۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۷۴۰۴۱۴

شورای عالی انقلاب فرهنگی اختیار عزل رئیس دانشگاه را ندارد

شورای عالی انقلاب فرهنگی اختیار عزل رئیس دانشگاه را ندارد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا اختیار عزل رئیس دانشگاه را ندارد و تنها گاهی مؤدبانه به روسای دانشگاه‌ها تشر می‌زنیم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی صبح امروز در نشست با تشکل‌های دانشجویی انقلابی کشور در پاسخ به سئوال برخی از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی مبنی بر نحوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها گفت: این دوره هر رئیس دانشگاهی باید درباره سند دانشگاه اسلامی برنامه ارائه می‌داد تا تایید شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی اختیار عزل رئیس دانشگاه را ندارد

گاهی مودبانه به روسای دانشگاه‌ها تشر می‌زنیم

وی در پاسخ به مطالبه برخی از نمایندگان دانشجویی مبنی بر برکناری روسایی که در زمان اغتشاشات عملکرد مناسبی نداشتند افزود: حکم رئیس دانشگاه با وزیر علوم است و شورا بعد از تایید وزیر علوم رئیس دانشگاه را تایید و معرفی می‌کند، شورا اختیار عزل رئیس دانشگاه را ندارد ما گاهی اوقات همین درد و دل‌های شما را به وزیر علوم منتقل می‌کنیم، گاهی رئیس دانشگاه را احضار می‌کنیم، و اعتراضات امثال شما را به آنها منتقل می‌کنیم، گاهی مودبانه تشر می‌زنیم و مطالبات عزیزان را منتقل می‌کنیم، ولی باید وزیر علوم‌تشخیص دهد، تا رئیس دانشگاه را تغییر دهد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه تاکید کرد: ما هیچ قدرت و اختیاری نداریم که بگوییم وزیر علوم یک رئیس دانشگاه را تغییر دهد. وزیر علوم را مگر شورا انتخاب کرده است؟ مجلس فقط می‌تواند وزیر را استیضاح کرده و رئیس جمهور می‌تواند وی را عزل کند.

یکی از مشکلات ما این است که گاهی افراد کثیرالمشغله مسئولیت می‌گیرند

دبیرشورای انقلاب فرهنگی درباره علوم انسانی اسلامی گفت: فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره علوم‌انسانی طی سال‌های گذشته توسط یک تیم بررسی شده است، هشت مسئول این کار اعلام کرده‌اند، در این حوزه ۱۰ درصد پیشرفت داشته است، من به این نتیجه رسیده‌ام که ۷ الی ۸ درصد پیش رفته‌ایم، البته یکی از مشکلات ما این است که گاهی افراد کثیر المشعله مسئولیت را می‌گیرند، من خودم وقتی مسئولیت دبیر شورا را برعهده گرفتم تمام مسئولیت‌های دیگرم را کنار گذاشتم. بنای من نیز بر این است که در شورا مسئولیت‌ها به کسانی واگذار شود که تمام وقت به آن کار بپردازد.

در ۱۰ سال اخیر به اندازه ۱۰۰ سال در حوزه علوم‌انسانی رشد کرده‌ایم

وی ادامه داد: مساله تحول علوم انسانی هم درحال تغییر است قطعا کار اساسی باید انجام داد، البته اینکه عنوان شد اصلا در حوزه علوم‌انسانی اسلامی کاری نشده است، درست نیست، در۲۰ سال گذشته به ویژه در ۱۰ سال اخیر به اندازه ۱۰۰ سال در حوزه علوم‌انسانی رشد کرده‌ایم. ۶۵کتابی که از بنده منتشر شده ۱۰ جلد آن درباره علوم انسانی است.

چشمان من کور شد از بس در حوزه علوم انسانی اسلامی مطالعه کردم

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود: هزاران کتاب و مقاله در حوزه علوم‌انسانی اسلامی نوشته شده و ده‌ها نظریه در این زمینه مطرح شده است. برخی خون دل می‌خورند کار علوم انسانی اسلامی پیش رود، چشمان من کور شد از بس در این‌ حوزه علوم انسانی اسلامی مطالعه کردم و با این مخالفم که می‌گویید هیچ اتفاقی دراین زمینه رخ نداده است.

وی خطاب به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی درباره بی تاثیر بودن نقشه جامع علمی کشور و اینکه آیا واقعا سند مذکور را به طور کامل مطالعه و بررسی کرده‌اند افزود: زمانی که مسئولیت دبیری شورا را پذیرفتم دو کاردر دستورکاری خود قرار دادم، یک بروزرسانی سند نقشه جامع علمی کشور و دیگری سند تحول آموزش و پرورش بود که مقام معظم رهبری درباره آن تاکید داشتند. سند نقشه جامع علمی کشور را بررسی کردند. این سند ۶۰ درصد محقق شده است.

شورا در حوزه علم و فناوری کارنامه خوبی داشته است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برنامه‌های توسعه‌ای کشور طبق ادعای آقایان، ۳۰ درصد اجرا می‌شود، ۷۰درصد مصوبات شورا تا قبل از مسئولیت بنده در علم و فناوری، ۲۰ درصد فرهنگی و ۱۰‌درصد مشترک‌ بوده است که سیاست من ۵۰ درصد علم‌ و فناوری و ۵۰ در صد فرهنگی است.

شورای سیاست‌گذاری علم و فناوری روسیه از شورای عالی انقلاب فرهنگی الگو گرفته است

وی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری علم و فناوری روسیه از شورای عالی انقلاب فرهنگی الگو گرفته است. برخی از کشورهای آمریکای لاتین از شورای انقلاب فرهنگی الگو می‌گیرند. در حوزه فرهنگ شورا موفق نبوده و کامیابی مطلوب نداشته است، این به این معنی نیست که سیاست‌های حجاب و عفاف کافی نیست، هیچ نیازی به سیاست جدید در حوزه حجاب و عفاف نیست مشکل ما درحوزه سیاست‌های فرهنگی از جمله عفاف حجاب در راهبری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین دو کارمهم ‌را در دبیرخانه شروع کرده‌ایم، ما در شورا «رصدخانه علم و فرهنگ» نداشتیم بنابراین یک مرکز رصد راه‌اندازی کردیم تا ستاد را رصد کند. اکنون ۶۷ مرکز رصدی در کشور داریم که با ۴۰ مرکز آن ارتباط داریم. ما ستاد رصد خانه را شکل دادیم که باید ستاد ۶۷ رصد خانه شود.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود: کار مهم دوم بحث نظارت است، بنابراین نخبگان کشور را جمع و اعلام کردیم یکی از ضعف‌های ما در حوزه نظارت فرهنگی است و راهکار خواستیم.

هیات‌های اندیشه ورز دانشجویی تشکیل شود

وی همچنین از نمایندگان دانشجویی خواست که هیات‌های اندیشه ورز دانشجویی تشکیل دهند.

تدابیر دانشگاه‌ها برای عدم تکرار حوادث پاییز گذشته در دانشگاه‌ها

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین در حاشیه جلسه درباره اینکه چه تدابیری اندیشیده شده است تا حوادث پاییز گذشته در دانشگاه‌ها تکرار نشود افزود: مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تصدی‌گری نیست، سیاست‌گذاری و راهبری سیاست‌ها است.

وی ادامه داد: طبیعتاً نازل به سیاست‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده راهبری را در دانشگاه‌ها دنبال می‌کنیم در سفرهای استانی که این مدت داشته‌ایم جلسات متعددی با هیأت رئیسه دانشگاه و رؤسای دانشگاه و با وزارت علوم داشته‌ایم وزارت علوم، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و هیئت‌ رئیسه دانشگاه‌ها تدابیری دارند در این زمینه اقداماتی را شروع کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود: برای‌ اینکه اگر کسانی خواستند به بهانه سالگرد حوادث گذشته حرکتی داشته باشند در قالب کرسی‌های آزاداندیشی صحبت‌های خود را ارائه کنند و اگر بخواهند اغتشاش ایجاد کنند تا کلاس درس تعطیل شود، قطعاً خلاف قانون است و با آن‌ها برخورد می‌شود.

ارسال نظرات