۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۷۴۹۳۷۵
حجت الاسلام میرسید مطرح کرد؛

لزوم بیان اهداف انقلاب اسلامی برای نسل جوان

لزوم بیان اهداف انقلاب اسلامی برای نسل جوان
حجت الاسلام سیدحسن میرسید با تاکید بر اینکه منظومه فکری امامین انقلاب در خصوص هیئت گفت: این مراسمات باید در جهت اهداف امام حسین علیه السلام باشد و افزایش معرفت دینی در هیئت‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اشاره: کارکردهای متنوع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، هیئات مذهبی را در تراز تشکل‌های انقلاب اسلامی قرار داده است، هیئات مذهبی از دیرینه‌ترین نهادهای مردمی و اجتماعی است که حول محور حب اهل بیت علیهم السلام و تعظیم شعائر دینی شکل گرفته‌اند.

این نهادهای مردمی دینی پس از واقعه عاشورا به صورت‌های مختلفی نشو و نمو گرفتند و اصلی‌ترین رسالت آنان اقامه عزاداری و سوگواری در شهادت حضرت سیدالشهدا و احیای فرهنگ پرشور عاشورایی است اما نقش اجتماعی هیئات مذهبی و کارکرد آنان در برقراری تعاملات در سطوح مختلف مردمی نیز بسیار مورد اهمیت است.

در این راستا خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا،  گفت‌وگویی را با حجت الاسلام سیدحسن میرسید انجام داده است که در ادامه می خوانیم:

رسا ـ جایگاه هیئت در منظومه فکری امامین انقلاب چیست؟

هر هیئتی که تشکیل می‌شود اگر منظومه فکری او در جهت اهداف امام حسین علیه‌السلام باشد هیئت تراز انقلاب اسلامی است، هیئت باید تمام کارهای که انجام می دهد از مقدمات تهیه مکان، غذا گرفته تا دعوت سخنران و مداح برای تحقق اهداف قیام امام حسین (علیه السلام) باشد.

امام راحل و رهبر معظم انقلاب به توجه به اهداف امام حسین (علیه السلام) در هیئت تاکید دارند و هر هیئتی که در راستای  اهداف انقلاب اسلامی حرکت کند، به اهداف امام حسین علیه السلام نزدیکتر است؛ هیئت های که در این مسیر قرار ندارند به نوعی کاسبی می‌کنند و چه بسا مضر باشند.

در خلاصه جواب بنده به این شعر اکتفا می‌کنم که نکته حائز اهمیتی در آن است که راه و روش هیئات را از منظر ائمه اطهار و در امتداد آن امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و رهبر معظم انقلاب را نشان می‌دهد:

از حسین اکتفا به نام حسین. نبود در خور مقام حسین

بلکه باید خلق دریابد. علت اصلی قیام حسین

رسا ـ  انسان سازی در هیئت تراز انقلاب اسلامی چگونه صورت می گیرد؟

یکی از چیزهایی که در بعضی هیئت ها مورد غفلت واقع شده این است که از احساسات پاک جوان و نوجوان بدون ایجاد معرفت دینی استفاده می شود و نتیجه این می شود که جوان یا نوجوان ساعت ها وقت خود را در هیئات به سینه زنی و زنجیر زنی صرف می کند ولی آگاهی اعتقادی نسبت به مسائل پیدا نمی کند.

جوانانی که در اینگونه هیئت ها حضور دارند زماینکه بزرگتر می شوند و ازدواج می کنند می گویند که در گذشته اعتقادات صحیحی نداشتیم؛ به این علت که استخوان بندی اعتقادی صحیح برای آنها ایجاد نشد و معرفت دینی پیدا نکرده‌اند، باید هیئت در جهتی حرکت کند که معرفت دینی و اعتقادی نوجوانان را زیاد کند.

هیئات باید شعرها و مرثیه های جهت دار داشته باشند، نکته حائز اهمیت این است که هیئت ها در این زمان به کمیت فکر می‌کنند  و به دنبال شلوغی مراسم عزاداری هستند و کمتر به محتوای فکری هیئت اهمیت می دهند، باید تلاش شود که د در هر هیئتی افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی، صیاد شیرازی و چمران تربیت شوند.

وعاظی که در هیئت سخنرانی دارند باید تلاش کنند که در هیئت فردسازی داشته باشند، بچه های نخبه، پاک و با صداقت را پیدا کنند و به صورت فردی آنها را تربیت کنند، پیغمبر اکرم (ص) وقتی در مسجد نبی به نماز می ایستادند تمام مسجد مملو از جمعیت بود، آنها آنقدر اعتقاد به پیغمبر داشتند که قطرات آب وضوی پیغمبر (ص)را نمی‌گذاشتند بر زمین بریزد و تبرک می کردند، اما این افراد زمانی که پیامبر(ص) از دنیا رفتند همه در سقیفه جمع شدند، زیرا شعور دینی، شعور سیاسی، شعور اخلاقی و در یک کلام تربیت دینی در بین آنها به وجود نیامده بود و اعتقادات آنها شالوده‌ای مستحکم نداشت.

رسا ـ  مداح یا سخنران تراز انقلابی باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

مداح باید اهل معرفت باشد و نباید مطالبی را طوطی وار بیان کند، تا مداح اعتقاد نداشته باشد و اهل گریه و معرفت نباشد نمی تواند تاثیرگذلر باشد، مداح باید شعری که می خواند را بفهمد، صرف داشتن صدای خوب و آهنگ زیبا باعث محبوبیت نمی شود، خیلی از بازیگران مشهور هستند ولی محبوبیت ندارند.

یک جمله ای رهبر معظم انقلاب دارد که می‌فرمایند: زمان بزن در رو تمام شد. یعنی اگه یکی بزنی ده تا میخوری! در رابطه با این سخن من نیز یک تعبیری دارم. میگم آقای واعظ و آقای مداح، زمان بگو در رو هم تمام شد حرف زدید باید پای آن بایستید.

بله، بگو در رو هم تمام شد! همه چیز ثبت می‌شود! همه چیز ضبط می‌شود! فیلم هایتان گرفته می شود! تمام رسانه های بین المللی از شما سوءاستفاده می‌کنند! پس این همه حرف رو بر چه اساس و ملاکی می زنید؟؟

زمان قدیم شاید می‌توانستید گفته هایتان را انکار کنید زیرا نه فیلمی بوده و نه عکسی!! ولی به نظرتان الان می‌توانید انکار کنید؟؟؟

ارسال نظرات