۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۴۲۱۰۸
حجت الاسلام معصومی خبر داد؛

برگزاری همایش «سالک الی الله» باهدف تبیین سیره آیت الله ناصری

برگزاری همایش «سالک الی الله» باهدف تبیین سیره آیت الله ناصری
اصفهان ـ حجت الاسلام معصومی با اشاره به برگزاری همایش سالک الی الله در اصفهان گفت: این همایش ششم مهرماه در اصفهان و ۱۳ مهرماه در قم برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمد مسعود معصومی دبیر همایش سالک الی الله صبح امروز در نشست خبری این همایش، تبیین سیره و اندیشه اخلاقی تربیتی و مهدوی آیت الله ناصری، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول، گفت: سال گذشته پس از رحلت ایشان جمعی از شاگردان و ارادتمندان ایشان برآن شدند تا بزرگداشتی برای ایشان گرفته شود اگرچه قبل از رحلت ایشان اصل بود این کار انجام شود ولی خود ایشان راضی به این امور نبودند.

وی افزود: همایشی که برنامه ریزی شده اجرا شود یک همایش پژوهشی است که هدف اولیه‌اش این است که مباحث اخلاقی و تربیتی و مهدوی در جامعه گسترش پیدا کند.

دبیر همایش سالک الی الله در بیان هدف دوم تشکیل این همایش، تصریح کرد: در هدف دوم معرفی الگوهای موفق دینی و سرمایه‌های حوزه های علمیه و جهان اسلام به مخاطبین به ویژه جوانان است که خود عاملی برای گسترش باورهای دینی و معنویت در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه آیت الله ناصری عالمی فرهیخته و عارفی انقلابی فعال بود و در همه عرصه های اجتماعی که اهمیت داشت حضور فعالانه و درخشان داشت و با اقشار مختلف اجتماع از کوچک و جوان و اساتید و نخبگان حوزه‌های علمیه و دیگر اقشار جامعه ارتباط بسیار گسترده داشت، بیان کرد: خودساختگی باعث شد ایشان از خود بگذرند و به دیگران برسند و بر همین اساس سیره ایشان مشحون بر پاسخ به مصادیق و مشکلاتی که جامعه علمی و انقلابی ما به او نیاز دارد بود.

حجت الاسلام معصومی در راستای حضور درخشان و قابل توجه این عالم ربانی در سطح جامعه، اظهار کرد: این همایش درصدد برآمد کارش را با استخراج مبانی و راهبردها و شیوه های رفتاری ایشان آغاز، و آن را در اختیار جامعه مخاطب قرار دهد لذا سطح این همایش در سطح علمی پژوهشی است و مقالات آن هم در همین سطح ارزیابی شده است.

دبیر همایش سالک الی الله در ادامه افزود: دایره جعرافیایی این همایش ملی است و به همین جهت مخاطب این همایش گروه خاصی از جامعه از جمله روحانیون و نخبگان دانشگاهی است

وی با اشاره به محورهای سه‌گانه کمیته عامی این همایش،گفت: در این کمیته ابتدا محورهای سه‌گانه این همایش در محور مباحث اخلاقی تربیتی و مهدوی تعیین شد که این سه عرصه در سیره ایت الله ناصری به عنوان سه عنوان بسیار مهم و قابل استفاده در نظر گرفته شده که برای هر یک از این عناوین زیر عناوین و برای هر یک از زیر عناوین عناوین پژوهشی معرفی شد و به جامعه نخبگانی جهت تدوین مقالات ارائه شده است.

حجت الاسلام معصومی افزود: در بخش علمی این همایش در قدم اول مقالات علمی‌مورد توجه کمیته علمی واقع شد و تعدادی از اندیشمندان و پژوهشگران در این سه عنوان و محور موظف شدند مقالاتی تبیین کنند و در عین حال فراخوان عمومی در سطح علمی صورت گرفت و اساتید دانشگاه و حوزه های علمیه مقالات مختلفی به ستاد علمی همایش ارسال کردند.

وی در ادامه به نتیجه و بازخورد ارسال این مقالات پرداخت و اظهار کرد: تا امروز ۷۰ مقاله به کمیته علمی رسیده که از این تعداد حدود ۵۰ مقاله مورد تایید کمیته علمی در ارزیابی قرار گرفته و در عین حال برخی از این مقالات در سطح بسیار عالی ارزیابی شده که در روز برگزاری همایش به مخاطبین ارائه می شود.

دبیر همایش سالک الی الله به بیان قدم دوم برداشته شده در این همایش پرداخت و تشریح کرد: در این قدم کمیته علمی نشست های علمی برقرار شد که محققین و اندیشمندان ذیل هر یک از این عناوین مباحثی ارائه می دادند که به صورت برخط همه در آن می توانستند شرکت کنند و از میان ۲۲ پیش نشست برگزار شده قریب ۵ هزار نفر به صورت برخط در این نشست علمی حضور علمی داشتند و بهره مند شدند.

