۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۷۴۷۳۰۷
آیت الله رمضانی تبیین کرد؛

صداقت؛ قوام رسانه ارزشی/ نگاه امام خمینی به مرجعیت

صداقت؛ قوام رسانه ارزشی/ نگاه امام خمینی به مرجعیت
شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی با تاکید بر اینکه خبر باید حکیمانه رسانه ای شود، تصریح کرد: در کار رسانه ای اهم را باید مراعات کرد و مهم را فدای اهم کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله حسن رمضانی استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم در نشست اخلاق و رسانه که به مناسبت ایام فاطمیه در خبرگزاری رسا برگزار شد با تاکید بر اینکه در مورد اخلاق رسانه، صدق و راستی مورد نظر است، عنوان کرد: علمای اخلاق ام فضائل را عدالت و ام رذائل را ظلم می دانند.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم به نقل خاطره ای از آیت الله خزعلی پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) شاگردان را از دنباله روی مقام و شهرت پرهیز می دادند، روزی خدمت امام(ره) عرض شد اگر مرجعیت به شما پیشنهاد شود آیا قبول می کنید؟ ایشان در جواب گفتند: به دنبال مرجعیت نیستم ولی اگر برای خدمت به اسلام باشد قبول می کنم.

آیت الله رمضانی با تاکید بر اینکه قوام اصلی رسانه الهی و ارزشی صدق و صداقت است، اظهار داشت: باید مردم را از خبرهای ارزشمند آگاه کرد؛ رسانه ها در جهان با توجه به ویراشی که نسبت به اخبار دارند شب را روز و روز را شب نشان می دهند، کم سایت و رسانه ای وجود دارد که کارش بر اساس صدق و صداقت باشد و انسان را بر اساس وا قعیت ها تغذیه کند.

صداقت؛ قوام رسانه ارزشی

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان شعر معروف «جان نباشد جز خبر در آزمون؛ هر که را افزون خبر جانش فزون» تاکید کرد: هر که خبر بیشتر دارد از عظمت بیشتری برخوردار است، اگر حقیقت و قوام ما با خبر شکل می گیرد باید توجه کنیم خبر راست یا دروغ است که اگر خبر راست باشد شخصیت استوار و اگر خبر دروغ باشد شخصیت کج، معوج و دروغین خواهد شد.

وی با انتقاد از اخبار رسانه های جهان که مورد برخورد مردم جهان است، عنوان کرد: خبر یک مرگ مشکوک در رسانه های دنیا باعث مرگ صدها نفر در ایران شد.

آیت الله رمضانی با تاکید بر اینکه شأن رسانه حوزوی شأن پیامبری است، تصریح کرد: پیامبر باید معصوم باشد و وحی را از خدای متعال بگیرد و بدون کم و زیاد به مردم برساند و عصمت انبیاد در سه مرحله اخذ، نشر و اجرا وجود دارد، رسانه دسترسی به اخبار دارد و باید با صداقت تمام اخبار را به دیگران برساند و دیگران را از بی خبری نجات دهد.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه گاهی گفتن خبر آسیب بوجود می آورد، اظهار داشت: مثلا در جنگ، گفتن همه اخبار آسیب وارد می کند و باعث تضعیف روحیه می شود و اینکه همه افراد از اخبار جبهه اطلاع داشته باشند مصلحت نیست اما اخبار خسارت هایی که جبهه دشمن متحمل شده برای تقویت روحیه خودی موثر است.

صداقت؛ قوام رسانه ارزشی

وی با تاکید بر اینکه حکیمانه باید خبر رسانه ای شود، مطرح کرد: در کار رسانه ای اهم را باید مراعات کرد و مهم را فدای اهم کرد، خبررسانی کار حساسی است و هر خبری را ولو راست، نباید در اختیار جامعه قرار داد، با توجه به تمام مسائلی که ممکن است در کار باشد، حکیمانه اخبار را باید در اختیار مردم قرار داد.

وی عدالت را شناختن صاحبان حق و رساندن حق به آنها معرفی کرد و گفت: ظلم جا به جا کردن حقوق است؛ در آیات دینی ام فضائل صدق در گفتار و رفتار است که منتهی به رستگاری می شود؛ اگر عدل در امور مثبت جایگاهی دارد و ظلم در امور منفی جایگاهی دارد به دلیل این است که عدل صدق و ظلم کذب است.

