۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۷۴۳۸۳۹

پاسخ دانشجوی فلسطینی مقیم ایران به شایعات درباره مردم فلسطین

پاسخ دانشجوی فلسطینی مقیم ایران به شایعات درباره مردم فلسطین
دانشجوی فلسطینی می‌گوید: درست است که مردم فلسطین، اهل تسنن و پیرو مذهب شافعی هستند اما مذهب شافعی، نزدیک‌ترین مذهب به مذهب شیعه جعفری است. ما در غزه و کرانه باختری، مسجد علی بن ابیطالب(ع) و مسجد فاطمه الزهرا(س) داریم.

نه‌فقط لب‌ها بلکه چشم‌های بارانی‌اش هم می‌خندد وقتی از «طوفان» فرزندان شجاع فلسطین یاد می‌کند. می‌گوید او و تمام ساکنان سرزمین مادری‌اش یک عمر منتظر چنین روزی بوده‌اند؛ روزی که در عین مظلومیت، مقتدر باشند و برای مطالبه حق خود، به جای دفاع، حمله کنند. و آه، موسیقی متن حرف‌هایش می‌شود وقتی از جای خالی قهرمانانی می‌گوید که اقتدار امروز رزمندگان فلسطینی، مدیون حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آنهاست؛ قهرمانان شهیدی مثل حاج قاسم سلیمانی...
«محمد نورس حمید»، دانشجوی فلسطینی دانشگاه فردوسی مشهد، حالا ۵سالی می‌شود که در کنار تحصیلات تکمیلی، عَلَم نمایندگی ملت فلسطین در فضای فرهنگی دانشجویی ایران را هم به دست گرفته و با روشنگری‌هایش، تلاش می‌کند غبار شایعات و شبهات موجود درباره مردم فلسطین را از ذهن و دل نوجوانان و جوانان ایرانی پاک کند. این روز‌ها که تمام اخبار جهان تحت‌الشعاع پیروزی‌های درخشان رزمندگان سربلند حماس و در مقابل، جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه قرار گرفته، پای صحبت‌های این جوان ۳۵ساله فلسطینی نشستیم که معتقد است بزرگترین کمک جوانان ایرانی به ملت مظلوم فلسطین در این مقطع، جهاد تبیین در فضای مجازی است.

«محمد نورس حمید»، دانشجوی فلسطینی دانشگاه فردوسی مشهد

      
*قبل از هر چیز، مشتاقیم بدانیم گذر شما چطور به ایران افتاد. با تسلط نسبی که به زبان فارسی دارید، به نظر می‌رسد در جامعه دانشگاهی ما حسابی جا افتاده‌اید...
- وقتی سال‌ها قبل خانه‌هایمان در غزه توسط رژیم صهیونیستی غصب شد، خانواده ما چندپاره شد؛ یک گروه در غزه ماندند و گروه دیگر مجبور به مهاجرت به سوریه و لبنان شدند. به‌این‌ترتیب، من تحصیلاتم را در سوریه تا مقطع کارشناسی ادامه دادم. همان‌جا با همسرم آشنا شدم و بعد از ازدواج، به‌اتفاق برای گذراندن تحصیلات تکمیلی به ایران آمدیم. حالا ۵سال است در دانشگاه فردوسی مشهد تحصیل می‌کنیم و من در رشته مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار و همسرم در رشته مهندسی برق و مخابرات، بعد از پایان مقطع کارشناسی ارشد، در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری هستیم.
تمام هدف و انگیزه ما از ادامه تحصیلات، این است که یک روز به فلسطین برگردیم و از علم و دانشی که کسب کرده‌ایم، برای خدمت به جبهه مقاومت و ان‌شاء‌الله برای بازسازی فلسطین استفاده کنیم. همیشه در جلسات به جوانان می‌گویم: تصور نکنید جهاد در مقابل دشمن فقط در جنگ نظامی خلاصه می‌شود. همین کسب علم توسط شما هم، نوعی جهاد است. در جنگ با دشمن، هرچه دانش ما بیشتر باشد، قوی‌تر خواهیم بود. عملیات غرورآفرین «طوفان الاقصی»، بهترین شاهد برای این موضوع است.

رزمندگان حماس، در مقابل سیم های خاردار مرز غزه/ سنسورهای حساس این دیوار مرزی با ابتکار نیروهای حماس، هک شد

*چه شروع خوبی. برایمان از مصادیق استفاده از علم و مهارت‌های تخصصی توسط نیرو‌های حماس در عملیات پیروزمندانه طوفان الاقصی بگویید.

- اصل مهم در عملیات طوفان الاقصی، هک سامانه‌های حساس دشمن بوده. ببینید، مرز غزه با سیم‌خاردار‌های بلندی پوشانده شده که پر است از سنسور‌ها و دوربین‌ها. این سنسور‌های قوی، شامل سنسور‌های حرکتی، سنسور‌های دمای منطقه و سنسور‌های احتزاز و امواج است که نسبت به کوچکترین حرکت – حتی عبور دام‌ها – واکنش نشان می‌دهند. عظمت کار نیرو‌های حماس این است که برای عبور از مرز و نفوذ به شهرک‌های صهیونیست‌نشین، تمام این سنسور‌ها و دوربین‌های قوی را هک کردند. خب این، نه یک حرکت نظامی بلکه کار علم است. وقتی بدانیم رژیم صهیونیستی رتبه اول امنیت سایبری در جهان را دارد و این فناوری را به کشور‌های دنیا می‌فروشد، اهمیت کار حماس در از کار انداختن این دوربین‌ها و سنسور‌ها را بیشتر درک می‌کنیم.

*روایت رهبر معظم انقلاب از کمک بزرگی که شهید حاج قاسم سلیمانی به ارتقای توان نظامی رزمندگان فلسطینی کرد

ما هم از سپاه پاسداران ایران و هم از حزب‌الله لبنان، علم و تجربیات موردنیاز در این زمینه را گرفتیم و رسیدیم به این مرحله که نیرو‌های حماس توانستند سامانه‌های قدرت اول امنیت سایبری دنیا را هک کنند و چنین عملیات بزرگی را انجام دهند که باعث تعجب و حیرت تمام جهان شد. نیرو‌های حماس طوری به مراکز نظامی اسراییل نفوذ کردند که نظامیان اسراییلی کاملاً غافلگیر شدند. صهیونیست‌ها با لباس خواب در خوابگاه مشغول استراحت بودند و یک لحظه خبردار شدند که نیرو‌های حماس بالای سرشان بودند! بنابراین علم و دانش، تولید قدرت می‌کند و حتی در صحنه نظامی هم، به کمک کشور‌ها می‌آید. خدا حاج قاسم سلیمانی را بیامرزد که دانش تولید موشک‌ها و راکت‌ها را به رزمندگان فلسطینی یاد داد. روح شهید زواری از تونس هم شاد که دانش ساخت پهپاد‌های انتحاری را به رزمندگان گروه قسام آموزش داد. ما علم و دانش را از هرکجا که بتوانیم، می‌گیریم و آن را در جنگ نظامی علیه دشمنان استفاده می‌کنیم.

سخنرانی «محمد نورس حمید»، دانشجوی فلسطینی مقیم ایران در تجمع دانشگاهیان مشهد در حمایت از مردم مبارز فلسطین

*از عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی دور نشویم. شما چه زمانی از انجام این عملیات مطلع شدید؟
-  صبح روز شنبه ۱۵مهر، به‌اتفاق یکی از دوستان برای انجام کاری داشتیم به سبزوار می‌رفتیم. در مسیر بودیم که اینترنت گوشی را روشن کردم و یک خبر درباره نفوذ رزمندگان فلسطینی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین دیدم. اما آنقدر خسته بودم که با خودم گفتم شاید اشتباه دیده‌ام. یک احتمال دیگر هم به نظرم رسید؛ اینکه بعضی فعالان فضای مجازی، ‌امیدشان برای آینده را در قالب خبر منتشر کرده‌اند. یعنی ابراز‌امیدواری کرده‌اند روزی برسد که رزمندگان حماس بتوانند به اراضی اشغالی نفوذ کنند و اقدام پیش‌دستانه‌ای علیه صهیونیست‌ها انجام دهند. اینترنت را خاموش کردم و چشم‌هایم را روی هم گذاشتم اما بیشتر از ۵دقیقه نتوانستم طاقت بیاورم و دوباره سراغ گوشی رفتم. این بار دیدم تمام فضای مجازی پر است از اخبار شاهکار بچه‌های حماس. خیلی خوشحال شدم و شروع کردم به تماس گرفتن با اقوام و آشنایانی که در غزه بودند و اخبار عملیات را پیگیر شدم. از آن روز، همه زندگی من تحت‌الشعاع عملیات طوفان الاقصی و حملات وحشیانه اسراییل به غزه قرار دارد. در این مدت در بعضی تجمعاتی که در مشهد برای حمایت از ملت فلسطین برگزار شده هم، از من برای سخنرانی دعوت شده و تلاش کرده‌ام تصویر روشنی از وضعیت امروز فلسطین برای مردم مشهد ترسیم کنم.

