۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۷۵۰۴۷۲

استاد فراهتی؛ فرهیخته‌ای که عمر خود را وقف جهاد تبیین کرد

استاد فراهتی؛ فرهیخته‌ای که عمر خود را وقف جهاد تبیین کرد
اصفهان - استاد محمد فراهتی، مبارز انقلابی، مبلغ دینی و فرهیخته قرآنی که عمر خود را وقف جهاد تبیین در بستر تبلیغ و مبارزه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، دکتر عباسعلی فراهتی فرزند مرحوم استاد فراهتی به مناسبت چهلمین و چهارمین سالگرد وفات این استاد معظم اخلاق و قرآن و مبارز انقلابی و در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: پدرش مبارزی انقلابی، استبدادستیز و ادیب بلندپایه معاصر است که با وقف کردن عمر خود برای تبلیغ دین، آموزش قرآن و فعالیت‌های مبارزاتی علیه طاغوت بیش از صد‌ها جوان انقلابی و سازنده را در این حوزه‌ها تربیت کرد.

وی شماری از شاگردان پدر را از چهره‌های تاثیرگذار فقه و شریعت، علم و ادب، دیانت و آموزش و پرورش دانست و افزود: مرحوم فراهتی جهاد تبیین را به مدت ۳۰ سال با برگزاری جلسات دعای ندبه و سمات مسجد آقابزرگ کاشان انجام داد که آیت الله شیخ مهدی نجفی کاشانی (ره) مؤسس آن بود.

به گفته وی، استاد فراهتی درسال‌های سیاه و خفقان و استبداد پهلوی با ایمانی خلاء ناپذیر و بی هیچ هراسی ضمن ارشاد و هدایت مردم از طریق تشکیل جلسات قرآن شاگردان بسیاری را تربیت کرد به طوریکه هنوز جلسات تفسیر و قرائت قرآن وی در این مسجد برقرار است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با تاکید بر حالات عرفانی و معنوی عارف وارسته و عالم فرزانه محمد فراهتی (ره) افزود: طی الارض، قدرت کشف و شهود غیبی و احاطه بر عوالم باطنی از دیگر ویژگی‌های والا همت شخصیت مرحوم فراهتی است که از طریق تطهیر جسم و روح، صفای باطن، جلای دل و عدم توجه به زخارف دنیوی پیدا کرده و قادر بود با چشم برزخی در حالاتی خاص در بیداری کامل نه در خواب و رویا به کشف و شهود بسیاری از حقایق قبل از وقوع آن‌ها و زودتر از دیگران مطلع شود.

ختم کامل قران در هر ماه/تسلط کامل بر رموز قرآنی

فراهتی با بیان یکی از این مکاشفه‌هایی که استاد با چشم برزخی و در حال نماز شب به آن دست پیدا کرده بود، گفت: تلاوت‌های نوری که همراه با گریه داشته، ناله‌ها و مناجات‌های شبانه، انجام مستحبات، دائم الذکر بودن، ختم کامل قران در هر ماه و تعداد ۵ تا ۶ ختم کامل قرآن در ایام مبارک ماه رمضان از ویژگی‌های اخلاقی و برجسته این سالک رهرو الی الله بوده که وی را از دیگر معاصرانش متمایز کرده بود.

به گفته وی تسلط و احاطه کامل این قرآن پژوه عالم بر رموز قرآنی و محفوظات وی از جمله تمام ادعیه، تعقیبات و معارفی که در کتاب‌های معتبر ادعیه روایت شده نیز خصیصه دیگری است که بر وجود پاک او نقش بسته بود و زبان تعجب و تحسین همگان را برانگیخته بود به طوری که آیت الله غروی در مورد ایشان گفته «من تا کنون در حوزه‌های نجف و ایران کسی را که به اندازه وی احاطه کامل بر حفظ ادعیه داشته با شد ندیده ام».

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی افزود: ایشان تا واپسین روز‌های حیات پربارخویش در پرتو تعالیم حیات بخش قرآن و عترت با اکسیر کلام ربوبی زنگار را از روح و جان شیفتگان حقیقت می‌زدود و با شراب طهورمعنوی تشنه کامان وصال را سیراب می‌نمود و با سخنان گهربارخویش با دلی سوزان آتش خوف الهی را در دل پرهیزگاران بر می‌انگیخت و اشک شوق و حسرت را ازدیدگانشان جاری می‌ساخت و درحقیقت شب‌ها وروز‌های جمعه مسجد آقابزرگ کاشان واعظی متعظ و سراپا گوش سخنان عالمی عامل و عارفی کامل بود که سخنانش از دل برمی آمد و بر دل می‌نشست.

ارادت ویژه به امیرالمومنین علی بن ابی طالب

فراهتی عبودیت و بندگی، تقید خاص به نماز اول وقت و جماعت، سحرخیزی، تهجد، نیایش‌های نیمه شب و مداومت بر نوافل، اشتغال به تعقیبات و اذکار و اوراد بعد از نمازصبح تا طلوع آفتاب، انس با قرآن و دعا و نیایش، تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم و بیش از پنج جزء در ایام ماه مبارک رمضان، حفظ بیشتر ادعیه و عشق و ارادت شدید حضرات معصومین(علیهم السلام) از خاندان رسالت و امامت به ویژه به مولای متقیان امیرالمومنین (ع) را تعدادی از صفات شایسته و سجایای اخلاقی استاد برشمرد.

وی افزود: زهد و بی اعتنایی به دنیا و ساده زیستی، تعظیم شعائر مذهبی، تبسم و روی گشاده، عیادت از بیماران، رسیدگی به حال محرومان و مستمندان، عطوفت ومهربانی با برادران دینی و اهتمام در رفع مشکلات و نیازمندی‌های آن‌ها و طبعی روان و ذوقی سرشار در سرودن اشعار فراوان در مدایح و مراثی پیشوایان معصوم(علیهم السلام) از دیگر شاخصه‌های بارز استاد محمد فراهتی بود.

لازم به ذکر است، هشتم بهمن ماه، چهل و چهارمین سالگرد رحلت محمد فراهتی داماد آیت الله غروی کاشانی ستاره پرفروغ آسمان علم و ادب و اخلاق و عرصه مبارزات انقلابی است که در دوران خفقان و استبداد رضاخانی با وجود ممنوعیت برگزاری جلسات تفسیر، قرآن و مراسم تبلیغات دینی و مذهبی با شجاعت و درایت خود صد‌ها شاگرد در محضر قرآن و اهل بیت (ع) تربیت کرد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات