۰۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۳
کد خبر: ۷۵۸۱۸

همایش جایگاه عقل درمعارف دینی در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش جایگاه عقل درمعارف دینی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
همایش جایگاه عقل درمعارف دینی در مشهد برگزار شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی رضایی تهرانی در همایش جایگاه عقل در معارف دینی که با موضوع هستی شناسی علمی از نظر اهل بیت(ع)  برگزار شد اظهار داشت: ادعا این است که نظر اهل بیت(ع) در این زمینه ارشاد به حکم عقل است و حکم عقل، جواز و بلکه لزوم هستی شناسی عقلی است، روایات در زمینه مورد بحث به دو بخش ادله خاصه و عامه قابل تقسیم است و مجموعاً ده دسته از روایات را شامل می شود.

عضو هیئت علمی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: ادله خاصه روایاتی است که ازفلسفه و فلاسفه مدح کرده است وادله عامه روایاتی است که درآن ها بشر به تفکر و تعقل در جهان هستی دعوت شده و حکمت در آنها مدح شده است و از مدافعین دین در ساحت اعتقادات که پاسخگوی شبهات هستند تمجید شده و نیز بر تدبر و فهم سخنان معارفی اهل بیت(ع) تأکید شده است.

وی افزود: این روایات همچنین مشتمل بر به کارگیری براهین فلسفی است و نیز روایاتی است که برنگاه خود سخن تأکید می ورزند و نه صاحب سخن.

مدیرگروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطر نشان کرد : دربرابر این ادعا مدعای کسانی است که می گویند اهل بیت(ع) ازفلسفه و فلاسفه مذمت و ازتمایل به آنان نهی کرده اند. اینان نیز مدعی هستند حکم عقل نیز همین است و طوایفی از روایات را شاهد بر مدعای خود می دانند، همچون روایات ذم فلسفه و روایات نهی از تفکردر ذات./930/پ202/ص

ارسال نظرات