۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۷۴۳۳۸۶
یادداشت؛

تعطیلی مؤسسات و مدارس علمیه و طرح های تحولی به بهانه «حوزه آزاد»!

تعطیلی مؤسسات و مدارس علمیه و طرح های تحولی به بهانه «حوزه آزاد»!
«نشست دوره ای اساتید» بر خلاف نظر مراجع تقلید و جامعه مدرسین خواهان تعطیلی موسسات علمی حوزوی و طرح تحول حوزه و کتب فقه معاصر است.

 به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به تازگی در نشستی موسوم به «نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم» که در شکل گیری، جهت گیری و پشتیبانی مالی آن پرسش های قابل توجهی دارد بیانیه ای ضعیف المحتوا صادر شده که با درخواست هایی عجیب و غریب، انسان را به یاد موضع گیری هایی که کلیسا علیه دانشمندان در قرون وسطا اتخاذ می کرد می اندازد. بیانیه ای که افزون بر محتوای ضعیفش از کمترین استاندارد های یک بیانیه ساده هم برخوردار نیست و دچار مشکلات ادبی و ویراستی است که انتشار آن موجب وهن و تضعیف اساتید حوزه علمیه در نگاه عموم مردم می شود.

شاید با خواندن پاراگراف اول تصور کنید اغراقی صورت گرفته و نگارنده انسانی بی ملاحظه است؛ اما بد نیست برای رفع این سو تفاهم نگاهی به متن بیانیه بیاندازیم.

اما قبل از آن باید به نکته ای مهم اشاره کنیم که متن بیانیه و سخنان آقای علوی بروجردی به کلی با جهت گیری سخنرانان دیگر جلسه متفاوت است و این تفاوت سوالات زیادی را به ذهن متبادر می سازد؛ از جمله آن:

همه سخنرانان نگران از رونق افتادن «دروس آزاد» هستند اما در متن بیانیه صحبت از «حوزه آزاد» به میان آمده که این تغییر غیر عمدی از اساتید حوزه که بر معنای الفاظ بسیار حساس هستند بسیار بعید به نظر می رسد؛ آیا همه اعضای حاضر در این نشست با محتوای این بیانیه موافق هستند؟!

راستش را بخواهید وقتی این کلید واژه «حوزه آزاد» را با خود زمزمه می کنیم به یاد انتخابات های چالشی ریاست جمهوری می افتیم که افرادی با نام اصلاح طلب و برای رسیدن به کرسی قدرت از شعار هایی نظیر «آزادی» «بگذارید انتخابات آزاد باشد» استفاده می کردند.

از آنجا که قصد اطاله کلام نداریم به بخشی از متن بیانیه می پردازیم:

خلاصه درخواست های بیانیه به این مضمون است:
درسها باید در اطراف حرم باشد!

موسسات و مراکز تخصصی حوزوی باید تعطیل شود، جز چند مرکز محدود که زیر نظر مراجع تقلید اداره می‌شوند!
حذف دروس فقه معاصر و طرح های جدید طرح تحول حوزه که به گفته نویسنده بیانیه مراجع عظام تقلید و علما با این طرح ها و دروس مخالف هستند!

همانطور که مشاهده می کنید راه حل اینکه دروس آزاد اطراف حرم رونق پیدا کند(اینکه مشکل برگزاری دروس آزاد در مدارس و دیگر نقاط شهر چیست خدا عالم است) این است که درب موسسات و مدارس علمیه را ببنیدیم و تمام طرح های تحولی را متوقف کنیم! به همین سادگی!

متولیان نشست بهتر است قبل از شبهه پراکنی و القای این نکته که مراجع تقلید با طرح ها و برنامه های جدید حوزه مخالف هستند اندکی به خود زحمت داده و حداقل به بیاناتی که مراجع تقلید در دیدارهای متعدد با مدیر حوزه های علمیه بیان کرده اند، نگاهی می انداختند.

ارسال نظرات