۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۵۴۱۹۸
حجت الاسلام والمسلمین عالی عنوان کرد؛

صبر فردی و استقامت؛ شاه کلید بندگی

صبر فردی و استقامت؛ شاه کلید بندگی
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: مسیر بندگی مسیر سختی است و اگر انسان بخواهد تکلیف خود را انجام دهد تکالیف سختی دارد، کارهای بزرگ سختی های بزرگ و افتخارات بزرگی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی، استاد حوزه علمیه قم در برنامه یک ظهر بهاری که در جوار آستان مقدس حضرت زینب خواهر امام رضا(ع) در اصفهان برگزار شد، با اشاره به آیه پایانی سوره آل عمران در خصوص انواع صبر گفت: خداوند متعال در آخرین آیه سوره آل عمران دستور جامعی برای افرادی که می خواهند مسیر بندگی را طی کنند تا به ظهور حضرت ولی عصر(عج) منتهی شود داده است و می فرماید " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ " همه مفسرین صبر اول را صبر فردی و صبر پس از آن را صبر اجتماعی بیان کرده اند.

وی در ادامه افزود: اگر این دو مرحله را انجام دهید "و رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر" می توانید با امام خود پیوستگی داشته باشید و اگر آن دو مرحله را طی کردید می توانید به ظهور برسید.

این کارشناس دینی با بیان این که شاه کلید بندگی صبر فردی و استقامت است، خاطرنشان کرد: مسیر بندگی مسیر سختی است و اگر انسان بخواهد در دنیا تکلیف خود را انجام دهد تکالیف سختی دارد، به خصوص برخی از تکالیف مانند امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، خمس و زکات که هزینه دارد و از تکالیف سخت هستند.

وی اضافه کرد: اولیا خدا، تکالیف را تشریف و عنایت خداوند می دانند و لذا هر فردی که انسان تر و نزد خدا محبوب تر باشد تکلیف آن بیشتر است، همانند پیامبر اکرم(ص) که محبوب ترین حبیب خدا بود و  از همه بیشتر تکلیف داشت.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اهمیت صبر و استقامت در حفظ اعمال تا رسیدن به مرحله آخرت تصریح کرد: انسان زمانی که تکلیف را انجام داد باید آن را به آخرت برساند، چرا که گاهی انسان تکلیف را انجام می دهد اما بعد آن را خراب می کند، لذا در قرآن کریم آمده است "مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا " یعنی اگر کسی عمل خود را بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در کنار صبر فردی، داشتن صبر اجتماعی را نیز ضروری دانست و اظهار کرد: علاوه بر صبر فردی، خدای متعال دستور به صبر اجتماعی می دهد و صبر اجتماعی به معنای آن است که انسان در برابر استقامتی که دشمن دارد، استقامت کند.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که جامعه مومنین در برابر استقامت و فشاری که دشمن وارد می کند، استقامت کند به این مسئله مصابره یعنی صبر در برابر صبر می گویند.

استاد حوزه علمیه قم دشواری ها را همراه و ملازم با انجام امور بزرگ عنوان کرد و ادامه داد: کارهای بزرگ، سختی های بزرگ دارد، هم چنان که زمانی که پیامبر اکرم(ص) به نبوت مبعوث شد و باید یک کار بزرگ انجام می داد، برخی گمان کردند که از این پس دنیا و آخرت آنها برای همیشه تامین است و ناگهان متوجه شدند با آمدن پیامبر، مشکلات آنها را فراگرفت.

حجت الاسلام والمسلمین عالی اظهار کرد: شکنجه ها و اذیت های مشرکین شروع شد و زمانی هم که مدینه آمدند آنجا نیز مشکلات فراوان داشتند، به طوری که80 جنگ در 10 سالی که پیامبر در مدینه بود اتفاق افتاد که بزرگترین آن جنگ احد بود.

این کارشناس دینی بروز مشکلات و شک و تردید در بین مسلمانان در جریان جنگ احد را یکی از نمونه های بارز سختی های انجام امور بزرگ بیان کرد و گفت: زمانی که این جنگ تمام شد برخی به شک افتادند و سوال می کردند که اگر حضرت به واقع پیامبر است، چرا در جنگ احد شکست خوردند و برخی از منافقین نیز در مدینه این شک را تبدیل به جنگ روانی نمودند و به این مسئله را دامن زدند.

وی عنوان کرد: در همین چالش ها است که مومن واقعی از فردی که ایمان آن سطحی است متمایز می شود و این سختی ها حکمت دارد، لذا کارهای بزرگ، سختی های بزرگ داشته و البته افتخارات آن نیز بزرگ است.

استاد حوزه علمیه قم کار بزرگ مردم ایران و ماموریت آخرالزمانی آنها را زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) عنوان کرد و ادامه داد: آماده کردن جهان برای ظهور امام زمان(عج)، کار کوچکی نیست و به پاس این که مردم بیش از هزار سال پای پرچم سیدالشهدا(ع) ایستاده اند، خداوند متعال در آخرالزمان پرچم دین را بر دوش ایرانیان می گذارد و روایات متعددی در این باره وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عالی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) در خصوص پرچم داری مردم ایران در زمینه سازی ظهور ولی عصر(عج) تصریح کرد: حضرت در این روایت می فرماید "گویی می بینم که قومی از مشرق قیام می کند و پرچمی را بلند می کنند، برای بلند کردن آن پرچم افراد زیادی کشته می شوند و کشته های آنها شهید است و می فرماید این پرچم را به دست کسی نمی سپرند مگر به دست صاحب امر".

وی خاطرنشان کرد: بهترین این امت جلودار این نهضت بود و حضرت امام(ره) در بین علمای شیعه بی نظیر بود و از سال 42 که این نهضت را شروع کرد به همین انگیزه بود و خود را مخاطب این روایات اهل بیت می دانست.

استاد حوزه علمیه قم تولید قدرت و تربیت نیروی کارآمد و زبده برای امام زمان(عج) را اصلی ترین وظیفه این انقلاب زمینه ساز و نهضت مردم ایران دانست و افزود: این انقلاب باید برای امام زمان(عج) تولید قدرت کند و نیرو و امکانات برای حضرت فراهم نماید.

حجت الاسلام والمسلمین عالی تاکید کرد: این فکر تخیلی که امام زمان(عج) با معجزه همه امور را پیش می برد باید از ذهن خود بیرون کنیم، در عین حال همیشه خداوند به مومنین امداد می رساند و در دوران امام زمان نیز این امداد بیشتر است، اما روال کار حضرت با معجزه نبوده، بلکه نیاز به مدیر، افسران و نیروهای کارآزموده دارد تا بتواند جهان را اداره کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که وجود برخی مفاسد و افراد مفسد در حکومت نباید سبب دلسردی از همه حرکت انقلابی شود گفت: این مسئله نباید سبب ناامیدی شود و با یک فساد همه چیز از بین نمی رود و این در شرایطی است که از 50 سال پیش تاکنون قدرت زیادی پیدا کرده ایم و این قدرت در اختیار امام زمان قرار می گیرد و امروز در جهان یک طرف موازنه قدرت هستیم و از جهات نظامی، هسته ای، علمی و فضایی قدرت بزرگ در جهان شده ایم. /1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات