۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۷۸۰۳۵
بخش نخست/ آیت الله مؤمن:

ولایت ولی فقیه همان ولایت ائمه اطهار است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، در خصوص محدوده اختیارات ولی فقیه در عصر غیبت تاکید کرد: ولایتی که برای ولی فقیه در عصر غیبت ثابت است، دقیقا همان ولایتی است که برای ائمه اطهار(ع) ثابت شده است.
آيت الله محمد مومن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مؤمن عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست بررسی مبانی ولایت فقیه که دوشنبه شب در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به آیات و روایاتی به بررسی جنبه های الهی ولایت پرداخت و گفت: جنبه الهی ولایت این است که خدا از علما پیمان گرفته و آنها را ملزم کرده است که در برابر خلاف کاری ها ساکت نباشند و این موضوع مساله ای عام است و همه علما را شامل می شود.

وی تاکید کرد: همان گونه که ائمه معصوم و حضرت علی(ع) در برابر ظلم و کارهای خلاف سکون نداشتند، بر همه علما نیز لازم است چنین سیره و روشی را مد نظر قرار دهند و از این رو در برابر خلاف کاری ها نباید آرامش و قرار داشته باشند، بلکه باید به میدان بیایند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به طرح شبهاتی از سوی برخی از افراد، مبنی بر اینکه آیا به حضرت ولی عصر(عج) عالم اطلاق می شود و در صورت مثبت بودن پاسخ، فلسفه و چرایی غیبت این بزرگوار چیست؟ گفت: لفظ عالم به امام زمان اطلاق می شود، منتهی همان فلسفه غیبت ایشان به دلیل فراهم نبودن شرایط و دشمنی های معاندان و دشمنان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: حضرت مهدی(عج) در صورتی که الان هم می خواست قیام کند، جامعه و مردم در مقابل شان می ایستادند، همانگونه که امروز در برابر نظام اسلامی ایران ایستاده اند.

آیت الله مؤمن در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص محدوده اختیارات ولی فقیه در عصر غیبت تاکید کرد: ولایتی که برای ولی فقیه در عصر غیبت ثابت است دقیقا همان ولایتی است که برای ائمه اطهار ثابت شده است.

وی بیان داشت: امام راحل فرمودند: ولایتی که برای ائمه معصومین(ع) بود، عین همان ولایت نیز برای ولایت فقیه است و روایات متعددی نیز در این راستا وجود دارد.

آیت الله مؤمن اظهار داشت: هر دستوری که حضرت علی(ع) و دیگر ائمه به عنوان ولی صادر می کردند در همان محدوده نیز اختیاراتی برای ولی فقیه ثابت است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: هر فردی که تابع امام راحل و رهبری و پیرو دستورات ائمه اطهار و پیامبر گرامی اسلام و همچنین زمینه ساز برای ظهور امام عصر(عج) باشد، مثل زید بن علی بن الحسین می شود.

آیت الله مؤمن در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ممکن است این تعابیر و جملات تنها مخصوص و منحصر در خود حضرت علی(ع) باشد و راجع به بعد از آن، روایات شمولی نداشته باشد؟ خاطرنشان کرد: در روایات، خطاب «العلما»، عام است و این عموم نیز عموم استقرائی است که دلالت بر همه علما می کند و انحصاری هم به امام معصوم(ع) ندارد.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مقصود از روایت العلما ورثه الانبیا، عالمانی هستند که عالم و فقیه در دین باشند نه هر عالمی، و هر فردی که در یک رشته تخصص و معلوماتی دارد نمی توان این روایت را به او سرایت داد.

آیت الله مؤمن با اشاره به روایتی ابراز داشت: روایاتی که به عالم در آن استناد شده است عالم فاسق و فاجر را در بر نمی گیرد، و این گونه افراد اولا عالم به معنای واقعی کلمه نیستند و ثانیا از عدالت ساقط هستند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با استناد به آیات و روایاتی، به تحلیل و بررسی نقش مردم در تعیین ولایت فقیه پرداخت و بیان داشت: ولایت امری الهی است و مردم نقشی در تعیین آن ندارند و خدا این ولایت را برای پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و همچنین در عصر غیبت برای ولی فقیه قرار داده است که در حال حاضر این مهم توسط خبرگان رهبری انجام می شود.

وی ابراز داشت: نقش مردم در موضوع ولایت تنها به عنوان ناصر و یاری کننده است اما در اعطای ولایت و انتخاب ولی نقش ندارند و این موضوع از جانب خدا قرارداده شده است. /924/پ202/ج
ارسال نظرات