۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۷۵۲۰۳۰
انتخابات نگاشت (۱۲)؛

آغاز ماراتن تبلیغات در کشور/ مهم‌ترین آزمون کاندیداها التزام به قانون انتخابات است

آغاز ماراتن تبلیغات در کشور/ مهم‌ترین آزمون کاندیداها التزام به قانون انتخابات است
با آغاز رسمی موعد قانونی تبلیغات انتخاباتی، ستادهای مختلف انتخاباتی مانند خودروهای فرمول یک مسابقه‌ای را جهت تبلیغات کاندیداهای خود آغاز کردند و مردم می‌توانند با بررسی رفتار کاندیداها نسبت به چارچوب‌هایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به امتیازدهی عملکرد آن‌ها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با آغاز رسمی موعد قانونی تبلیغات انتخاباتی، ستادهای مختلف انتخاباتی مانند خودروهای فرمول یک مسابقه‌ای را جهت تبلیغات کاندیداهای خود آغاز کردند. هر چند پیش از آغاز موعد قانونی انتخابات، برخی از کاندیداهای انتخابات مجلس و یا ستادهای متبوع و یا افراد وابسته به آن‌ها به طور غیرقانونی در فرآیند تبلیغات انتخابات قدم نهادند که این اتفاق نشان دهنده صبر لبریز شده آن‌ها برای ورود به کارزار انتخاباتی بود؛ اما با هوشیاری و ورود به موقع نهادهای نظارتی و اجرایی انتخابات، نسبت به بسیاری از تخلفات روی داده، تذکرات و اقدامات لازم انجام شد. حتی طبق شنیده‌ها برخی از پرونده‌ها به دادسرا جهت رسیدگی قضایی نیز ارجاع داده شد.

وقتی که اینک در شهر قدم می‌زنیم، گوشه و کنار انبوه تبلیغات از هر کاندیدا را می‌بینیم. هر نماینده‌ای می‌کوشد با تبلیغات خود وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شود. از طرفی نظر و غوری در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نشان می‌دهد که خانه ملت تمام تلاش خود را برای برگزاری انتخاباتی سالم همانند انتخابات‌های گذشته کرده است و این بار در ریزترین جزئیات ورود دستگاه‌های نظارتی و اجرایی را طلبیده است.

اما لازم است که در باب موضوع تبلیغات نکاتی که در این قانون مورد تذکر قرار داده شده، بار دیگر جهت توجه بیشتر نسبت به اهمیت قانون مداری در این انتخابات گوشزد شود. از باب نمونه قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تمام ستادها و کاندیداها را موظف کرده است که برای انتشار تبلیغات، می‌بایست به صورت مکتوب و به امضای شخص کاندیدا یا رئیس ستاد انتخاباتی، درخواست رسمی برای نشر تبلیغات را به هر ناشری بدهند. از سوی دیگر موارد ممنوعه‌ای را برای تبلیغات از سوی ستادهای انتخاباتی در این قانون ذکر کرده‌اند و در طرف مقابل نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی موظف شده‌اند تا دربرابر تخلفات بلافاصله اقدام و نسبت به دستگیری خاطیان مبادرت ورزند.

نمونه‌هایی از موارد ممنوع اعلام شده در این قانون عبارتند از: ۱- اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر ایجاد تفرقه قومی و مذهبی ۲- دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزد‌ها ۳- هرگونه تخریب، تهدید، هتک حرمت و حیثیت اشخاص حقیقی و حقوقی ۴- نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع ۵- دیوارنویسی ۶- تخریب یا پاره‌کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزد‌ها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد ۷- نصب یا توزیع محتوا و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه‌شده بدون رعایت مفاد این قانون ۸- استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع ۹- اخلال و برهم‌زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌ها ۱۰- استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی.

نکته قابل توجه دیگر در این قانون تبصره‌ای است که برای این تخلفات نوشته‌اند و آن این است که «انجام هریک از موارد فوق که از طریق فضای مجازی امکان وقوع دارد، حسب مورد مشمول مجازات مربوط می‌شود.» بنابراین هر یک از ستادهای انتخاباتی یا کاندیداهای مجلس که بخواهند هر کدام از موارد فوق را مرتکب شوند، بلافاصله نهادهای انتظامی و قضایی می‌توانند با ورود به ماجرا با خاطیان از قانون برخورد کنند.

حال اهمیت رعایت این قانون از سوی کاندیداهای مجلس چیست؟ پاسخ که بسیار روشن و بدیهی است؛ اما بیان مجدد آن خالی از لطف و توجه نخواهد بود. عمل و رعایت این قانون توسط کاندیداهای مجلس، اطرافیان، طرفداران و ستادهای انتخاباتی آن‌ها مهم‌ترین سنجه و معیاری است که می‌تواند کمترین اطمینان بخشی را نسبت به التزام نسبت به قانون اساسی از سوی این کاندیداهای محترم نشان دهد.

از این رو مردم می‌توانند با بررسی و مداقه در رفتار کاندیداهای مجلس نسبت به چارچوب‌هایی که قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به امتیازدهی عملکرد آن‌ها اقدام کنند و در نهایت هر کسی را که ساده‌ترین قانون یک مسابقه برای دستیابی به کرسی‌های خانه ملت را رعایت نمی‌کند با عدم اعتماد و رأی دادن به ایشان، نشان دهند که رعایت قانون، حقوق و ضوابط کشور چه اهمیتی نزد ایشان دارد.

ارسال نظرات