۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۷۴۷۳۷۵
مدرس سواد رسانه‌ای مطرح کرد؛

نقش رسانه در جنگ روایت‌ها (2)

نقش رسانه در جنگ روایت‌ها (2)
حجت الاسلام پیشاهنگ با بیان اینکه امروز کسانی در غزه نسل کشی می کنند که در فضای مجازی سقط جنین را ترویج کردند، گفت: اولین عامل خطای محاسباتی نسبت به دشمن فراموشی است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، ششمین برنامه مدار با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین پیشاهنگ مدرس سواد رسانه‌ای در خصوص تحلیل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع عوامل خطای محاسباتی در زیست رسانه‌ای نسل جوان در مدرسه علوم انسانی اسلامی فکرت برگزار شد، مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می خوانیم:

براساس روایت و تحلیل صحیح، تصمیمات درست در بزنگاه ها گرفته می شود، چه کاری باید انجام شود که  نسل جوان تحلیل درستی داشته باشد؟

این سوال اشاره به خطای محاسباتی دارد، برای اینکه مسیر درست را بدانیم، اگر به مسیر ضد توجه کنیم مسیر را تشخیص می دهیم، اگر چاله ها نشان داده شود عبور از مسیر راحت تر است، ما باید چاله ها را نشان دهیم؛ زیرا نسل جوان راه رفتن را خوب بلد است؛ چند عامل در اینجا وجود دارد، اولین و مهمترین عامل خطای محاسباتی فراموشی است؛ آیا در عصر اطلاعات و ارتباطات چیزی به نام فراموشی وجود دارد؟ اگر حافظه شخصی فراموش کند آنقدر حافظه های جانبی وجود دارد که روایت سازی می کنند. 

نقش رسانه در جنگ روایت‌ها (2)

گاهی در عصر ارتباطات، رسانه ها و جنگ روایت ها، روایت های مخدوش و زائد ارائه می شود؛ اگر فرض شود همه اطلاعات فضای مجازی صحیح است آیا ما نیازی به شناخت اطلاعات غیر مفید کشورهای دیگر نداریم! ما اکنون در حوزه سایش با کشورهای دیگر به این اطلاعات نیاز داریم؛ فضای مجازی آبشار اطلاعات ایجاد کرده و طبیعت انسان به گونه ای است که نمی تواند همه چیز را حفظ کند و باید اطلاعات کمی را ذخیره کند؛ ولی قدرت تحلیل را زیادی دارد.

رسانه ها تغذیه فکری و ارتباطاتی را تهیه می کنند؛ همانطور که در زیست طبیعی باید به غذا نگاه کرد در زیست مجازی باید به غذای رسانه ای توجه کرد، امروز خوراک رسانه ای نه تنها روح و روان بلکه همه شقوق هستی ما را تعریف می شود، مگر می شود به خوراک رسانه ای توجه نکرد! مادر هنگامیکه فرزندش بیمار می شود برای او غذای مناسب تهیه می کند اما توجه ندارد هنگامیکه فرزند در خواندن درس تمرکز ندارد چه خوراک رسانه ای برای او تهیه کند.

اگر فرزندی اخلاق تند و پرخاشگری دارد باید به بازی های رایانه ای او توجه کرد، خوراک رسانه ای فرزند به خلقیات، شرایط روحی روانی و ارتباطات با اعضای خانواده و مدرسه منتج می شود؛ انواع بیماری های ناشی از فضای مجازی تا 48 شمرده شده که متاسفانه مسئولین جامعه توجه ندارند.

باید به مصارف رسانه ای خانواده توجه شود، اخبار و فضای مجازی ذهنیت نوجوان و جوان را می سازد، هر شبکه در فضای مجازی روایتی از فضای بیرونی به انسان می دهد و خیلی مهم است که روایت ها چقدر با فضای بیرونی مطابق باشد، همه روایت ها منطبق بر واقعیت نیستند اما تصمیمات تحت تاثیر فضای رسانه ای و روایتی که رسانه ها از فضای واقعی نشان می دهند قرار می گیرد.

اینکه کدام رسانه با چه نسبتی از واقعیت گویی مطلبی را منتشر می کند خیلی مهم است، باید رسانه ای را انتخاب کنیم که ما را با روایت های مختلف دچار خطای محاسباتی نکند، در قرآن کریم بحث کتمان حقیقیت مطرح است و جالب است که بدانیم خداوند متعال قوم یهود را به عنوان کتمان کنندگان حقیقت معرفی می کند، امروز نیز در دنیا رسانه های یهودی و وابسطه به رژیم صهیونیستی حقیقت را کتمان می کنند.

یهود در فضای رسانه معنای واژه ها را عوض کرد؛ روایت ها می توانند معنی کلمات را در ذهن ما تعقییر دهند و جای جلاد و شهید را عوض کنند و کسانی که در مسیر تجاوزگری کشته شدند را شهید معرفی کنند.

نقش رسانه در جنگ روایت‌ها (2)

همه می دانند مالکان رسانه های بزرگ دنیا صهیونیست ها هستند، جایگاه و لزوم حکمرانی جمهوری اسلامی ایران بر فضای مجازی خود برای رساندن ملت های آزاده دنیا به تحلیل های درست چیست؟

همه دولت ها و ملت ها تلاش می کنند که حکمرانی بر فضای مجازی و رسانه داشته باشند، حکمرانی جمهوری اسلامی، حکمرانی یک دولت نیست، بلکه حکمرانی یک ملت است اگر قبول کنیم که جمهوری اسلامی یک نظام مردمی است و با پشتوانه مردمی به وجود آمد و با پشتوانه مردمی انشاالله تا ظهور حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف ادامه دارد.

حکمرانی بر فضای مجازی یعنی حکمرانی بر ملت ایران و حکمرانی خانواده های ایرانی بر فضای مجازی برای حفظ نسل خود، وقتی می بینیم فضای مجازی چگونه می‌تواند فضای زندگی را تحت تاثیر قرار دهد، چرا باید اجازه دهیم کسانی که اگر دستشان برسد حاضرند نسل کشی کنند بر این فضا مسلط شوند آن کسانی که می خواهند فقط خودشان باشند و هیچ اخلاق، شرافت و انسانیتی را قبول ندارند.

صهیونیست های که رسانه های دنیا در دست گرفته اند همان کسانی هستند که اکنون جنایات زیادی در غزه انجام می دهند و آیا صحیح است که از آنها انتظار داشته باشیم نسل جوان و نوجوان ما را در عرصه های رسانه ای خود دچار خطا نکنند، کسانی که امروز در غزه نسل کشی می کنند در فضای مجازی مشغول نسل کشی بودند و در فضای رسانه ای سقط جنین تبلیغ می کردند، اگر فضای مجازی کنترل نشود نسل کشی در جامعه ایران ادامه دارد،.

جنگ روایت ها، پنج عامل دارد که یکی از آنها "تکرار" است، در جنگ طوفان الاقصی رسانه ها تکرار را خوب انجام دادند اما در جنگ فضای مجازی این کار را به خوبی انجام نداند.

ارسال نظرات