۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۹
کد خبر: ۷۵۱۹۷۷
به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی؛

آیین رونمایی از مجموعه آثار همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

آیین رونمایی از مجموعه آثار همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
آیین رونمایی از مجموعه آثار همایش های "شهید سلیمانی، مکتب انتظار و مقاومت (۱۳۹۸)" و " نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (۱۴۰۰)" برگزار شد.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، آیین رونمایی از مجموعه آثار همایش های "شهید سلیمانی، مکتب انتظار و مقاومت (۱۳۹۸)" و " نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (۱۴۰۰)" در سالن جلسات موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی برگزار شد. 

محمد اسحاقی (معاون پژوهش و آموزش موسسه انقلاب اسلامی)، حسین الهی نژاد (معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، حمیدرضا مقدم‌فر (مشاور فرهنگی رسانه ای سپاه پاسداران) و نجف لکزایی (رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) در این برنامه به بیان نکاتی پیرامون مجموعه آثار پرداختند.

آیین رونمایی از مجموعه آثار همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برگزار شد

در ابتدا اسحاقی با تاکید بر اهمیت موضوع انتظار و منجی در طول تاریخ تصریح کرد: در حال حاضر مردم فلسطین نیاز خود به آمدن منجی را با تمام وجود درک می‌کنند. باید از انحرافات در حوزه انتظار به شیوه های مختلفی جلوگیری کرد. یکی از مسیر های درک صحیح جلوگیری از انحرافات در "موضوع انتظار" آشنایی با نظرات و اندیشه های بزرگان دین است. از این جهت آشنایی با اندیشه های رهبر معظم انقلاب می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند چراکه اندیشه ایشان مبتنی بر تعالیم قرآنی و مکتب اهل بیت است. نظریه انتظار در صورت درک صحیح می‌تواند نجات بخش بشریت باشد.

سپس الهی نژاد با بیان سیر تکامل علمی در حوزه مهدویت از ابتدای اسلام تا به امروز گفت: بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی شاهد رشد قابل توجهی در حوزه تبیین مهدویت بوده ایم. از جمله اقدامات انجام شده در این سال‌ها برگزاری همایشات، تولید مقالات، ایجاد دروس تخصصی دانشگاهی و حوزوی، تشکیل مراکز علمی و.‌‌.. هستند.

آیین رونمایی از مجموعه آثار همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برگزار شد

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ همایش نظریه انتظار در اندیشه رهبر معظم انقلاب را با مشارکت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی آغاز کردیم و به مدت ۴ سال روی خروجی آن کار شد تا مقالات مربوطه در دسترس عموم قرار بگیرد.

مقدم فر دیگر سخنران برنامه با اشاره به وجود تالیفات متعدد درباره شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری حاج قاسم را صاحب مکتب معرفی کردند اما تا به امروز درباره مکتب شهید سلیمانی اقدامات شایانی صورت نگرفته بود. روش‌ها و الگوهایی که جنبه عملیاتی داشته باشند به عنوان مکتب معرفی می‌شوند؛ سیره حاج قاسم از این صفت برخودار بوده که این نیازمند تبیین است. امروزه نه تنها جوانان ایران اسلامی بلکه خیل عظیمی از جوانان مقاومت تشنه دانستن این مکتب هستند چراکه شاهد مکتبی مقاوم‌پرور هستیم. آثار پژوهشگران این حوزه باید ترجمه و عمومی سازی شود.

آیین رونمایی از مجموعه آثار همایش نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برگزار شد

وی تاکید کرد: فعالیت های حاج قاسم را باید در راستای انتظار فرج تبیین و تفسیر نمود. این شهید عزیز نماد و الگوی انسان منتظر بود و همه ابعاد زندگی اش در راستای انتظار تعریف می‌شود.

لکزایی به عنوان آخرین سخنران، ضمن اشاره به اهمیتِ اتکا به رویکرد راهبردی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: رویکرد راهبردی نسبت به سخنان مقام معظم رهبری، فاصله فهم ما از دین با فهم معظم له از دین را کم می‌کند. یکی از مفاهیم مهم دینی انتظار است؛ دغدغه ما در این همایش ها این بود که رویکردی راهبردی از مسئله انتظار ایجاد کنیم. اگر تبلور انتظار در عملِ یک فرد را بخواهیم معرفی کنیم آن فرد شهید سلیمانی است. حاج قاسم با تمام وجود کل منطقه را آماده ظهور کرد. 

در این برنامه از ۱۳ جلد کتاب رونمایی شد که هرکدام از همایش ها شامل ۶ جلد مجموعه مقالات و ۱ جلد چکیده مقالات هستند. همزمان با رونمایی از این تالیفات، نسخه الکترونیکی آنها از سایت pajoohaan.ir در دسترس قرار گرفت.

ارسال نظرات