۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۵۵۰۹۰
مدیرکل بنیاد مسکن اصفهان تشریح کرد؛

اقدامات و فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان

اقدامات و فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان
اصفهان - اسماعیلی با اشاره به تخصیص وام ۳۵۰ میلیون تومانی با بهره ۵ درصد و اقساط ۲۰ ساله گفت: بنیاد مسکن در دو حوزه عمران شهری و روستایی مشغول به خدمت رسانی به مردم است.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، غلامرضا اسماعیلی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه حساب ۱۰۰ امام خمینی برگزار شد، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت‌هایی را در سطح کشور از پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پیش از بسیاری از نهادهای انقلابی آغاز کرده است و این تقدم بر دیگر نهادها نشان دهنده مشکلات وسیع مسکن در کشور در ابتدای انقلاب اسلامی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد: در 21 فرودین ماه سال 1358 حضرت امام(ره) حسابی را به نام خودشان افتتاح و از مردم جامعه و افراد دغدغه‌مند در حوزه مسکن محرومین، وجوهاتی را به این حساب واریز کنند و به دنبال آن دستور تاسیس سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سوی ایشان صادر شد و به همین مناسبت از آن زمان از 21 تا 31 فرودین ماه به نام دهه حساب 100 حضرت امام(ره) نام‌گذاری شده است.

وی در ادامه افزود: ما مسکن را به دو دسته روستایی و شهری تقسیم کرده‌ایم، کلیه اقداماتی که در سطح روستاها در حوزه عمرانی انجام می‌شود به عنوان عمران روستا مطرح است و برای اینکه کارهای عمرانی در سطح روستاها با برنامه ریزی باشد برای هر روستا طرح هادی طراحی می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه همه روستاهای استان اصفهان دارای طرح هادی است، اظهار کرد: همه اطلاعات عمرانی روستاهای استان اصفهان و نیازهای آنها در اختیار ما در قالب طرح هادی روستا قرار گرفته است و برنامه های لازم در این حوزه در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، با اشاره به اینکه کلیه اقدامات طرح ملی مسکن در قالب مسکن شهری در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: ۹۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار و همچنین  دو هزار و 562 روستای زیر بیست خانوار داریم که از این میزان ۳۵۶ روستای زیر ۲۰ خانوار دارای جمعیت در استان اصفهان هستند، طرح هادی این روستاها تدوین شده است و موضوع اجرای طرح هادی با توجه به اعتبارات استانی بنیاد مسکن و اعتبارات ملی و همچنین اعتبارات داخلی بنیاد استان اصفهان در حال انجام است.

وی ادامه داد: برای نهضت ملی روستاها ۱۸۳۳ هکتار زمین در ۱۶۹ روستا شناسایی شده است و ۸۰۳ هکتار از این زمین‌ها برای ۸۷ روستا در شورای مسکن استان اصفهان مصوبه گرفته است. ۱۷هزار ۲۳۲ پلاک زمین در سامانه شهرسازی ثبت شده است و ثبت نام این زمین‌ها شروع شده و در حال ثبت در سامانه مربوطه است و در نهایت در قالب زمین‌های ۹۹ ساله به مالکین واگذار خواهد شد.

اسماعیلی بهسازی روستاها را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۱۹ هزار و ۸۹۷ تن قیر یارانه‌ای در اختیار بنیاد مسکن استان اصفهان قرار گرفته است و با هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف استان اصفهان در سال ۱۴۰۲ در روستاها ۲ میلیون و ۹۸۴ هزار مترمربع آسفالت اجرا شد که این میزان در قالب ۲۱۳۵ پروژه اجرایی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه ما روستا را مانند یک موجود زنده می‌دانیم و مسائل مختلف روستاها از جمله حوزه گردشگری را در نظر داریم، تصریح کرد: در استان اصفهان ۷ روستا با محوریت گردشگری و ۲ روستا با محوریت بافت با ارزش تاریخی در نظر گرفته شده است که اعتبارات آن به تناسب نیاز از تهران تأمین و پروژه‌های آنها اجرایی می‌شود.

وی تحویل زمین در قالب طرح جوانی و جمعیت در روستاها را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: قرار بود سالیانه ۱۵ درصد به مبلغ تسهیلات مقاوم سازی مسکن اضافه بشود که تا کنون به طور کامل این تخصیص اعتبارات صورت نگرفته است، امسال مبلغ تسهیلات به ۳۵۰ میلیون تومان با سود 5 درصد و اقساط 20 ساله رسیده که سهمیه استان اصفهان ۲۰ هزار واحد است و ۳۵۰۰ واحد با ۹ بانک عامل عقد قرارداد کرده‌اند و این تسهیلات با پیشرفت فیزیکی ساختمان به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود.

اسماعیلی با اشاره به نرخ ۴۰ درصدی مقاوم سازی در استان اصفهان، اظهار کرد: تأمین سفته زنجیره‌ای برای متقاضیان وام تسهیلات مسکن از سوی بانک‌ها پذیرفته نمی‌شود و به همین منظور تأمین وثیقه از طریق سند ملک یا سند پشتوانه در حال انجام است و برخی بانک‌ها سفته زنجیره‌ای نامتقابل را پذیرفته‌اند و هم اکنون ۳۰۰ شعبه از ۹ بانک عامل در سطح استان اصفهان با ما همکاری دارند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات