۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۷۴۰۶۱۸
استاد حوزه و دانشگاه:

لایحه عفاف و حجاب ضمانت اجرایی محکمی ندارد

لایحه عفاف و حجاب ضمانت اجرایی محکمی ندارد
شرف الدین لایحه فعلی عفاف و حجاب را دارای ضعف اجرایی دانست که دستگاه‌های زیادی متولی هستند، اما شاخص کمی برای اندازه گیری عملکرد آن‌ها نبوده و به خوداظهاری بسنده می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، همایش نقد و بررسی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در پیش از ظهر پنجشنبه در سالن همایش های مؤسسه امام خمینی برگزار شد.

در میزگرد اجتماعی و سیاسی این همایش در ابتدا سیدحسن شرف الدین با اشاره به متن لایحه گفت: در حسن و جامعیت لایحه جای تشکر از متولیان امر وجود دارد و پس از خواندن آن متوجه پیچیدگی های جامعه و هزار لایه بودن واقعیت جامعه شدم اما تجربه نشان داده که این لایحه در مرحله اجرا به طور کامل اجرا نخواهد شد.

وی با اشاره به متولیان زیاد اجرای قانون، اظهار داشت: در قانون عفاف و حجاب معین شده ستادی توسط وزارت کشور با حضور چند دستگاه دیگر تشکیل شود؛ مشهور است اگر می خواهید کاری را در جمهوری اسلامی زمین بزنید به چند متولی آن را بسپارید زیرا نبود متولی مشخص به کار ضربه می زند.

شرف الدین با اشاره به جریمه های نقدی اظهار داشت: امکان اخاذی مأموران از بدحجابان وجود دارد زیرا پای پول و جریمه وسط آمده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مشخص نبودن نقش دستگاه ها تأکید کرد: در خصوص عملکرد دستگاه ها به خوداظهاری اشاره شده و این نقص است زیرا هیچ دستگاهی نمی گوید من بد عمل کردم بلکه همه معتقد هستند کارشان را انجام داده اند.

وی مکلف شدن همه وزارت خانه و دستگاه را امری صحیح دانست و افزود: وقتی به این همه سازمان فراخوان دادن چه کسی قرار است نظارت کند و به شبهات پیش آمده در مرحله اجرا پاسخ دهد؟ وزارت کشور چگونه نهادها را مأمور کند؟ قید شده دبیرخانه شورای عالی باید عملکرد سازمان ها را رصد کند اما سپس باید چه کند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم وظایف مشخص شده نهاد ها را بدون شاخص دانست و اضافه کرد: قید نشده که اگر فلان نهاد کاری نکرد چه باید کرد؟ وزارتخانه هایی که وظیفه اصلی خود را انجام نمی دهند را چگونه باید نسبت به مسأله ای دیگر حساس کرد؟

وی در ادامه تأکید کرد: قانون مردانه نوشته شده است و برخورد های ذکر شده با خانم مکشفه ضعف است؛ بهترین دلیل دلیل بر اجرایی نشدن این قانون اصل 85 شدن آن است زیرا به صحن علنی نمی رود و موقتا اجرا می شود.

شرف الدین در پایان تهیه کنندگان لایحه را دچار شتاب زدگی دانست که نظر نخبگان حوزه و دانشگاه را جلب نکردند.

ارسال نظرات