وی در ادامه افزود: در قدم سوم دو پیش همایش برگزار شده یکی در تهران با همکاری انجمن آثار و مفاخر برگزار شد که در این‌پیش همایش سخنوارانی چون دکتر خسرو پناه و آقای اسماعیلی وزیر ارشاد و... به ارائه مطلب پرداختند و در پیش همایش دوم که در مشهد برگزار شد حوزه علمیه مشهد با همکاری آستان قدس و سیاست‌گذاری ائمه جمعه پیش نمایش گرفتند و اساتید به ایراد سخنرانی پرداختند.

حجت الاسلام معصومی با اشاره به عرصه چهارم فعالیت کمیته علمی این همایش گفت: در عرصه چهارم کمیته علمی تدوین آثار آیت الله ناصری اعم از سخنرانی ها و نشست های مختلف در سطوح مختلفِ زمان حیات ایشان که محققین این سخنان را با تحقیق به صورت کتاب در آوردند که در روز همایش رونمایی خواهد شد.

وی در خصوص تاریخ برگزاری این همایش اظهار کرد: این‌همایش در ۶ مهرماه در اصفهان و در ۱۳ مهرماه در قم برگزار خواهد شد و در این دو نشست علمی از بزرگان و اساتید و شاگردان این بزرگوار بهره مند و پیام مراجع عظام در آن ارائه خواهد شد.

دبیر همایش سالک الی الله با اشاره به بخش ارتباطات و تبلیغاتی این همایش، بیان کرد: سایت همایش با نشانی www.hamayesh-naseri.ir تمام اطلاعات، اخبار و برخی از آثار ایت الله و کلیپ های مرتبط و متن و صوت و تصویر پیش نشست ها و پیش همایش‌ها و دیگر ملزوماتی که ستاد برگزاری داشت ارائه شده و قابل استفاده است.

وی در ادامه افزود: نرم افزار سالک الی الله که قبلا در میان جامعه نخبگان بوده و در حال حاضر تکمیل شده کلیه اثار آیت الله در این‌نرم افزار گرداوری شده و در روز همایش در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام معصومی در ادامه از برگزاری نشست های علمی خبری در سایت های مختلف و خبرگزاری و کانال ها و گرو‌های مختلف خبر داد و تصریح کرد: اخبار و اطلاعات مربوط به همایش در این نشست ها و سایت ها توزیع شده است.

وی با اشاره به بخش اجرایی این همایش اظهار کرد: یک ستاد در قم و یک ستاد در اصفهان هست که در اصفهان کمیته‌هایی برای برگزاری این همایش تشکیل شده و در قم سه کمیته علمی، ارتباطات و تبلیغات و یک کمیته اجرایی به همراه زیر مجموعه های خود مشغول فعایت های هستند.

حجت الاسلام معصومی با اشاره به برگزار کنندگان این‌همایش دراصفهان و در قم ادامه داد: برگزارکنندگان این دونشست مجموعاً ۳۰ نهاد علمی پژوهشی اعم از حوزه علمیه قم و اصفهان و ۲۷ بنیاد علمی‌پژوهشی خواهند بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه مهدویت یکی از مباحث شوق‌انگیز تفکر شیعه است خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ داستان از قول آیت‌الله ناصری در کتاب داستان‌های ناصری در روز همایش از آن رونمایی می‌شود. در برگزاری این همایش، وظیفه و قدم دوم به عهده رسانه‌ها است که اگر به درستی انجام شود، کار ما نیز ثمر خواهد داشت.

در پایان این نشست حجت الاسلام علیرضا کمالی نژاد مسوول اجرایی همایش سالک الی الله در اصفهان ضمن تبریک پیشاپیش ولادت پیامبر اعظم (ص) به بیان برنامه‌های اجرایی این همایش در ۶ مهر اشاره‌ کرد و گفت: برای این برنامه که با اجرای مجری توانمند کشوری آقای نجم الدین شریعتی و تلاش صداوسیما و شهرداری و ارشاد برگزار خواهد شد حدود ۸ ماه قبل جلساتی با حضور دبیر همایش، همه مسوولین و علما برگزار و پس از آن ستادی در اصفهان با حضور همه ارگان های مرتبط با این همایش تشکیل و جلساتی در مرکز تبلیعات و دفتر مدیریت برگزار شد.

وی ادامه داد: محل برگزاری این همایش سالن پیامبراعظم(ص) دانشگاه اصفهان خواهد بود که در آن چکیده‌ای از مقالات ارائه داده خواهد شد و دو سخنران و مهمانان ویژه از مسوولین شهری دعوت شده‌اند و در آن از دو مستند تهیه شده توسط صداو‌سیما و اداره ارشاد و تعداد ۱۰ جلد کتاب های چاپ شده از آثار آیت‌الله ناصری و نمایشگاه کتاب درارتباط با مباحث مهدویت و اخلاق و گالری نقاشی و خطاطی و یکسری کلیپ‌های خاص از آیت الله ناصری و... رونمایی خواهد شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات