۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۷۴۵۰۳۳
به بهانه سخنان سید حسن نصرالله؛

وحشت در لانه عنکبوت با تداوم استراتژی ابهام

وحشت در لانه عنکبوت با تداوم استراتژی ابهام
در مجموع سخنان مهم سید حسن نصرالله، تداوم استراتژی ابهام در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا محسوب می شود. به نحوی که رژیم و آمریکا ناگزیرند بخش مهمی از توان نظامی و اطلاعاتی خود را صرف جبهه شمالی کنند

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سخنرانی شفاف و در عین حال مبهم عصر جمعه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تحلیل های مختلفی را در سطح بین الملل به همراه داشته است.

سید حسن نصرالله ضمن آنکه مقاومت و مقابله با جنایتکاران آمریکایی و اسرائیلی را وظیفه همه برشمردند، در عین حال دو نکته مهم را تصریح کردند: نخست آنکه اقدامات آتی منوط به شرایط غزه خواهد بود و دوم آنکه اگر رژیم صهیونیستی عملیاتی پیش‌دستانه در خاک لبنان بخواهد انجام دهد بزرگ‌ترین حماقت خود را در طول حیاتش مرتکب شده است. اگر چه ایشان در مورد لبنان به صراحت خط قرمز تعیین کردند اما از تعیین خطوط قرمز در مورد غزه به صورت واضح امتناع ورزیدند. 

بر خلاف آنکه برخی قصد دارند عدم اعلان رسمی جنگ توسط سید حسن نصرالله علیه اسرائیل را نشانه «ضعف» و «خلف وعده» بنامند، باید به این نکته توجه داشت که اقدام ایشان کاملا منطقی و بر اساس منافع و مصالح تمام ملت های منطقه بوده است و تاثیر به مراتب بیشتری از هرگونه اظهار نظر صریح خواهد داشت. زیرا چنین امری می تواند برای رژیم صهیونیستی بسیار وهم آورتر از تعیین یک خط قرمز مشخص باشد. در واقع اگر برای اسرائیل یک خط قرمز مشخص تعین می شد، آنگاه شاید رژیم بدون عبور از آن خط قرمز به اقدامات جنایتکارانه خود ادامه می داد. این در حالیست که اینک رژیم ناگزیر است در تمام اقدامات خود این محاسبه را لحاظ کند که آیا این اقدام خط قرمز است یا خیر! زیرا بنا به تاکید دبیرکل حزب‌الله، همه گزینه‌های مقاومت در برابر دشمن روی میز است. در عین حال سید حسن نصرالله به صراحت تاکید کرد که مقاومت به حملاتی که در این چند روز علیه رژیم صهیونیستی انجام داده، اکتفا نخواهد کرد. در نتیجه رژیم باید در صورت تداوم جنایات خود در غزه منتظر دریافت پاسخ های محکمتر از حزب الله نیز باشد.

در کنار مباحث فوق، سید حسن نصرالله در سخنان خود به اسرائیل و آمریکا به صراحت هشدار داد که اگر معادله جنگ تغییر کند، آمادگی هر نوع اقدام وجود دارد. در این خصوص بخشی از سخنان ایشان ناظر بر معادله شهروند مقابل شهروند با اسرائیل بود که به رژیم هشدار داد اگر بخواهد اقدام به بمب باران مناطق مسکونی کند، آنگاه باید منتظر اقدام متقابل باشد. مطرح کردن چنین بحثی برای ساکنان اراضی اشغالی به مثابه زیستن در شرایط وحشت است. زیرا اگر رژیم دست به اقدام نابخردانه بزند، مجازات آن را باید ساکنان اراضی اشغالی بدهند؛ ساکنانی که هنوز در شوک اقدام مقاومت فلسطین در 7 اکتبر هستند و بیش از آنکه به ادامه حیات در اسرائیل بیاندیشند، احتمالا سودای مهاجرت در سر دارند.  

از سوی دیگر سید حسن نصرالله در سخنان خود به آمریکایی ها نیز هشدار داد که اولا مسیر برقراری آتش بس را هموار کنند و دوما از آتش افروزی در منطقه پرهیز نمایند. مهمترین نکته در این خصوص به تهدید مستقیم سید حسن نصرالله درباره ناوهای آمریکایی مرتبط می شد. وی نه تنها ابزار مهم نظامی آمریکا در منطقه را بی ارزش توصیف کرد، بلکه با یادآوری اتفاقات دهه 1980 میلادی علیه آمریکایی ها در لبنان و سایر کشورهای منطقه، خاطرات به هلاکت رسیدن نیروهای نظامی ایالات متحده را یادآور شد و تاکید کرد که هنوز نه تنها همان مجاهدان زنده هستند، بلکه فرزندان آنها نیز برای نبرد  آمادگی دارند. با این اوصاف آمریکایی ها به صراحت دریافتند که هر گونه اقدام مخرب آنها در توسعه میدان جنگ می تواند چه عواقبی برای آنها داشته باشد.  

در مجموع سخنان مهم سید حسن نصرالله، تداوم استراتژی ابهام در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا محسوب می شود. به نحوی که رژیم و آمریکا ناگزیرند بخش مهمی از توان نظامی و اطلاعاتی خود را صرف جبهه شمالی کنند. چنین امری هم از فشار بر غزه در جبهه جنوبی می کاهد و هم به سایر اضلاع محور مقاومت اجازه می دهد تا با دست بازتر در برابر صهیونیست ها اقدام کنند. ضمن آنکه هر لحظه باید در وحشت مورد هدف قرار گفتن از سوی حزب الله و افزایش اقدامات نظامی از سوی جببه شمالی نیز باشند. 

 

حسین عجمی
ارسال نظرات