۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۷۵۴۱۸۹
امام جمعه موقت کاشان:

نماز و زکات سبب تقرب و تعالی روح انسان‌های با تقوا می شود

نماز و زکات سبب تقرب و تعالی روح انسان‌های با تقوا می شود
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: نماز و زکات هر دو سبب تقرب و تعالی روح انسان‌های با تقوا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبارجمعه شب در هجدهمین شب از ماه مبارک رمضان در جلسه قرائت قرآن پایگاه شهدای مسجد آیه الله رضوی در تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه مومنون اشاره کرد و گفت: رستگاری تنها در سایه ایمان محقق می شود.

وی افزود: انسان برای اینکه رستگار باشد باید مومن واقعی باشد نه مومن ادعایی، برخی به ظاهر مدعی مومن بودن هستند، اما در عمل این چنین نیست، از این رو مومن واقعی کسی است که اهل نماز با کیفیت باشد.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه نماز هم ضامن اصلاح جامعه و هم سبب آرامش روح و روان انسان است، گفت: نماز انسان را از اعمال زشت و مفاسد اخلاقی و منکرات دور می‌کند.

وی ادامه داد: نماز و یاد خدا سبب آرامش قلب انسان است و نماز با کیفیت سبب بهجت و سرور در انسان است و انسان‌ها در گذشته با وجود اینکه زندگی سختی داشتند، اما در آرامش بودند و با وجود اینکه آسایش امروز را نداشتند، اما چون ایمان داشتند از آرامش برخوردار بودند.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: انسان برای اینکه درمسیر هدایت باشد باید به نماز اهمیت بدهد، چرا که تمام سعادت‌ها در دایره نماز است و خارج دایره نماز هیچ خبری نیست.

به گفته وی همینگونه که نماز سبب سلامت فرد و جامعه است، ضایع کردن و سبک شمردن نماز نیز سبب انحراف از مسیر هدایت است و انسان برای اینکه رستگار و دارای ایمان قوی باشد باید از کار‌های بیهوده و لغو که نه فایده دنیوی و نه فاید اخروی دارد، پرهیز کند.

حجت الاسلام اسلامی تبار با بیان همه کار‌های خدا براساس حکمت است و خداوند کار لغو نمی‌کند، اظهار داشت: خداوند دوست دارد بندگانش نیز از کار‌های لغو بیهوده پرهیز کنند و یکی از راه‌های خودسازی و رسیدن به کمال دوری از کار‌های لغو و بیهوده‌ای است که انسان را از یاد خدا غافل می‌کند.

وی ادامه داد: انسان حتی از فکر کار لغو بیهوده هم باید پرهیز کنند تا از یاد غافل نشود، چرا که مومن واقعی کسی است که رفتار، گفتار، و افکارش همه مفید باشد.

امام جمعه موقت کاشان اظهار داشت: بزرگترین و با مقدارترین انسان‌ها کسانی هستند که از کار‌های بیهوده و لغو پرهیز کنند و یکی از عوامل فشار قبر و گرفتاری قبر انجام امور بیهوده است.

وی افزود: پیامبراکرم (ص) می‌فرماید، برای اینکه به لحاظ روانی شاد و انسان آرامی باشید تلاش کنید امور لغو را ترک کنید چرا که انسان، اهل بیت (ع) و پیامبر اکرم (ص) خود یک روانشناس هستند و راحتی نفس را در ترک امور لغو می‌دانند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: در ۲۸ آیه از قرآن نماز در کنار زکات آمده است، چرا که دو عامل مهم مفاسد جامعه ضعف ایمان و فقر است، برخی با وجود ثروت و مقام دارند اما مفسد هستند چرا که ایمان آنها ضعیف و طمع و ضعف اعتقادی دارند و از خدا و معاد غفلت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه انسان اگر ایمان داشته باشد و فقیر هم باشد مرتکب گناه نمی‌شود، اما اگر غنی باشد و ایمان نداشته باشد مرتکب گناه می‌شود، ادامه داد: دومین عامل فساد در جامعه فقر است و برای همین است که اسلام به زکات اهمیت داده است تا خلاء‌های فقر را پرکند.

به گفته وی اگر زکات پرداخته شود بسیاری از کمبود‌ها برطرف خواهد شد و برای همین است که اسلام هم به مسائل معنوِی و هم به مسائل اقتصادی توجه دارد و به آن اهمیت داده است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: بندگان صالح خدا کسانی هستند که با به قدرت رسیدن در جامعه، اولویت نخست آنها زنده کردن نماز در جامعه و اهمیت دادن به پرداخت زکات است.

به گفته نماز نخستین عامل مهم فساد زدایی و گسترش معنویت در جامعه است و دومین عامل نیز پرداخت زکات و فقرزدایی از جامعه است.

حجت الاسلام اسلامی تبار یادآور شد: ترک لغو به اندازه‌ای مهم است که که نماز و زکات که در ۲۸ قرآن در کنار یکدیگر آمده است، اما اینجا خداوند دوری از لغو را بین نماز و زکات قرار داده است و خداوند انتظار دارد انسان کار بیهوده و لغو انجام ندهد.

وی ادامه داد: نماز و زکات هر دو سبب تقرب و تعالی روح انسان‌های با تقوا است و تقرب در الی الله نیز در سایه نماز و نماز معراج مومن است، اوج نماز در سجده و بالاترین حالت و نزدیک‌ترین حالت انسان به خدا در سجده است. 

امام جمعه موقت کاشان یکی از عوامل کمال انسان را نماز دانست و اظهار داشت: یکی از عوامل کمال انسان نماز و پرداخت زکات است، نماز سبب تطهیر هوای نفس و دوری از کبر و زکات برای رفع دلبستگی از دنیا است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات