی را در این راستا مشخص کردند.
رامين مهمان پرست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین مهمان پرست در اولین نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در ساختمان وزارت امور خارجه با تبریک فرا رسیدن سال نو با شعار کار و همت مضاعف و روز ملی فناوری هسته ای اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال به نام همت و کار مضاعف دستگاه دیپلماسی کشور نیز در جهت دستیابی به این هدف فعالیت خود را در ابعاد مختلف تشدید خواهد کرد.

وی افزود: در این سال ما افزایش روابط با کشورهای همسایه ، منطقه ، آسیایی و سایر کشورهای مستقل با ترتیب و با اولویت خواهیم داشت و از تمام ظرفیت های دیپلماسی به طور حداکثری بهره خواهیم گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان یاد آور شد: تلاش داریم با توجه به نامگذاری امسال به عنوان کار و همت مضاعف برای ایجاد عدالت و از بین بردن ریشه های ظلم، بیشترین تاثیر را داشته باشیم و برای دستیابی به پیشرفت های علمی کشور خود و سایر کشورها، دفاع از منافع ملی، اتباع ایرانی ، هویت ایرانی و ارزش های اسلامی حتما تلاش بیشتری را داشته باشیم.

مهمان پرست در ادامه در رابطه با گفت و گوهای صورت گرفته بین مسئول سازمان حج و زیارت و مسئولان دولت سعودی برای اعزام مجدد زائر به سرزمین وحی و رفع دغدغه های زائران از جمله عدم انگشت نگاری از آنها ایراد داشت: در سفر به عربستان مسئول امور حجاج ملاقات های خوبی با مقامات سعودی داشتند و به توافقاتی رسیدند که در این زمینه برای انجام امور چارچوبی را مشخص کردند.

وی افزود: ما امیدواریم در این چارچوب حجاج ما به سفر بروند و مشکلات مورد اشاره وجود نداشته باشد چرا که حفظ شئونات حجاج اولویت اول ما است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه به تهدیدات رژیم غاصب اسرائیل برای حمله مجدد به نوار غزه اشاره و گفت: اسرائیل حیات خود را در درگیری و تنش می یابد و با همین درگیری ها و تنش است که می تواند حمایت کشورهای غربی را داشته باشد.

وی ادامه داد: بعد از حوادث جنگ و تجاوز اسرائیل به لبنان و مقاومت اسطوره ای حزب الله و شکست رژیم غاصب اسرائیل و تکرار آن در غزه، رژیم اشغالگر قدس احساس حقارت می کند و برای فرار از این احساس سعی می کند با تهدیدات زیاد نماد قدرت پوشالی و خیالی باشد.

مهمان پرست خاطر نشان کرد: ولی این اقتدار پوشالی از هم پاشیده شده و اگر رژیم اسرائیل با این تصور اشتباه دست به اقدامی بزند قطعا با پاسخ شدیدی روبرو خواهد شد که حاصل آن پشیمانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست خود با حضور اصحاب رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به این سئوال که چرا دولت چین به بهانه حمایت از ایران کالاهای دست چندم خود را وارد بازار ایران می کند و آیا دستگاه دیپلماسی کشورمان بحث قطع رابطه با کشور انگلستان را در دستور کار خود قرار داده است گفت: در مورد دولت چین فعالیت تجاری تجار ما اگر با اتاق بازرگانی مطرح باشد بیشتر زمینه دارد ، بحث تجارت بحثی شخصی است که امیدواریم تجار ما در زمینه تجارت با دقت بیشتری وارد شوند.

وی با بیان اینکه ما همکاری خوبی با دولت چین داریم بیان داشت: همکاری فی ما بین دولت کشورمان و دولت چین به نفع هر دو کشور بوده و فکر می کنیم چین نیز تمایل به همکاری با ما دارد، ولی در رابطه با بحث قطع رابطه با انگلیس باید بگوییم رابطه همان طور که بوده باقی است اما در رابطه با سطح ارتباطات دانشگاه، فرهنگی و اقتصادی بررسی ها در حال ادامه است و نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در رابطه با بحث تشدید تحریم ها علیه ایران، اعلام داشت: در این رابطه حرف های زیادی داشته ایم، ما اصل تحریم را رویکردی غیر منطقی و سیاسی می دانیم چرا که برای به کارگیری تحریم باید نظرات آژانس ملاک قرار داده شود که آژانس هم طبق 21 گزارش ارائه شده صلح آمیز بودن فعالیت های ما را تایید کرده است.

وی افزود: ابهاماتی که آژانس در رابطه با پرونده هسته ای کشورمان داشته 6 مورد بود که با رفع ابهام از آنها پرونده هسته ای ما روال طبیعی خود را دارد، از این رو هر گونه فعالیت در خارج از چارچوب آژانس را غیر طبیعی و سیاسی می دانیم.

مهمان پرست تصریح کرد: دلیل بر این مدعا تلاش و اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای استکباری برای همراه کردن کشورها با خود برای تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران است که این خود یک اقدام سیاسی است.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه با این اقدامات ملت ما دست از اهداف بلند خود بر نمی دارند تاکید کرد: کشورهایی که از حق دفاع می کنند حتما نباید از یک کار غیر منطقی دفاع کنند و باید بدانند که قطعا این اقدام آنها در رابطه با کشور ما در آینده تاثیر خواهد داشت ولی با این همه حال علیرغم اینکه ما از تحریم مجدد استقبال نمی کنیم ولی اینگونه تحریم ها را مانع دستیابی به اهداف و حرکت های اصولی خود نیز نمی دانیم.

رامین مهمان پرست در رابطه با چگونگی برگزاری همایش خلع سلاح هسته ای در تهران نیز گفت: این همایش با حضور مقامات رسمی و شخصیت های مرتبط و همچنین محققین و روزنامه نگاران از 60 تا70 کشور در 28 و 29 فروردین ماه با شعار انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هچکس در تهران برگزار می شود.

وی خاطر نشان کرد: ما اعتقاد داریم که همه کشورها باید از عدم بکارگیری سلاح هسته ای دفاع کنند تا با کوشش جمعی مانع از کشتار جمعی بشویم تا نهایتا جهان ثبات بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه فکر می کنیم در این همایش نمایندگان بیش از 70 کشور حضور یابند ابراز داشت: در این همایش هم از مقامات رسمی سازمان بین المللی انرژی هسته ای و شخصیت های سیاسی مرتبط و خبرنگاران دعوت به عمل آمده است و امیدواریم با حضور خوب این کشورها شاهد برخورد جدی و قوی با موضوع خلع سلاح باشیم و همانند گذشته جمهوری اسلامی در راه مبارزه با بکارگیری سلاح هسته ای پیشتاز باشد. /955/پ202/ج


ارسال نظرات