محمد نورس حمید در یکی از جلسات صمیمانه با جوانان ایرانی با موضوع فلسطین

*پس جامعه دانشگاهی و مردم مشهد، با شما به‌عنوان دانشجوی فلسطینی و نماینده مردم فلسطین آشنا هستند...

- البته فقط بعضی از دوستان در دانشگاه از اصالت فلسطینی من باخبرند. من از زمان ورود به ایران با مجموعه‌های مردمی اسلامی مثل مجموعه حبل‌الله، مجموعه امت واحده و مجمع حمایت از ملت فلسطین آشنا شدم و به طور مستمر با آن‌ها در ارتباط هستم. این دوستان هم در جلسات و همایش‌هایی که دارند، از من دعوت می‌کنند. علاوه‌بر‌این در مناسبت‌های مختلف، دعوت می‌کنند در مدارس، دانشگاه‌ها و حسینیه‌ها برای دانش‌آموزان، دانشجویان و مردم عادی درباره فلسطین صحبت کنم. در این جلسات، خیلی خوشحال می‌شوم علاقه و محبت مردم ایران به ملت فلسطین و اشتیاق آن‌ها برای کسب اطلاع از اخبار محور مقاومت را می‌بینم اما در این میان، یک موضوع هم برای من باعث سؤال است و آن، اطلاعات کم مردم ایران درباره فلسطین است. برای من تعجب‌آور است که با وجود حمایت همیشگی دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران از فلسطین، اینهمه شبهه و شایعه درباره مردم فلسطین در ایران وجود دارد. واقعاً من بعضی از این شایعات را تا قبل از اینکه به ایران بیایم، نشنیده بودم. بنابراین بخشی از زمان جلساتی که دعوت می‌شوم، به پاسخ به این شایعات اختصاص پیدا می‌کند. البته بسیاری از این دوستان وقتی این شایعات را مطرح می‌کنند، می‌گویند: ما می‌دانیم این شبهات، بی‌اساس است اما در فضای مجازی منتشر شده و نمی‌دانیم چطور باید به آن‌ها جواب بدهیم.

مسجد علی بن ابیطالب(ع) در غزه

*این گفت‌و‌گو، فرصت مغتنمی است برای طرح این موارد. چه شایعات بی‌اساسی در جامعه ایران درخصوص ملت فلسطین وجود دارد و جواب شما به آن‌ها چیست؟
- مهم‌ترین شایعاتی که در ایران شنیدم، ناصبی بودن مردم فلسطین و رد کردن خون اهدایی از طرف مردم ایران توسط مردم فلسطین است. در پاسخ به شایعه اول، باید بگویم درست است که مردم فلسطین، اهل تسنن و پیرو مذهب شافعی هستند اما مذهب شافعی، نزدیک‌ترین مذهب به مذهب شیعه جعفری است و رهبر این مذهب یعنی امام شافعی، اشعار متعددی در محبت اهل بیت(ع) و در وصف شأن و جایگاه‌ایشان دارد. علاوه‌بر‌این، خوب است بدانید ما در غزه و کرانه باختری، مسجد علی بن ابیطالب(ع) و مسجد فاطمه الزهرا(س) داریم که چندین بار و در همین جنگ اخیر توسط رژیم صهیونیستی بمباران شده است. بنابراین محبت اهل بیت(ع) در دل مردم فلسطین است و ما هم به احادیثی مثل «الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة» اعتقاد داریم. همه این‌ها، شاهدی است بر اینکه مردم فلسطین، ناصبی نیستند.

*روایت مادر شهید «ابراهیم النابلسی» از عشق و ارادت او نسبت به امام علی(ع)

*بله. بعد از عملیات طوفان الاقصی، در فیلم‌هایی که از شادی جوانان فلسطینی در فضای مجازی منتشر شد، آن‌ها با شعار‌های یا علی و حیدر حیدر ابراز خوشحالی می‌کردند.

