۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۷۴۲۵۳۵
نویسنده و منتقد سینما:

بسیاری از فیلم های سینمای دفاع مقدس ضد دفاع مقدس هستند

بسیاری از فیلم های سینمای دفاع مقدس ضد دفاع مقدس هستند
بنی احمدی با اشاره به اینکه بعضی از فیلم های دفاع مقدس در قالب ژانر دفاع مقدس قرار نمی گیرند، گفت: سیر انفسی شخصیت اصلی فیلم باید نشان داده شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی فیلم سینمای شماره 10 به همراه بررسی فیلم‌های دفاع مقدس با حضور کارشناسان رسانه و سینما در راستای تجلیل از آثار هنری تولید شده در زمینه دفاع مقدس سه‌شنبه 4 مهرماه 1402 در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست محمدحسین بنی احمدی نویسنده و کارگردان و منتقد سینما با بیان اینکه در سینمای ایران ژانری به اسم دفاع مقدس وجود دارد، گفت: در هیچ کجای دنیا دفاع مقدس معنا ندارد و فیلم های که در سراسر دنیا در مورد جنگ ساخته می شود با نام ژانر جنگی شناخته می شوند که تفاوت های زیادی با ژانر دفاع مقدس ایران دارند.

خیلی از فیلم های سینمای دفاع مقدس ضد دفاع مقدس هستند

بنی احمدی در ادامه گفت: بعضی از فیلم های که در ایران برای دفاع مقدس ساخته می شوند در قالب ژانر دفاع مقدس قرار نمی گیرند و در قالب  ژانر جنگی قرار می گیرند و بعضی از فیلم های جنگی خارجی با اقتباس از مستندهای شهید آوینی و فیلم های دفاع مقدس ساخته می شوند.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه در ژانر جنگی شکست یا پیروزی در نبرد مسئله اصلی است، ابراز کرد: ژانر دفاع مقدس، داستانی را روایت می کند که سیر انفسی در شخصیت های فیلم اتفاق بیفتد و به نمایش صحنه های جنگی اکتفا نمی کند و می خواهد که در مخاطب تحول درونی ایجاد کند.

این نویسنده و کارگردان هنری با بیان اینکه شهید آوینی، ابراهیم حاتمی کیا را بلبل خوش الحان خطاب کرد، گفت: دو فیلم مهاجر و دیدبان حاتمی کیا داستانی را در درون جنگ روایت می کنند که سیر انفسی انسان ها را نشان می دهد و انقطاع انسان ها را از خود به نمایش می گذارد.

بنی احمدی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های منحصر به فرد فیلم اخراجی ها وجود انسان هایی است که در فیلم متحول می شوند، اظهار داشت: سیر تحول، تطول انفسی شخصیت های این فیلم از ویژگی های ژانر دفاع مقدس است که آن را از ژانر جنگی جدا می کند.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه دو فیلم مهاجر و دیدبان برای کسانی که در ایران زندگی نکرده اند نیز جذاب و دیدنی است، ابراز کرد: دلیل استقبال از این دو فیلم به دلیل خاص بودن آنهاست و اینکه مخاطب، فیلم متمایزی را می بیند؛ سیر انفسی که در این فیلم ها وجود دارد مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.

خیلی از فیلم های سینمای دفاع مقدس ضد دفاع مقدس هستند

این نویسنده و کارگردان هنری با بیان اینکه سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد سینما بسیار صحیح و دقیق است، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که به ساختن فیلم های دفاع مقدس بپردازید ولی هدف  را گم نکنید.

بنی احمدی با اشاره به اینکه بعضی از فیلم های دفاع مقدس مضمون دفاع مقدس را بیان نمی کنند، ابراز کرد: فیلم های مانند«ملکه» و «دسته دخنران» با اینکه موقعیت زمانی و مکانی دفاع مقدس را نشان می دهند ولی در دسته و ژانر فیلم های دفاع مقدس قرار نمی گیرد و ممکن است جز فیلم های ضدجنگ و دفاع مقدس نیز قرار بگیرند.

این منتقد سینما با بیان اینکه فیلم دسته دختران جزء فیلم های فمینستی و وسترن محسوب می شود، گفت: این فیلم مانند نمونه های خارجی آن فضای جنگی را نشان می دهد ولی از ویژگی های فیلم های دفاع مقدس در آن خبری نیست.

این نویسنده و کارگردان هنری با اشاره به اختصاص جایزه بهترین فیلم به متروپل در سال گذشته، اظهار داشت: بیش از نیمی از این فیلم در فضای عاشقانه بین دو جوان سپری می شود و پایان عاشقانه نامناسب این فیلم آن را از ژانر دفاع مقدس خارج می کند ولی با این وجود این همه ایرادات جایزه فیلم دفاع مقدس را به خود اختصاص می دهد.

بنی احمدی اظهار داشت: فیلم شماره ده فیلم شریفی است که با وجود کاستی های که دارد آن را می توان جزء فیلم های دفاع مقدس محسوب کرد و مؤلفه های فیلم دفاع مقدس در این فیلم رعایت می شود و سیر انفسی در داستان این فیلم نشان داده می شود.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه ژانر دفاع مقدس دوران رشد، افول، وقفه و دوران بازگشت داشته است، اظهار داشت: در ابتدای سینمای دفاع مقدس کارگردان های زیادی کار می کردند؛ یکی از بهترین کارهای دفاع مقدس که حتی یک صحنه جنگی هم نداشت فیلم خداحافظ رفیق بهزاد بهزادپور بود که دیگر شبیه این فیلم ساخته نشد.

این نویسنده و کارگردان هنری با بیان اینکه یکی از بهترین فیلم های که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است فیلم موقعیت مهدی است، گفت: زمان اکران فیلم موقعیت مهدی در سینما من به عکس العمل تماشاگران سینما نسبت به صحنه های این فیلم  خیلی دقت می کردم.

خیلی از فیلم های سینمای دفاع مقدس ضد دفاع مقدس هستند

وی در ادامه افزود: خیلی از جوانان دختر و پسری که در سالن سینما وجود داشتند و ظاهر اسلامی نداشتند در خیلی از صحنه های فیلم ابراز همدردی می کردند و به خاطر اتفاقات ناگواری که برای شخصیت اصلی داستان رخ می داد اشک می ریختند.

بنی احمدی با اشاره به اینکه در عرصه سریال های دفاع مقدس، سریال سیمرغ بسیار خوب عمل کرده است، ابراز کرد: خیلی از نوجوانانی که این سریال را می دیدند به علت علاقه ای که به شهید کشوری و شیرودی پیدا کرده بودند، دوست داشتند  که خلبان شوند تا از کشور دفاع کنند.

این منتقد سینما یکی از نقاط قوت فیلم شماره ده را قهرمان ساز بودن این فیلم می داند و اظهار داشت: در این فیلم یک شخصیت قهرمان وجود دارد که عمل قهرمانانه انجام می داد و اسامی اسرایی که ثبت صلیب سرخ نشده بودند را اعلام کرد و در آخر داستان به زندان بر می گردد.

این نویسنده و کارگردان هنری با بیان اینکه هر فیلمی از دفاع مقدس که در ذهن ما ماندگار شده است، شخصیت های ویژه ای داشته است، گفت: تغییر و تحول شخصیت های اصلی داستان فیلم های ماندگار دفاع مقدس باعث همزاد پنداری مخاطب می شود و باعث می شود که تماشاگر خود را به جای شخصیت اصلی فیلم قرار بدهد و با او تحول پیدا کند.

ارسال نظرات