۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۷۵۴۱۸۸
استاد رفیعی مطرح کرد؛

غفلت؛ ریشه امراض اعتقادی

غفلت؛ ریشه امراض اعتقادی
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن علت جهنمی شدن بسیاری از انسان ها را غفلت دانست و غفلت را ریشه امراض اعتقادی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم شب نوزدهم در حرم حضرت معصومه(س) با دعا برای درگذشتگان و مردم مظلوم غزه سخنان خود را آغاز کرد و فرصت شب های قدر را برای تغییر بهترین فرصت دانست.

وی با اشاره به مرض های اعتقادی مانند کفر، نفاق، جهل و...، غفلت را ریشه همه این امراض دانست و افزود: غفلت به معنای بی توجهی و غیر از جهل و فراموشی است که متأسفانه خطرناک ترین دشمن انسان به شمار می رود؛ در قرآن کریم علت جهنمی شدن بسیاری را غفلت دانسته و در همین آیه تعبیر شده که این انسان از حیوان پست تر است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به آیات قرآن تصریح کرد: انسان هایی که با وجود گذشت زمان تغییری در خود ایجاد نکرده و یا اینکه از استعداد خود استفاده می کنند، دچار غفلت از عمر، استعداد و مرگ شده اند. شیطان دشمن انسان است و غفلت از چنین دشمنی که انسان را تحریک کرده و گناه را تزیین می کند، سبب خسارات می شود. متأسفانه ما از فرصت سوزی غافل هستیم زیرا وقت زیادی داریم که خود را بالا ببریم اما مشغول به زندگی خود هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روایتی از امام صادق که ایشان از قول سلمان نقل کرده است، بیان کرد: سلمان در بیانی از 6 چیز تعجب آمیز را مطرح کرده است: اولین آن کسی است که دنبال دنیا می دود در حالی که مرگ به دنبال آن می دود؛ همچنین کسی که غافل است اما دیگران از او غافل نیستند زیرا در روز قیام شاهدان بسیاری هستند که علیه انسان شهدات می دهند؛ سومین گروهی که سلمان از آن تعجب می کند انسان است که در خوشی غرق است.

وی در ادامه افزود: جداشدن از دوستان که منظور سلمان نبی اکرم(ص) است را مایه تعجب و گریه خود بیان می کند؛ همچنین از یاد قیامت و پاسخ دهی در محضر خداوند غصه ناک می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به چاره های فرار از غفلت به خطبه ای از نهج البلاغه در ذم غافلین اشاره کرد و افزود: غفلت به معنای بی خبری است که می توان آن را با بیداری درمان کرد و به انسان غافل باید تلنگر زد. فردی به نام قیس با یک گروهی خدمت پیامبر رسید و از آن حضرت موعظه ای خواست نبی اکرم فرمود هر فرازی، فرودی دارد و بعد از این زندگی مرگ است از این رو انسان در قبر احتیاج به همراه و رفیق دارد که می تواند انسان را با ارزش یا بی ارزش کند.

وی ادامه داد: دومین چیزی که می تواند غفلت را از بین ببرد یاد مرگ است از این رو ائمه ما گاهی کنار قبرستان به نصیحت مردم و اصحاب خود می پرداختند. در روایت نیز به دوام ذکر خداوند و اهمیت به نماز های پنجگانه را سبب زدودن غفلت می داند. به افراد بی نماز و تارک نماز تعبیر کافر نسبت داده شده در حالی که افرادی به فحشاء و گناه های بسیار بزرگ تری می پردازند و این امر به این دلیل است که فرد بی نماز نسبت به خداوند بی توجه بوده و حضرت باری تعالی را خفیف می شمارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی فرصت شب های قدر را فرصتی مناسب برای غفلت زدایی معرفی کرد و تصریح کرد: فرعون نیز در هنگام مرگ از غفلت درآمد اما دیگر دیر شده بود و طبق آیات قرآن روزی همه از غفلت خارج می شوند که دیگر فایده ای ندارد. در شب های قدر ذکر خدا در تعابیر مختلفی سفارش شده است و این از این رو است که یاد خداوند به انسان عزت می دهد و متذکر می شود که انسان مخلوق و بنده خداوند است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان در این دنیا باید در عین اینکه زندگی می کند بندگی کند و اگر در مقابل به جای بندگی، برده شیطان و نفس شد، دنیا و آخرت را از دست می دهد.

ارسال نظرات