۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۷۴۲۶۰۷

سه سند از مبارزات مرحوم آیت‌الله غلامرضا صلواتی

سه سند از مبارزات مرحوم آیت‌الله غلامرضا صلواتی
آیت‌الله غلامرضا صلواتی در سال 1307ﻫ ش در اراک به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی به فراگیری علوم اسلامی روی آورده و مدارج علمی را طی نمود. آیت‌الله صلواتی یکی از دوازده مجتهدی بود که پس از وفات آیت‌الله سید محسن حکیم با صدور اعلامیه‌ای‌ بر مرجعیت حضرت امام خمینی تأکید کردند.

آیت‌الله غلامرضا صلواتی در سال 1307ﻫ ش در اراک به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی به فراگیری علوم اسلامی روی آورده و مدارج علمی را طی نمود. آیت‌الله صلواتی یکی از دوازده مجتهدی بود که پس از وفات آیت‌الله سید محسن حکیم با صدور اعلامیه‌ای‌ بر مرجعیت حضرت امام خمینی تأکید کردند. به همین دلیل توسط ساواک دستگیر و با تصمیم کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی شهرستان قم در تاریخ 26 /3 /49 به شش ماه تبعید در شهرستان زابل محکوم شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تدریس دروس عالیه‌ حوزوی، اقامه نماز جماعت صبح در حرم حضرت معصومه(س) را عهده‌دار بود. آیت‌الله صلواتی در 31 شهریور 1402 دار فانی را وداع گفت.

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله صلواتی برگ‌هایی از اسناد مبارزاتی او را منتشر می‌کند.

آیت‌الله غلامرضا صلواتی که در دوران نهضت اسلامی از اساتید و فضلای حوزه علمیه قم بود همواره با قیام امام خمینی همراه بود. او از سال 1342 در مقاطع مختلف مبارزاتی به دفاع از رهبری نهضت پرداخته تا جایی که طی سال‌های متعدد از روحانیون ممنوع‌المنبر توسط ساواک شناخته می‌شد.

اما اوج فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله صلواتی در خرداد 1349 و پس از رحلت آیت‌الله حکیم بود. او به همراه جمعی دیگر از فضلای حوزه قم طی اعلامیه‌ای بر مرجعیت امام خمینی تصریح کردند. همین امر موجب دستگیری و تبعید وی به زابل شد. آیت‌الله صلواتی ذیل این اعلامیه نوشت: « بسمه تعالی. حضرت آیت‌الله العظمی خمینی مدظله واجد شرائط مرجعیت عامه هستند. تقلید از معظم‌له به صلاح اسلام است. غلامرضا صلواتی.»

سه سند از مبارزات آیت‌الله غلامرضا صلواتی

 

بلافاصله ساواک درصدد دستگیری امضاکنندگان اعلامیه مزبور برآمده و در گزارشی درباره «طرد عده‌ای از روحانیون افراطی» می‌نویسد: «برابر اعلام ساواک قم روز 20 /3 /49 اعلامیه‌ای تحت عنوان نظریه اساتید بزرگ و حجج اسلام حوزه مقدسه علمیه قم درباره مرجعیت عامه حضرت آیت‌الله العظمی خمینی فتوکپی شده بدست آمده که ربانی شیرازی، حسینعلی منتظری، حسین نوری، محمد موحدی فاضل، غلامرضا صلواتی، علی مشکینی، ابوالقاسم خزعلی، نعمت‌اللّه صالحی[نجف‌آبادی]، [محمد] شاه‌آبادی، ابراهیم آرینی[امینی]، یحیی انصاری شیرازی، احمد جنتی هر یک با خط دستی مرجعیت خمینی را ذیل آن تایید نموده‌اند. با توجه بامریه معطوفی که مقرر گردیده نسبت به دستگیری منتظری و ربانی اقدام شود نظریه عالی را در مورد دستگیری امضاءکنندگان سریعا ابلاغ فرمایند.

نظریه : با عرض اینکه منتظری دستگیر گردیده در صورت تصویب بقیه از منطقه قم طرد و در منطقه‌ای که دارای پادگان نظامی است تحت نظر قرار گیرد.»

سه سند از مبارزات آیت‌الله غلامرضا صلواتی

 

پس از این گزارش آیت‌الله صلواتی از اولین دستگیرشدگان و تبعیدی‌های این فهرست بود. بطوری که در گزارش ساواک آمده است: «باستحضار می‌رساند که به مجرد دستگیری حسینعلی منتظری موضوع تلگراف شماره 21/1200 – 49/3/21 این ساواک عده‌ای از افراد امضاکننده ذیل طومار مورد نظر با اطلاع از موضوع از قم خارج و در بازرسی ساعت 13:00 جاری از منازل کلیه آنان دو نفر به اسامی شیخ ابوالقاسم خزعلی و غلامرضا صلواتی که در محل بودند دستگیر و نسبت به دعوت و تشکیل کمیسیون حفظ امنیت اجتماعی در روز 49/3/26 اقدام و جهت تبعید و اعزام نامبردگان مقدمات امر فراهم و اوامر صادره در مورد افراد دیگر که به تدریج به قم بازمی‌گردند اجرا و نتیجه متعاقبا به عرض خواهد رسید.»

سه سند از مبارزات آیت‌الله غلامرضا صلواتی

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات