۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۷۴۶۳۰۸
نویسنده کتاب تاریخ شفاهی حجت الاسلام راستگو مطرح کرد؛

لزوم اهمیت تدوین تاریخ شفاهی علمای شیعه

لزوم اهمیت تدوین تاریخ شفاهی علمای شیعه
حجت الاسلام قبادی همکاری دفتر تبلیغات اسلامی قم را باعث به ثمر نشستن کتاب " قصه راستگو" دانست و گفت: اخلاص تحسین برانگیز حجت الاسلام راستگو کار را دشوار می کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام قبادی نویسنده کتاب تاریخ شفاهی حجت الاسلام راستگو در نشست رونمایی از این کتاب که به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با تشکر از زحمات همکاران سازمان تبلیغات و مرکز اسناد ملی برای برگزاری این مراسم، اظهار داشت: پیشینه مرکز اسناد ملی از سال 1371 است و در این 32 سال 1000 موضوع تاریخ شفاهی از اقشار مختلف اعم از علما، پزشکان، فلاسفه، هنرمندان کار شده اما تعداد کمی نزدیک به ده درصد به زیور طبع آراسته شده است.

لزوم اهمیت تدوین تاریخ شفاهی علمای شیعه

وی با تاکید بر اینکه هنوز 800 مورد از تاریخ شفاهی تدوین نشده، گفت: اصل انجام کار تاریخ شفاهی بزرگان کارخوبی است و امیدواریم که در آینده نزدیک تخصیص اعتبار داشته باشیم تا کارهای بیشتری منتشر شود؛ سازمان اسناد ملی از سال 81 این عنوان را پیدا کرده و قبل از انقلاب جدا از کتابخانه ملی بوده است، کتابخانه ملی ایران در سال 1316 و سازمان اسناد ملی در سال 1349 تاسیس شد و در سال 1381 با تلفیق این دو نهاد کار مبارکی انجام شد و کارآیی و پویایی سازمان بالا رفت.

نویسنده کتاب تاریخ شفاهی حجت الاسلام راستگو، محرک اصلی نوشتن کتاب را اصرار و پیگیری حجت الاسلام نورالهیان خواند و مطرح کرد: همکاری عزیزان در دفتر تبلیغات اسلامی قم باعث به ثمر نشستن این کار شد؛ اخلاص تحسین برانگیز و وصف ناشدنی حجت الاسلام راستگو کار را دشوار می کرد و با پیگیری های بنده شئون مختلف تبلیغی در فصل های این کتاب گنجانده شد.

حجت الاسلام قبادی با اشاره به اینکه شروع مصاحبه ها از تاریخ 4 آذر 98 شروع شد، خاطرنشان کرد: تا ادیبهشت سال 99 که پایان مصاحبه ها بود موفق شدیم 20 جلسه و 29 ساعت مصاحبه ضبط کنیم، برنامه این بود که متون را خدمت حجت الاسلام راستگو می دادیم و مطالب را اضاف می کردیم و 6 جلسه اینگونه تدوین شد ولی متاسفانه در آذر ماه 1399 حجت الاسلام راستگو را از دست دادیم.

لزوم اهمیت تدوین تاریخ شفاهی علمای شیعه

وی با اشاره به اینکه قرار بود کتاب تاریخ شفاهی حجت الاسلام راستگو در سال 1400 منتشر شود، عنوان کرد: به دلیل تغییر مدیریت این کار به تعویق افتاد و با همکاری رئیس و معاون دفتر تبلیغات اسلامی امروز با اینکه کتاب های زیادی در نوبت انتشار هستند این کتاب منتشر شد.

حجت الاسلام قبادی در پایان با بیان اینکه در 32 دوره آموزشی که حجت الاسلام راستگو در دفتر تبلیغات برگزار کرد 7000 دانش آموخته فارغ التحصیل شدند، خاطرنشان کرد: امیدوارم تا توان و فرصت داریم در معرفی علما همت داشته باشیم و چهره های جهان تشیع را معرفی کنیم.

ارسال نظرات