- مصادیق متعددی برای این موضوع وجود دارد، مثل شهید «ابراهیم النابلسی». این جوان که در شهر جنین شهید شد، از وقتی نوجوان بود، با عشق و ارادت به امام علی(ع) و با استناد به حدیث لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار، تصویر شمشیر ذوالفقار را روی دستش خالکوبی کرده بود. یا شهید «خضر عدنان» که بعد از ۸۶روز اعتصاب غذا در زندان اسراییل به شهادت رسید، می‌گفت: ما حسینی هستیم. و معتقد بود قیام و مبارزه مردم فلسطین از قیام امام حسین(ع) الگو گرفته است.

تصویرسازی از شهید «خضر عدنان» که بعد از ۸۶روز اعتصاب غذا در زندان اسراییل به شهادت رسید

 

شهید «باسل الأعرج»

شهید «باسل الأعرج» هم که دانشجو و فعال رسانه‌ای بود، در موارد متعددی از اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) صحبت کرده بود. او می‌گفت: نمی‌شود مقاوم باشی و حسینی نباشی. شهید باسل در یکی از توییت‌هایش نوشته بود: «مادرم مرا با عشق به اهل بیت(ع) و دوستان‌ایشان و دشمنی با دشمنان‌شان شیر داد و غم حسین(ع) را با شیر خود برای من به ارث گذاشت که آن را از مادرش و مادربزرگش گرفته بود. پس سلام بر حسین(ع) و فرزندان حسین(ع).»

اهتزار پرچم ایران توسط بانوان فلسطینی در صحن مسجد الاقصی

*کنجکاوم استدلال‌تان برای رد شایعه دوم را بشنوم. ماجرای خون‌های اهدایی از طرف ایران و...
- برخی در ایران شایعه کرده‌اند در جریان یکی از جنگ‌ها در غزه، مردم ایران برای کمک به مجروحان فلسطینی، اقدام به اهدا و ارسال خون کرده بودند اما مردم فلسطین وقتی فهمیدند خون‌ها ایرانی است، آن را رد کردند. این، خیلی غیرمنطقی است و ما – مردم فلسطین - هیچ‌وقت چنین موضوعی را نشنیدیم. در بی‌اساس بودن این شایعه هم، همین بس که اصلاً مسیر ارتباطی مستقیمی میان ایران و فلسطین وجود ندارد که ایران تصمیم به ارسال محموله خونی برای مجروحان فلسطینی بگیرد. از طرف دیگر، وقتی مردم یک کشور در حال جنگ و زیر بمباران و مجروح در بیمارستان باشند، اصلاً نمی‌پرسند این کمک‌های پزشکی که رسیده، از طرف کدام کشور است؟ چیزی که مشخص است، این است که برخی بدخواهان، این شایعه را در ایران ساخته‌اند و با ضعف اطلاعات مردم و ضعف رسانه‌ای موجود، در جامعه منتشرش کرده‌اند. اینجا، اهمیت کلام مقام معظم رهبری بیشتر معلوم می‌شود که فرمودند ما امروز در جامعه به جهاد تبیین و جهاد رسانه‌ای نیاز داریم.

اهتزاز پرچم فلسطین در راهپیمایی مردم ایران در حمایت از مردم فلسطین

درست است که دولت ایران همیشه از ملت فلسطین حمایت کرده اما بخشی از مردم ایران، دلیل این موضوع را نمی‌داند. ممکن است دولت در تشریح چرایی این حمایت‌ها، بگوید چون فلسطین یک کشور مسلمان است. اما این استدلال شاید برای آن بخش از جامعه ایران که زیاد مذهبی نیستند، قابل قبول نباشد. بنابراین باید آن‌ها را با استدلال منطقی دیگری آگاه و قانع کرد. این مشکل در زمان جنگ سوریه هم وجود داشت و نقش‌آفرینی ایران در آن جنگ برای بخشی از جامعه، قابل قبول نبود. مسلماً این افراد با استدلال دفاع از حرم، قانع نمی‌شدند. بنابراین برای آن‌ها توضیح داده شد که کمک ایران به سوریه برای جنگ با داعش، حرکتی در جهت حفط امنیت ملی است چون باعث می‌شود این جنگ به مرز‌های ایران کشیده نشود. بنابراین جهاد رسانه‌ای در چنین موقعیت‌هایی معنا پیدا می‌کند. متأسفانه ضعف رسانه‌ای، یک مشکل مشترک در کشور‌های منطقه است اما با توجه به اینکه ایران، پیشرفته‌ترین کشور منطقه محسوب می‌شود و از تمامی امکانات برخودار است، انتظار نداریم این کشور هم با ضعف رسانه‌ای مواجه باشد و گوش مردم بیش از رسانه‌های داخلی به رسانه‌های خارجی باشد.

