۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۷۴۹۵۱۴

پیشبرد سناریوی اسرائیلی گسترش جنگ در منطقه با حمله آمریکا و انگلیس به یمن

پیشبرد سناریوی اسرائیلی گسترش جنگ در منطقه با حمله آمریکا و انگلیس به یمن
آمریکا و انگلیس به همراه چند کشور دیگر در حالی به یمن حمله کردند که رژیم صهیونیستی از زمان عملیات طوفان‌الاقصی به‌دنبال گسترش جنگ در منطقه بود.

در حالی که بیش از سه ماه از جنایات اسرائیل در غزه می‌گذرد آمریکا و کشور‌های اروپایی هیچ اقدام عاجلی برای پایان جنگ غزه انجام ندادند و کشوری مثل آمریکا که از ابتدا فرماندهی میدان جنگ غزه را در اختیار گرفته با وتوی رای آتش‌بس غزه در شورای امنیت سازمان ملل نگذاشت جلوی این جنگ و کشتار مردم بی‌دفاع غزه گرفته شود.

پس از جنایات وحشیانه اسرائیل و آمریکا در غزه کشور‌های دنیا علیه صهیونیست‌ها وارد عمل شدند تا بتوانند ماشین کشتار رژیم صهیونیستی را متوقف کنند. آفریقای جنوبی در ۲۹ دسامبر (۹ دی) از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی در غزه به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد و از دیوان خواست تا ۹ اقدام موقت را در رابطه با مردم فلسطین به‌عنوان گروه حفاظت شده تحت کنوانسیون نسل‌کشی مشخص کند.

اقدام‌های مذکور عبارتند از: توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه، اطمینان از از سرگرفته نشدن این عملیات، اقدام رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از هر عملیات منجر به نسل‌کشی، تعهد رژیم صهیونیستی به محدوده ماده دو کنوانسیون نسل‌کشی، تعهد رژیم صهیونیستی به مرتکب نشدن هیچ‌گونه اعمالی ممنوع شده در بند‌های (۴) و (۵)، تلاش موثر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از نابودی شواهد و همکاری با هیئت‌های حقیقت‌یاب، ارائه گزارش از سوی رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اقدام‌های انجام شده و خودداری رژیم صهیونیستی از دست زدن به هرگونه اقدام منجر به طولانی شدن اختلاف یا دشوار شدن دسترسی به راه‌حل در دیوان.

حمله به یمن برای دفاع از رژیم صهیونیستی

محکومیت کشتار مردم غزه توسط کشور‌های همسو با آمریکا و اسرائیل و محکومیت این جنگ توسط چین در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی در تهران باعث شد آمریکا و انگلیس برای دفاع از اسرائیل اقدامات جنگ‌افروزانه خود را تشدید کنند و در بامداد جمعه (۲۲ دی) به یمن که برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین اقدام به حمله به کشتی‌های اسرائیلی کرده بود حمله کنند.

یمن که پس از جنگ با عربستان سعودی با بحران انسانی مواجه است حالا هدف ائتلاف آمریکایی با حضور آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، هلند و بحرین شده است و شهر‌های صنعا، الحدیده، صعده و ذمار مورد حمله قرار گرفته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما با همکاری با بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند حملات موفقیت‌آمیزی علیه چند هدف در یمن انجام دادیم.

جو بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد حملات انجام‌شده علیه مواضعی بوده‌اند که انصارالله از آن‌ها برای تهدید آزادی تردید دریایی استفاده می‌کند. 

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس هم در بیانیه‌ای گفت: نیروی هوایی سلطنتی حملات هدفمندی علیه تأسیسات نظامی مورد استفاده حوثی‌ها در یمن انجام داد. عملیات ما حملاتی ضروری، محدود و متناسب برای دفاع از خودمان بود.

ریشی سوناک

ارتش یمن با صدور بیانیه‌ای از ۷۳ مورد حمله مشترک آمریکا و انگلیس به مناطق مختلف یمن خبر داد و اعلام کرد که این حمله ۵ شهید و ۶ زخمی به همراه داشته است.

یحیی سریع، سخنگوی رسمی نیرو‌های مسلح یمن با قرائت بیانیه‌ای در واکنش به حملات هوایی آمریکا و انگلیس تاکید کرد: دشمن آمریکایی-انگلیسی در راستای حمایت از تداوم جنایت رژیم اسرائیل در غزه، با هفتاد و سه مورد حمله تجاوزکارانه به جمهوری یمن، صنعا پایتخت این کشور، استان‌های الحدیده، تعز و حجه را هدف قرار دادند که این حملات به شهادت ۵ تن و مجروح شدن ۶ تن دیگر از نیرو‌های مسلح منجر شد.

