۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۷۵۲۹۷۹

پیگیری پرونده اموال شاه نیازمند اقدام قوه قضائیه است

پیگیری پرونده اموال شاه نیازمند اقدام قوه قضائیه است
دهقان گفت: پرونده اموال شاه و وابستگان وی از سالهای قبل در "دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا" مطرح است.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: قوه قضائیه باید در خصوص اموال یاد شده آرائی صادر کند که ما به اسناد آن آرا، برای شناسایی این اموال در داخل ایالات متحده آمریکا تقاضای حقوقی داشته باشیم.

وی گفت: پیش از این باید این آرا صادر می شد، اما نمی دانیم به چه دلیلی قوه قضائیه تاکنون آرائی صادر نکرده لذا در این دولت علاوه بر قوه قضائیه، از وزارت اطلاعات و مراجع دیگر پیگیری کردیم.

معاون حقوقی رئیس جمهور بیان داشت: همچنین جلساتی با دستگاه های امنیتی و مالی کشور مانند بانک مرکزی برگزار شد تا اطلاعاتی به ما بدهند تا بتوانیم در قوه قضائیه به نتیحه ای برسیم تا تکلیف این پرونده مفتوح در دیوان داوری ایران و آمریکا معلوم شود.

دهقان ادامه داد: نیازمند این هستیم که اسناد خود را تحویل دهیم تا آنها در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا بتوانند رای صادر کنند اما همچنان منتظر اقدام قوه قضائیه هستیم.

از بین بردن سرمایه اجتماعی و فرهنگ کشور و همچنین آسیب جدی به باورهای مردم جامعه، تنها بخشی از اقدامات جبران ناپذیر این خاندان است، اما آنچه تا امروز مغفول مانده، غارت بخش بزرگی از سرمایه مادی ایران است.

درباره دارایی‌های ملی که شاه و خانواده‌اش از سال‌ها قبل از انقلاب بویژه در ‌ماه‌های آخر رژیم از ایران خارج کرده‌اند، اردشیر زاهدی از محرمان دربار پهلوی، چنین نوشته است: «دادستان تهران در زمان شریف امامی فهرست دقیقی از افرادی که پول‌هایی را به شکل ارز خارج کرده بودند، استخراج کرد. در میان این فهرست شخص اعلی‌حضرت به خروج ۳۱ میلیارد دلار از کشور متهم شده بود.»

ارسال نظرات