محمد نورس حمید در یکی از جلسات دانشجویی در حال روشنگری درباره مسایل فلسطین

*شما به‌عنوان یک ناظر بیرونی، فکر می‌کنید راه حل مقابله با ترویج چنین شایعاتی در جامعه و فضای رسانه‌ای ایران چیست؟
- طبیعی است که هرچه اعتبار رسانه‌های رسمی و اعتماد مخاطبان به آن ارتقا پیدا کند، رواج شایعات کمتر می‌شود. البته مسلم است که رفع این مشکل به شکل رسمی و دولتی، یک کار زمان‌بر است اما فعالان دغدغه‌مند رسانه‌ای در ایران و افرادی که اطلاعات خوبی دارند، می‌توانند همین حالا از فضای مجازی برای پر کردن این خلأ استفاده کنند. اگر ما معتقدیم برخی از طریق کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی هدفمند، این شایعات و شبهات را در جامعه رواج می‌دهند، چرا بچه‌های انقلابی با ایجاد کانال‌ها و صفحات مفید برای ارائه اطلاعات درست، در این زمینه روشنگری نمی‌کنند؟ البته حتماً چنین کانال‌ها و صفحاتی داریم اما با توجه به بزرگی جنگ رسانه‌ای که علیه ایران وجود دارد، این فعالیت‌ها کافی نیست و ما هم باید با همان ظرفیت طرف مقابل، وارد میدان این جنگ شویم.
درست است نسبت به سال‌های گذشته، به لحاظ رسانه‌ای در شرایط بهتری قرار داریم اما واقعیت این است که تا وضعیت مطلوب، راه زیادی داریم. ما باید در عرصه رسانه به جایگاهی برسیم که به جای اینکه همیشه طرف مقابل در مقام حمله، روایت جعلی خودش را منتشر کند و ما در مقام دفاع بربیاییم و پاسخ بدهیم، ما در موقعیت حمله باشیم و روایت اول را به دست بگیریم. درست مثل شنبه ۱۵مهر که برای اولین بار، جبهه مقاومت و رزمندگان فلسطینی در موقعیت حمله قرار گرفتند.

بچه هایی که تنها سلاحشان سنگ بود، حالا بزرگ شده اند/ اسارت نظامیان صهیونیست توسط رزمندگان حماس در عملیات طوفان الاقصی

*مقایسه جالبی بود...
- شاید برخی بپرسند چرا ما تا این حد از عملیات طوفان الاقصی خوشحال شدیم؟ چون در ۷۵سال گذشته، برای اولین بار بود که در مقابل دشمن صهیونیستی، عملیات تهاجمی انجام دادیم و به جای دفاع، حمله کردیم و دست بالاتر را داشتیم. در فضای رسانه هم باید به مرحله‌ای برسیم که مجبور نباشیم مدام در مقابل تحریف‌ها و شایعات رسانه‌های دشمن، دفاع کنیم. من وقتی در مراسم مختلف، این توضیحات را برای رد شایعات موجود در جامعه ایران ارائه می‌کنم، به حاضران می‌گویم: هرکدام از شما می‌توانید یک رسانه باشید. حتی اگر بتوانید این توضیحات را به گوش یک نفر برسانید و او را آگاه و قانع کنید، درواقع جهاد کرده‌اید. این حرکت، فایده‌اش خیلی بیشتر از این است که فقط برای فلسطین دعا کنید.

در ۸روز حملات رژیم صهیونیستی به غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی، صدها کودک بیگناه به شهادت رسیده اند

امروز هم دوست دارم به مردم عزیز ایران بگویم: شما زبان ما باشید. در این شرایط که جوانان غزه در حال جنگ هستند، برق و اینترنت ندارند، اگر جوانان فعال در فضای مجازی ایران به میدان بیایند و علاوه‌بر انتشار اخبار جنایات نیرو‌های اسراییلی علیه زنان و کودکان غزه، به شایعات موجود درباره فلسطین پاسخ بدهند و افکار عمومی ایران را آگاه کنند، این حرکت حتی از ارسال کمک‌های مردمی به غزه هم مهم‌تر است چون اثرگذاری بیشتری دارد. ما تأثیرات این روشنگری‌های رسانه‌ای و مجازی را دیده‌ایم. مثلاً ۲سال قبل در جنگ سیف القدس، بزرگترین تظاهرات در حمایت از فلسطین، در واشنگتن و نیویورک برگزار شد! این اتفاق بی‌سابقه‌، در نتیجه اطلاع‌رسانی‌های مردمی در فضای مجازی بود. دیگر همه فهمیده‌اند که نگاه مردم دنیا به ماجرای فلسطین تغییر کرده است. بعد از همین عملیات اخیر، در نزدیکی کاخ سفید، تظاهرات حمایت از مردم فلسطین برگزار شد و این چیزی نبود که ما به طور معمول، انتظارش را داشته باشیم.

*رفتار انسانی و محبت آمیز نیروهای حماس با کودکان اسراییلی

*اتفاقاً رژیم اسراییل در ماجرای عملیات اخیر طوفان الاقصی هم، حساب ویژه‌ای روی عملیات فریب رسانه‌ای باز کرده و با انتشار اخبار غیرواقعی توسط رسانه‌های همسو، سعی در مظلوم‌نمایی دارد.
- بله. بلافاصله بعد از عملیات طوفان الاقصی و شکست اطلاعاتی و نظامی بزرگ رژیم صهیونیستی، شایعات بی‌اساسی به طور گسترده در رسانه‌های حامی اسراییل منتشر شد مبنی بر اینکه نیرو‌های حماس در این عملیات، به غیرنظامیان حمله کرده‌اند و کودکان اسراییلی را کشته و سر بریده‌اند و به زنان بی‌حرمتی کرده‌اند. اما این رسانه‌ها با وجود تکرار این اخبار کذب، حتی یک فریم عکس که ادعای سر بریدن کودکان توسط حماس یا بی‌احترامی به زنان اسراییلی را اثبات کند، منتشر نکردند. در‌حالی‌که تصاویر و فیلم‌های فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد نیرو‌های حماس وقتی وارد خانه‌ای می‌شوند و می‌بینند زن و کودک در خانه هستند، ر‌ها می‌کنند و ‌می‌روند. مصاحبه یکی از زنان ساکن شهرک‌های صهیونیستی با رسانه اسراییلی هم در روز‌های قبل پربازدید شد که از رفتار انسانی و محترمانه نیرو‌های حماس صحبت می‌کرد. تکذیبیه رسانه‌ها و بیاینه کاخ سفید که اعلام کرد اظهارات بایدن درباره سر بریدن کودکان اسراییلی توسط حماس، درست و موثق نبوده هم، شاهد دیگری برای بی‌اساس بودن این شایعه بود. اما فارغ از همه این‌ها، دلایل محکم‌تری برای رد ادعای کشتار غیرنظامیان اسراییلی توسط نیرو‌های حماس وجود دارد...

ساکنان شهرک های صهیونیستی از کودکی، کار با اسلحه را آموزش می بینند و تا آخر عمر، نیروی ذخیره ارتش اسراییل خواهند بود


*البته این عبارت «غیرنظامیان اسراییلی» هم، از آن عبارت‌های عجیب و بی‌معناست...
- اصل ماجرا، همین است. ما با اطمینان و با تکیه بر اسناد تصویری می‌گوییم نیرو‌های حماس در عملیاتی که در شهرک‌های صهیونیست‌نشین انجام دادند، بنا بر ملاحظات انسانی و دستورات اسلام، هیچ‌گونه بدرفتاری با زنان و کودکان و به عبارت دیگر شهروندان عادی و غیرنظامی نداشتند. اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد. در نگاه مسلمانان – چه اهل سنت و چه شیعه – ساکنان شهرک‌های صهیونیستی، از نوزاد یک روزه تا پیرمرد‌های ۱۰۰ساله، شهروند عادی محسوب نمی‌شوند. آن‌ها درواقع اشغالگر و سرباز و نیروی نظامی رژیم غاصب صهیونیستی هستند. مقام معظم رهبری هم در سخنان‌شان به این موضوع اشاره کردند. این یک واقعیت است که همه شهرک‌نشینان اسراییلی خودشان می‌دانند که اشغالگر هستند و زمین و خانه مردم فلسطین را غصب کرده‌اند. ما سال‌ها، از راه‌های سیاسی و مدنی مثل نشست‌ها و مذاکرات سیاسی، به آن‌ها اعلام کردیم اینجا سرزمین و خانه ماست. شما از کشور‌های مختلف به این منطقه آمده‌اید و می‌خواهید اینجا برای خودتان کشور بسازید. شما حقی در اینجا ندارید و باید به کشور‌های خودتان برگردید. اما آن‌ها هیچ‌کدام از تلاش‌ها و حرکت‌های سیاسی را نپذیرفتند.

فلسطینی های مقاوم اطمینان دارند به زودی غاصبان صهیونیستی از سرزمین فلسطین فراری خواهند شد

بنابراین چه به لحاظ انسانی، چه به لحاظ اسلامی و چه به لحاظ سیاسی و بین‌المللی، مردم فلسطین حق دفاع از خود و وطن خود را دارند. جالب است که در همین عملیات طوفان الاقصی و حملات بعد از آن، آمریکا می‌گوید: فلان تعداد از شهروندان ما در اثر حملات حماس کشته شدند. آلمان و فرانسه و انگلیس هم از آمار شهروندان کشته‌شده‌شان خبر می‌دهند. با این حساب، تمام جمعیت اسراییل که تابعیت دوم دارند! پس شما که شهروند آمریکا و انگلیس و آلمان هستید، اینجا در خانه ما چه می‌کنید؟ برگردید به کشور‌های خودتان.
با تمام این تفصیلات، و با اینکه تمام ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین، نظامی هستند، باز هم نیرو‌های حماس بنابر دستوران اسلام، هیچ زن و کودکی را نکشتند و چنانچه زنی هم در حملات هوایی کشته شده، به جنازه او بی‌احترامی نکردند. از این‌ها گذشته، ما با ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین، مشکل شخصی نداریم. ما فقط می‌خواهیم سرزمین اسلامی‌مان را پس بگیریم. اگر آن‌ها از فلسطین خارج شوند، دنبال‌شان نمی‌رویم که آن‌ها را بکشیم. به عبارت واضح‌تر، ما با‌یهودیان مشکل نداریم بلکه با صهیونیست‌ها مشکل داریم. شواهد و اسناد تاریخی، گواه زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان و‌یهودیان و مسیحیان در فلسطین تا قبل از اشغال است...

 

روزهای شاد و امن قدس شریف در سال ۱۹۳۵، وقتی هنوز قدم نحس صهیونیست ها به آن نرسید ه بود

       
*برای ما و مخاطبان این گفت‌و‌گو از گذشته آرام و صلح‌آمیز فلسطین با حضور همه ساکنانش از همه ادیان بگویید.
- قبل از اینکه صهیونیست‌ها سرزمین ما را اشغال کنند و رژیم جعلی‌شان را بسازند، مسلمانان، مسیحیان و‌یهودیان فلسطین در صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌کردند. اما‌یهودیان صهیونیست با همه مشکل دارند. همین هفته قبل که جشن اعیاد‌ یهودیان برگزار می‌شد، در فضای مجازی فیلم‌هایی می‌دیدم که نشان می‌داد ‌یهودیان در جریان این جشن‌ها در شهر قدس به کلیسای مسیحیان توهین می‌کنند. در‌حالی‌که ما همیشه رابطه بسیار خوبی با مسیحیان داشته‌ایم و حتی شهید مسیحی داریم. مثلاً شهیده «شیرین ابوعاقله»، مسیحی بود. در نزدیکی مسجد‌الاقصی چند کلیسا وجود دارد که همیشه احترام‌شان از طرف مسلمانان حفظ شده است. یک کلیسای قدیمی به نام «کلیسای قیامت» در آن منطقه داریم که ضریح بزرگی در آن وجود دارد. مسیحیان معتقدند آنجا، مقبره حضرت عیسی مسیح(ع) است و هر سال به آنجا می‌آیند و مراسمی شبیه حج مسلمانان به جا می‌آورند و طواف انجام می‌دهند. جالب است بدانید کلید این کلیسا از زمان فتح بیت‌المقدس در دست یک خانواده مسلمان است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. اعضای این خانواده هر روز دربِ این کلیسا را باز می‌کنند، داخلش را تمیز می‌کنند، تعمیرات لازم را انجام می‌دهند و به مراجعانش خدمت می‌کنند.

اتفاقاً چند وقت قبل در یک مراسم، یک حاج آقای ایرانی می‌گفت: تا وقتی فلسطین در دست مسلمانان بود، همه ساکنان فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و‌یهودی آزادانه می‌توانستند اعمال دینی‌شان را انجام دهند. اما از وقتی صهیونیست‌ها این سرزمین را اشغال کردند، نه مسلمانان می‌توانند در بیت‌المقدس نماز به جا بیاورند نه مسیحی‌ها اجازه دارند حج خودشان را انجام دهند. نگاه اسلام، همین است. مسلمانان فلسطین هم با همین نگاه، معتقدند بیت‌المقدس متعلق به همه ادیان الهی است و هیچ‌وقت پیروان هیچ آیینی را از حضور در این مکان مقدس منع نکرده‌اند. در طول تاریخ، ما مسلمانان هیچ‌وقت مرز فلسطین را به روی پیروان ادیان دیگر نبستیم اما الان ۷میلیون نفر آواره مسلمان فلسطینی در دنیا وجود دارد که اجاره بازگشت به کشورشان را ندارند.