یحیی سریع

یحیی سریع افزود: دشمن آمریکایی و انگلیسی مسئول کامل این اقدام تجاوزاکارانه و جنایتکارانه خود علیه مردم یمن خواهند بود و این جنایت بی پاسخ و بدون مجازات نخواهد ماند.

وی تاکید کرد نیرو‌های مسلح یمن در دفاع از این کشور و حاکمیت و استقلال آن در هدف قرار دادن منابع تهدید و به طور کلی همه اهداف متخاصم چه در زمین و چه دریا تردید نخواهند کرد.

یحیی سریع در این بیانیه تصریح کرد این تجاوز وحشیانه هرگز باعث نخواهد شد که ملت یمن در موضع خود مبنی بر حمایت از ملت مظلوم فلسطین دست بردارد ضمن آنکه نیرو‌های مسلح یمنی بر مقابله و جلوگیری مستمر از حرکت کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که از دریای سرخ یا دریای عرب عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، ادامه خواهند داد.

یمن، نقطه استراتژیک حمایت از غزه

شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این جنگ برای کمک به رژیم صهیونیستی است. یمن با استفاده از قوانین دریا به مردم مظلوم غزه کمک کرد و غربی‌ها فهمیدند که برای کمک به رژیم صهیونیستی، جریان‌های مقاومت در نقاط مختلف را مورد عملیات هدف قرار دهند.

شهریار حیدری

وی ادامه داد: مهمترین جریانی که به غزه کمک می‌کرد یمن بود و تا حدودی در حوزه نبرد و میدان توانست به مردم مظلوم غزه کمک کند بنابراین آمریکا و انگلیس یک عملیات را بدون رعایت هیچ‌گونه از مقررات بین‌المللی حتی قوانین داخلی آمریکا انجام دادند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس بیان کرد: بیشتر هدف آمریکا و انگلیس حمایت از رژیم صهیونیستی است به هر شکل واکنش‌های زیادی در سراسر دنیا به‌دنبال داشته است حتی مردم آمریکا و انگلیس و دیگر کشور‌ها نسبت به این کار غیرقانونی آمریکا و انگلیس و هم‌پیمانش واکنش نشان داده‌اند.

حیدری گفت: به بهانه‌های مختلف، سال‌ها کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس را به بهانه ایران‌هراسی و یمن ترسانده‌اند. این عملیات را فقط آمریکا و انگلیس انجام نداده‌اند و کشور‌های مختلفی این دو را در قالب هم‌پیمانان غرب آسیا همراهی کردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: یمن کشوری نیست که قدرت نظامی آن‌چنانی داشته باشد، اما هدف ائتلاف آمریکایی مشروعیت دادن به رژیم صهیونیستی در کشتار بی‌پناهان غزه است. از طرفی با توجه به اینکه دادگاه لاهه، رژیم صهیونیستی را به نسل‌کشی متهم کرده است باز هم برای سرپوشاندن تصمیمات دیوان و اعتراضات گسترده مردم جهان نسبت به رژیم صهیونیستی، جبهه جدیدی ایجاد کردند تا بتوانند افکار عمومی دنیا را به این سمت و سو هدایت کنند تا از جنایات صهیونیست‌ها غافل شوند.

وی افزود: مدیریت جنگ در غزه توسط آمریکا صورت می‌گیرد، چون رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان‌الاقصی فروپاشیده بود و خودش نتوانست این شکست را جمع کند بنابراین آمریکا وارد میدان شد و به صورت غیرمستقیم عملیات را برعهده گرفت و ظاهرا کشتار مردم غزه توسط اسرائیل است، اما اصل آن توسط ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد.

حیدری بیان کرد: اقدامات جبهه مقاومت در چند نقطه مثل عراق، یمن، فلسطین و لبنان شروع شده بود که مهمترین نقطه استراتژیک حمایت از جریان مقاومت و غزه، یمن بود به همین دلیل یمن را مورد هدف قرار دادند تا بتوانند به رژیم صهیونیستی کمک کنند.

رژیم صهیونیستی پس از عملیات طوفان‌الاقصی به‌دنبال گسترش جنگ در منطقه بود و بر این اساس اقدام به ترور فرماندهان جبهه مقاومت کرد و حالا با کمک ائتلاف آمریکایی به یمن حمله کرده است.

سناریوی اسرائیلی‌ها برای گسترش جنگ در منطقه با حمله به یمن در زمانی آغاز شده که صهیونیست‌ها حمایت افکار عمومی کشور‌های غربی را از دست داده‌اند و دولت این رژیم هم در حال فروپاشی است لذا صهیونیست‌ها سعی می‌کنند با بحران‌سازی در خارج از سرزمین‌های اشغالی اوضاع داخلی خود را درست کنند و آمریکا و انگلیس که مثل حمله به افغانستان و عراق به صورت مشترک یک جنگ دیگر در منطقه را آغاز کردند باید منتظر عواقب سخت آن باشند.

ارسال نظرات