۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۷۴۱۹۴۱
یادداشت؛

اندیشه‌های امام خمینی بهترین پادزهر برای سکولاریسم است

اندیشه‌های امام خمینی بهترین پادزهر برای سکولاریسم است
در باب سکولاریسم معتقدم پادزهر این قضیه عرضه صحیح الهیات، اصیل فلسفه اسلامی و عرفان حماسی و جامعه‌گرای حضرت امام است.
به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، همایون همتی می‌نویسد: از اوایل دهه ۷۰ جریانات سکولار سعی کردند بسط و گسترش خود را در جامعه افزایش دهند. روشنفکری دینی و روشنفکری سکولار دو جناحی بودند که فکر و عقیده مردم ما را متأثر کردند تا از این طریق ذهنیت‌ها را نسبت به نظام جمهوری اسلامی تغییر دهند. از آن سال‌ها تا به الآن کشاکش الهیات انقلاب اسلامی با سکولاریسم ادامه دارد. در ادامه سخنان همایون همتی، استاد فلسفه و الهیات را در نقد سکولاریسم می‌خوانید.

سکولاریسم می‌خواهد ما را از حرم خدا و معنویت گسیخته و گسسته کند و همه تلاش‌های پیر رازدان و مرشد روشن ضمیر ما حضرت امام خمینی(ره) که در این دیار خدایی به عمل آورد برای همین بود که حرم بماند قداست بماند، پاکی و تقدس و دیانت بماند. سکولاریسم یعنی نوعی طرز فکر و اندیشه و مرام و مسلک و مشرب که می‌کوشد دین را از متن زندگی حذف و محو کند و اگر نتواند به حاشیه براند و آن را به صورت امری طفیلی درآورد. این را تالکوت پارسونز استاد کرسی جامعه شناسی دانشگاه هاروارد می‌گوید. خصوصی کردن و شخصی کردن دین یعنی ابعاد اجتماعی و فرافردی و فراشخصی دین را نفی کردن و دین را به صورت امری سلیقه‌ای شخصی و فردی درآوردن که فردی می‌تواند آن را بپسندد یا نپسندد.

فلسفه سکولاریسم

سکولاریسم یک ایدئولوژیست با تمام ویژگی‌هایی که برای ایدئولوژی برشمرده‌اند و یک فلسفه است. مقصود از فلسفه این است که مبانی و پیش فرض‌های انسان شناختی، جامعه شناختی و معرفت شناختی دارد مبانی و پیش فرض‌های هستی شناختی و آنتولوژیک هم دارد؛ یعنی نوعی تلقی از انسان، طبیعت، هستی، جامعه، ارزش‌ها، جایگاه انسان نسبت انسان با هستی و تاریخ و طبیعت و خدا دارد.

امروزه بین بعضی روشنفکران ما این تفکر هست که می‌گویند ما فقط خدا را قبول داریم، دیگر به شریعت و احکام و دستورات شرعی کاری نداریم و تحمل این قید و بندها را هم نداریم . نوعی فقه ستیزی در بین این افراد مشاهده می‌شود که گاه دیده‌اید مثلاً می‌گویند ما حکومت فقهی، اسلام فقهی، اسلام فقاهتی و دین فقهی و مدیریت فقهی را قبول نداریم. این امور را باید علم و عقل بشری انجام دهند و البته قالب این روشنفکران بسیار فقه ناشناس و فقه ناسپاس هم هستند؛ یعنی واقعا شناخت درستی از علم فقه و تاریخچه و جایگاه و نقش آن ندارند و لذا  از بی‌شناختی فقه ستیزی می‌کنند که خود خطای مضاعف و جرم افزون‌تری است. در باب سکولاریسم بنده معتقدم پادزهر این قضیه عرضه صحیح الهیات اصیل، فلسفه اسلامی و عرفان حماسی و جامعه‌گرای حضرت امام است که باید به شدت و قوت تقویت شود و این رسالت سنگین عالمان دینی و مدرسان حوزه‌های علمیه است. این را دیگر نباید از روشنفکر جماعت انتظار داشت.

منبع: کتاب دین و فرهنگ از همایون همتی

ارسال نظرات