۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۷۴۱۸۳۶
آیت الله خاتمی:

برخی در جامعه دینی و علمی به دنبال تئوریزه کردن جدایی دین از سیاست هستند

برخی در جامعه دینی و علمی به دنبال تئوریزه کردن جدایی دین از سیاست هستند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دین و سیاست را عجین هم دانست و گفت: برخی خواسته یا ناخواسته درصدد بازسازی تز رضاخانی یعنی جدایی دین از سیاست هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی نماینده مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) که در دفتر مقام معظم رهبری در شهر قم برگزار شد، گفت: انقلاب ما شکوهش وامدار فاطمه است، فاطمه یعنی پیغمبر، فاطمه یعنی همه امامان.

وی با بیان اینکه امام بزرگ انقلاب بی نظیر قرن را در این کشور تولید کرد، ابراز داشت: آغاز این انقلاب با مبارزه با یک تز رضاخانی همراه بود و اگر امام خمینی در این مبارزه موفق نمی شد قطعاً نمی توانست این انقلاب بزرگ را سامان بدهد.

امام جمعه موقت تهران با ابراز اینکه امام راحل با تز جدایی دین از سیاست به مبارزه برخاست، تصریح کرد: گذشتگان ما می گویند زمانی در این حوزه گذشت که روزنامه خواندن جرم بود و می گفتند این آخوند سیاسی هست و به درد نمی خورد، روزی در این حوزه سیاسی بودن جرم بود، امام با تمام وجودش به مبارزه با این تفکر و تز برخاست و موفق هم شد تز رضا خانی را بشکند.

آیت الله خاتمی افزود: باید مواظب باشیم بار دیگر این تز را بازسازی نکنند، شواهد و قراینی هست که بعضی ها خواسته یا ناخواسته درصدد بازسازی تز رضاخانی هستند و یک روز می گویند مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری از سیاست کناره گرفت که توانست به حوزه جان بدهد، غافل از آنکه سیاست مرحوم حاج شیخ حوزه را نجات داد.

وی با بیان اینکه عده ای روحانی خوب را جدای از سیاست می دانند، اذعان کرد: حوزوی جدای از سیاست یعنی کسی که کار به نظام ولایت فقیه نداشته باشد، در این چهاردهه جان کندند که ولایت فقیه را مطرح کنند و یک آخوند خوب چنین آخوندی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه سیاست را متن زندگی برشمرد و خاطرنشان کرد: امام در صحیفه نور جلد20 صفحه114 فرموده است کسی که دین را از سیاست جدا بداند، پیغمبر و امیرالمومنین را تکذیب کرده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان هدف مامون از دعوت امام به مرو گفت: چنین طراحی نه در بین خلفاء بنی امیه و نه در بین عباسیان سابقه نداشت، در مقابل امام رضا(ع) هم با برنامه ریزی هایی از جمله وداع با قبر پیامبر، درخواست گریه پشت سرش و خطابه های بین راه نقشه های مامون را خنثی کردند.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه قصه مشروطیت عبرت است، اظهار کرد: بنیان مشروطیت را آخوندخراسانی ها، نائینی ها، شیخ عبدالله مازندرانی و شیخ فضل الله نوری ها ریختند ولی نفوذی ها آمدند و حاصل مشروطیت شد رضا خان قلدر آدم کش و 57 سال حکومت سیاه پهلوی.

وی ادامه داد: وجود راهبر و رهبری همچون مقام معظم رهبری آن جریان را ناکام گذاشته و به صراحت می گویم اگر دقت های امام و مقام معظم رهبری نبود برخی جریان ها چوبه های دار را برپا می کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: ملت ما از بحران ها به نفع خود استفاده می کند و بحران ها را تبدیل به فرصت می کند.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه منافقان و دشمنان این نظام دم به دم فراخوان براندازی می دهند، تصریح کرد: به فضل الهی ما مثل کوه در مقابل اینها ایستادیم، آنچنان که در اغتشاشات سال قبل این ملت آنها را زمین گیر کرد، هر اغتشاش دیگری را زمین گیر خواهند کرد.

وی با اشاره به حضور گسترده مردم در اربعین حسینی افزود: امروز خیمه سالار شهیدان در اینجا یعنی نظام اسلامی ایران برافراشته شده است.

ارسال نظرات