۰۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۷۶۷۴۶

فصلنامه علمی ترویجی رسانه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ هفتاد و هفتمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی وسایل ارتباط جمعی با عنوان رسانه به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی منتشر شد.
رسانه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره هفتاد و هفتم فصلنامه رسانه با هشت مقاله برگزیده منتشر شده است.

مقاله «تاثیر انقلاب اسلامی بر کارکرد رسانه ها با مطالعه موردی در حقوق مطبوعات» پس از بررسی مبانی و آثار این نظریه، رسالت قانونی مطبوعات را به طور خاص مورد مطالعه قرار داده است.

نویسنده در مقاله «انقلاب آیینی و رسانه های جمی بعد از انقلاب» به یاری پژوهش های حوزه روابط دین، سیاست و ارتباطات اجتماعی، رابطه انقلاب اسلامی و رسانه ای جمعی در ایران را با رویکردی آیینی مورد مطالعه قرار داده است.

در مقاله «مطالعه الگوی ناظر بر ارتباطات اجتماعی جامعه دینی با تبیین مختصات روابط سیاسی در اندیشه امام خمینی و انقلاب اسلامی» با مطالعه مقایسه ای سیر رهبری امام خمینی(ره) و انگاره های نظری در انقلاب اسلامی نسبت به دوره پهلوی تلاش شده تا ماهیت، جهت و تاثیر روابط سیاسی ویژه درانقلاب اسلامی بررسی شود تا از ره‌آورد آن مضمون ارتباطات اجتماعی در جامعه دینی شناخته شود.

«بازنمایی اسلام وایران در رسانه های غرب» عنوان مقاله ای است که در آن کوشیده شده تا تحول در بازنمایی رسانه ای اسلام و ایران در رسانه های تصویری غرب در طول دهه های اخیر، به ویژه در ابتدای هزاره جدید، تجزیه و تحلیل می شود و تلاش شده است نکات و مسائل اساسی در محصولات این رسانه ها در بازنمایی ایران و اسلام، تبیین شوند.

در گزیده ای از مقاله «کاوشی در نسبت ماهوی انقلاب اسلامی و رسانه» آمده است: «دومین اصل ماهوی رسانه رضایتمداری است. رضایت مخاطب لازمه حیات رسانه است. باید مخاطب را راضی نگه داشت تا درون این عالم ماندنی شد. اگر رضایت نباشد امکان خروج از آن نیز وجود دارد. ضرورت این رضایتمداری در رسانه ای نظیر رسانه کشور ما دو چندان می شود، چرا که تهدید رسانه ها و فرهنگ غربی و دام گسترانی ماهواره ها ارباب رسانه را بیش از پیش به اصل رضایتمداری سوق می دهد.»

«آسیب شناسی پژوهش حوزه رسانه سه دهه پس از انقلاب»، «انقلاب اسلامی و گفتمان های انتخاباتی در ایران»، «تصویر انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه مطبوعات آمریکا، بررسی نامه های خوانندگان به سردبیران مجله های تایم و نیوزویک» از دیگر مقالات به چاپ رسیده در این شماره فصلنامه رسانه هستند.
 
شماره هفتاد و هفتم فصلنامه علمی ـ ترویجی وسایل ارتباط جمعی با عنوان رسانه به سردبیری سید محمد مهدی زاده و به همت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات