۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۴۰۷۰۸
استاد حوزه و دانشگاه:

حاکمیت نگاهی به منزلت اجتماعی عفیفه‌ها نکرده است

حاکمیت نگاهی به منزلت اجتماعی عفیفه‌ها نکرده است
حجت الاسلام عباس پور در نشست بررسی لایحه عفاف و حجاب با بیان پیچیده بودن مسأله حجاب در جامعه، از عدم نگاه به منزلت اجتماعی عفیفه ها انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، همایش نقد و بررسی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ظهر پنجشنبه در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی برگزار شد.

حجت الاسلام ابراهیم عباس پور استاد حوزه و دانشگاه در این همایش گفت: با اینکه به مباحث آسیب های اجتماعی خیلی دیر وارد شدیم اما به سرعت در حال حرکت هستیم؛ در جامعه غرب هم این سؤال پیش آمد که جامعه شناس باید به «هست‌ها» پرداخته و به «بایدها» توجه نکند اما عده ای معتقد شدند که اگر علم وارد «بایدها» هم نباشد حذف می شود.

وی ادامه داد: در ایران نیز این دو دیدگاه وجود دارد و گروهی بیان می کنند این همه توجه به حجاب شده است اما آیا کدام نهاد طبق اسلام اداره می شود؛ این گروه مباحثی مانند کودتا و انقلاب جنسی را یک توهم می دانند و دخالت دولت و حاکمیت را منجر به دوقطبی ها اجتماعی عنوان می کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جامعه از دهه 70 از حالت خود تنظیمی خودش خارج شده است از این رو باید با قوانین تنظیم شود، اظهار داشت: اگر از عفت کوتاه بیاییم رابطه پوشش با میل جنسی سبب مفاسد خواهد شد؛ این مهم ارتباط زیادی به اغتشاشات 1401 داشته و با این روند مواجهه خواهیم داشت؛ در جامعه ما طیفی وجود دارد که در طوفان های اجتماعی از نظام دفاع کرده است و این در دنیا شرایطی منحصر به فرد را ایجاد می کند.

وی افزود: طیفی دیگر نیز نگران وضع موجود است که زیست اجتماعی ما زیر سؤال رفته است؛ آزادی پوشش نارضایتی طیف مذهبی و رویگردانی از انقلاب را به دنبال دارد و از طرف دیگر قانون گذاری از این خصوص نیز سبب ناآرامی مدنی خواهد شد از این رو حاکمیت مجبور است با توجه به آزادی های دینی اعمالی را که مخالف ناهنجاری ها می داند مورد مقابله قرار دهد بنابراین تلاش حاکمیت منجر شده به لایحه عفاف و حجاب برسد.

حجت الاسلام عباسپور با بیان اینکه حاکمیت و دولتی که این لایحه را جلو آوردند، خواسته اند رضایت طیف مذهبی را داشته باشند از این رو دولت باید در این شرایط اعلام موضع کند و سپس در جامعه ریل گذاری کند تا جلوی تنش ها گرفته شود.

وی در الزامات لایحه عفاف و حجاب تصریح کرد: لازم است اقناع عمومی و فرهنگ سازی صورت گیرد و زیرساخت ها اجرا شود؛ دست برداشتن از طمع ورزی های حاکمیت لازم است زیرا دولت در موارد زیادی نگاه کاسب کارانه به حوزه فرهنگ دارد و در نتیجه مردم هم کاسب کار نگاه می کنند.

حجت الاسلام عباس پور در ادامه تغییرات اساسی در ساختار نهادها و روابط بین نهادی ضروری دانست و تأکید کرد: پرورش و تربیت در ساختار فعلی آموزش و پرورش جنبه ای حداقلی دارد و باید این نهاد متحول شود؛ در خصوص قانون حجاب و عفاف اجرای گام به گام هم پیشنهاد شده است به این شکل که نهادهای دولت برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشد و مثلا فقط برای دانشگاه انجام دهند و در گام ها و سالهای بعدی برنامه های دیگری را اجرا کند؛ توجه به همه وزارتخانه ها و نهادهای دخیل نشان می دهد وضعیت پیچیده است.

وی همزمانی بررسی لایحه را با سالگرد اغتشاشات به واسطه تنش هایی که در جامعه وجود دارد را نوعی خطر دانست و افزود: مردم در حال حاضر درگیر اقتصاد هستند و این امر بهانه خوبی است؛ در خصوص نخبگانی که هنوز با این لایحه مشکل دارند باید اقناع صورت گیرد.

حجت الاسلام عباس پور عدم وجود متولی واحد فرهنگی را در خصوص همه امور فرهنگی کشور را نقیصه ای بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ گفتگو در کشور کمرنگ است و حتی زن و شوهر هم گفتگو نمی کنند. حاکمیت نگاهی به منزلت اجتماعی عفیفه ها نکرده است.

ارسال نظرات