آیت الله رمضانی با بیان آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید» افزود: با صادقان بودن راهکاری برای تقوا و پاکی است.

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری نام کتاب خود را "داستان راستان" گذاشت، ابراز کرد: از این نامگذاری معلوم می شود راستان در سبیل حق گام بر می دارند و انحرافی به راست یا چپ ندارند و از صدق و صداقت پیروی می کنند.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی در ادامه با بیان حدیث «فاطمة بضعة منّی؛ فاطمه پاره تن من است»، گفت: فاطمه سلام الله علیها جلوه ای از جلوات رسالت، بخشی از حقیقت ولایت و رسالت است و بخشی از شخصیت پیامبر اکرم صل الله و علیه و آله است.

فاطمه جلوه‌ای از ولایت و رسالت

آیت الله رمضانی با بیان بخشی از زیارت حضرت زهرا(س) «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً» اظهار داشت: یکی از القاب حضرت زهرا(س) "ممتحنه" به معنای آزموده شده است، باید از این معنای صوری و ظاهری عبور کرد و به معنای واقعی رسید.

وی با بیان اینکه یکی از سنت های خدای متعال آزمایش است، گفت: خدای متعال هر ادعا را از هر کسی نمی پذیرد، در زندگی روزمره افراد با آزمایش و گزینش به کار دعوت می شوند و خدای متعال از این قاعده مستثنی نیست و در قرآن کریم آمده است «أَحَسِبَ النّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لايُفْتَنُونَ؛ آيا مردم گمان‌كردند همين كه بگويند: ايمان آورديم، به حال خود رها‌مى‌شوند و آزمايش نخواهند شد؟!»، هرکس که ادعایی دارد باید منتظر آزمایش باشد.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه تنها کسانی در زندگی آزمایش نمی شوند که ادعایی ندارند، عنوان کرد: شخص مفلس در امان خدای متعال است ولی سایر افراد در معرض سنت الهی هستند، هدف از امتحان الهی تمییز خبیث از طیب و جدا شدن مدعی صادق از مدعی کاذب است.

آیت الله رمضانی با اشاره به اینکه امتحان الهی به چند صورت تحقق پیدا می کند، بیان داشت: در زبان عربی واژه های امتحان، افتنان، ابتلاء و اختبار برای آزمایش بیان شده که همه این واژه ها در زبان فارسی به معنای آزمایش است ولی در حقیقت این واژه ها فرق رقیقی با هم دارند.

وی با بیان اینکه گاهی آزمایش با دادن نعمت و امور خوشایند است، گفت: خدای متعال پول، مال، فرزند، پست و مقام و شهرت را وسیله امتحان قرار داده است تا مشخص شود که افراد با دریافت این نعمت ها به اقتضای عبودیت و بندگی عمل و در راه خدای متعال استفاده می کنند یا باعث طغیان آنها می شود.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ؛ بدانيد كه اموال و فرزندان شما وسيله آزمايش شما هستند»، عنوان کرد: این آزمایش به تعبیر قرآن افتنان است، خیلی از کسانی که جایگاهی ندارند ایراد به مسئولان می گیرند اما زمانیکه خودشان بر مسند مسئولیت قرار می گیرند بدتر عمل می کنند.

آیت الله رمضانی با اشاره به آیه «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ؛ و قطعا شما را به چيزى از قبيل ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزمايیم، مطرح کرد: خیلی از افراد زمانیکه در عافیت هستند همه چیز را منکر می شوند.

وی در ادامه افزود: امام حسین علیه السلام می فرماید «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون؛ مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ بلا آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»؛ آزمایش افتنان توسط بلایا، مصیبت ها و گرفتن نعمت ها صورت می گیرد.

استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم با بیان اینکه گاهی آزمایش برای یادگرفتن است و برای این نوع آزمایش از واژه "اختبار" استفاده شده، اظهار داشت: واژه "امتحان" در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها بیان شده و این واژه در جایی استفاده می شود که شخص امتحان شونده از جایگاهی عزیز و محترم برخوردار است و مورد شکنجه، اهانت و قدر نشناسی قرار بگیرد.

برچسب ها: رسانه خبر تبلیغ
ارسال نظرات