۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۷۴۱۰۶۱

تولید و صادرات نفت ایران رکورد ۵ سال گذشته را شکست

تولید و صادرات نفت ایران رکورد ۵ سال گذشته را شکست
خبرگزاری رویترز اعلام کرد که تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت احتمالا به بالاترین سطح از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا رسیده است.

خبرگزاری رویترز پس از بررسی داده‌های ردیابی کشتی‌ها و نظرات تحلیلگران گزارش داد: تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت رکورد زده و احتمالا به بالاترین سطح از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

رویترز اعلام کرد: ایران ماه‌هاست تولید نفت خام و میعانات گازی خود و همچنین ارسال محموله‌های نفت را افزایش داده است که عمده آن‌ها به چین صادر شده است. این خبرگزاری به نقل از چندین شرکت رهگیری نفتکش‌ها می‌گوید تخمین زده می‌شود در ماه اوت، تولید نفت ایران به ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز رسیده باشد.

با این حال، شرکت‌های دیگری همچون SVB International صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران را در ماه اوت کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده‌اند.

برخی تحلیلگران اعلام کردند: این که فروش نفت ایران علیرغم تحریم‌ها افزایش یافته به این دلیل است که آمریکا چندان جلوی صادرات نفتی کشور‌ها را نمی‌گیرد تا نفت کافی در بازار موجود باشد. 

این کشور گرچه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام در جهان محسوب می‌شود، اما به دلیل مصرف بالایی که دارد همواره به جریان دائمی طلای سیاه وابسته است. در همین راستا، روز گذشته وزارت انرژی آمریکا از کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت استراتژیک این کشور خبر داد.

گفتنی است، ایران معمولا به طور رسمی میزان تولید نفت و صادرات خود را اعلام نمی‌کند، اما در اواسط ماه اوت، به نقل از یک مقام ارشد دولت ایران گفته شد که صادرات نفت خام از ایران به ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

رئیس شرکت ملی نفت ایران نیز  اعلام کرده است که برنامه‌هایی برای افزایش تولید نفت به ۳.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان سپتامبر دارد.

ارسال نظرات