راهپیمایی مردم ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین

*امروز، بعد از عملیات بزرگ طوفان الاقصی و در روز‌هایی که رژیم صهیونیستی در غزه به طور علنی دست به قتل عام‌زده، مردم ایران و به‌ویژه جوانان چه کمکی می‌توانند برای مردم مظلوم اما مقاوم غزه انجام دهند؟
- مهم‌ترین کار، دعا و اظهار همبستگی با مردم غزه است. همین راهپیمایی‌هایی که روز جمعه در ایران و کشور‌های اسلامی و کل دنیا در حمایت از فلسطین انجام شد، خیلی مهم است. اخبار این حرکت‌ها به فلسطین می‌رسد و مردم غزه دلگرم می‌شوند که تنها نیستند. در کنار این دو اصل، جوانان ایرانی از فضای مجازی هم غافل نشوند. بچه‌های فلسطین، با زبان انگیسی و بعضاً زبان فرانسه آشنا هستند و در فضای مجازی با این دو زبان دارند حقایق موجود در غزه را به اطلاع جهانیان می‌رسانند. اما متأسفانه در زبان فارسی ضعیف هستند. وقتی جوانان ایرانی با زبان فارسی در فضای مجازی، درباره حقیقت ماجرای فلطسین اطلاع‌رسانی کنند و به شایعات جواب بدهند، درواقع حمایت از مردم فلسطین و یک نوع جهاد فی سبیل‌الله است.

تصویرسازی از نقش الهام بخش شهید حاج قاسم سلیمانی در توانمندسازی نیروهای مقاومت در راه آزادسازی قدس شریف

البته همه این‌ها برای همین مرحله دفاع است. درواقع عملیات موفق طوفان الاقصی، گام اول در مسیر آزادی فلسطین بود. این اعتقاد من است و همیشه گفته‌ام، در گام نهایی، وقتی جنگ آزادی فلسطین شروع شود، دیگر همه مسلمانان باید در آن شریک شوند؛ فلسطینی و غیرفلسطینی، عرب و غیرعرب و اهل سنت و شیعه. فلسطین متعلق به همه مسلمانان است و باید به دست همه ما آزاد شود. جایگاه ایران به‌عنوان بزرگترین کشور محور مقاومت که در این میدان، کاملاً مشخص است. من در اولین دقایقی که خبر عملیات طوفان الاقصی را شنیدم، با خودم گفتم: جای حاج قاسم خالی. کاش بود و این روز را می‌دید. مطمئنم خیلی خوشحال می‌شد. حاج قاسم و سپاه پاسداران ایران خیلی تلاش کردند و خیلی به رزمندگان فلسطین کمک کردند تا به این مرحله برسند. به اعتقاد ما، حاج قاسم، شهید قدس است. این لقبی بود که حماس هم در بیانیه‌اش بعد از شهادت سردار سلیمانی به‌ایشان داد و گفت: حاج قاسم، شهید راه قدس است.

دوست و دشمن از عملیات بزرگ طوفان الاقصی حیرت زده شدند

*و صحبت پایانی...؟
- آنچه در عملیات طوفان الاقصی اتفاق افتاد، شبیه معجزه بود. هیچ‌کس توقع نداشت حماس به درجه‌ای رسیده باشد که بتواند به رژیم صهیونیستی حمله کند. نه‌فقط دشمنان‌مان بلکه حتی دوستان ما ازجمله ایران و حزب‌الله هم از انجام این عملیات تعجب کردند. حتی نمایندگان حماس در سوریه و لبنان هم انتظار نداشتند نیرو‌های حماس به این قدرت رسیده باشند که بتوانند ۴۰کیلومتر در سرزمین‌های اشغالی نفوذ کنند. این‌ها همه، کار خداست. تمام کشور‌های اسلامی و ما جوانان مسلمان باید از این اتفاق درس بگیریم و یادمان باشد اگر با خدا باشیم، راه‌های بزرگ را برای ما باز می‌کند، از ما حمایت می‌کند و آن وقت، قادر به انجام هر کاری خواهیم بود.

 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات