۰۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۷۳۹۹۰
رحیم پور ازغدی:

عاشوراپژوهی سنخی از مداحی سیدالشهداست

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی در اختتامیه چهارمین کنگره عاشوراپژوهی خراسان رضوی در مشهد گفت: عاشوراپژوهی سنخی از مداحی سیدالشهدا و بیان مصائبی است که بر مکتب ایشان گذشت لذا ارزش عزاداری ها وابسته به پژوهش عاشورایی است.
رحيم پور ازغدي اختتاميه چهارمين کنگره عاشوراپژوهي خراسان رضوي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دکتر حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره عاشوراپژوهی خراسان رضوی گفت: دست اندرکاران این کنگره، عاشوراپژوهی را به عنوان سنخی از مداحی سیدالشهدا طرح کردند که این جای تقدیر و توجه دارد چرا که پژوهش هم یک جور روضه خوانیست؛ روضه خوانی بر مصائبی که بر مکتب امام حسین(ع) گذشت، اهمیتش از روضه خوانی بر مصائب کربلا، کمتر نیست و اصولا ارزش عزاداری ها به خاطر این مهم است.

وی افزود: عزاداری محرم وسیله است برای احیای روح محرم و آموزه های مکتب در باب مرگ و زندگی نه هدف؛ اینکه امام رضا(ع) می فرمایند درود خدا بر کسی که امر ما را زنده بدارد، این زنده داشتن صورت و سیرت هر دو با هم است.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: امام سجاد(ع)به عنوان زین العابدین بیمار در طول تاریخ شناخته شده در حالی که او بیمار نیست بلکه طبیب ماست و نسخه رهایی بشریت را در دست دارد، در هیچ یک از منابع اسلامی این لقب برای ایشان ذکر نشده و ساخته خود ماست برای جلب ترحم چون فکر کرده ایم ایشان قابل ترحم هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به محورهای کنگره عاشوراپژوهی شامل عاشورا،پیشرفت و عدالت تصریح کرد: عدالت اجتماعی بدون عدالت فردی و عدالت ظاهر بدون عدالت باطن محال است، تسلیم و تمکین در برابر استبداد و ظلم نتیجه تفسیر غلط کلیسا از حدیثی از حضرت عیسی(ع) است، از دیدگاه اسلام اقتصاد باید در خدمت بشر باشد نه علیه بشر.

وی، رساله حقوق امام سجاد(ع) را مانیفیست حقوق بشر الهی دانست و افزود: امام سجاد(ع) تفسیر زیبایی از زندگی، عدالت و پیشرفت و حقوق و وظایف متقابل برای ما ترسیم کرده اند، ارزش های اقتصادی،سیاسی،تربیتی، خانوادگی، معنوی و مادی اسلام همه از دعاهای صحبفه قابل استخراج است در حالی که این ها را روی طاقچه گذاشته ایم یعنی همان کاری که با قرآن و نهج البلاغه کردیم.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: امام سجاد(ع) در بدترین و خفقان بارترین شرایط تاریخ اسلام، این پرچم را سرافراز نگه داشت، از انچه در عاشورا گذشت می توان درک کرد که بعد از عاشورا چه فضایی بر مدینه حاکم بوده و امام در چه فضایی این پرچم را بالا نگه داشته است، در شرایطی که گریستن بر اباعبدالله(ع) جرم و به منزله اعلان جنگ با حکومت بود چون معنایش این بود که احساسات و موضع ما همان موضع عاشوراست.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه دنیاشناسی، فرجام شناسی و سعادت شناسی در روایات ایشان به وفور دیده می شود و فروع زندگی بشر بر اساس آن تعریف می شود ابراز داشت: ایشان فلسفه زندگی را در دعاهایشان اینگونه تعبیر می کنند که هیچ روز و شبی تکرار نمی شود، زمان دُوری نیست بلکه طولی و غیرقابل تکرار است اما می توان از این زمان یک زمان ارتفاعی ساخت و اوج گرفت. موتور حرکت و نشاط و مبارزه با کسالت و انگل صفتی است.

وی، روح عقل گرایی، نشاط، وقت شناسی و... را از دیگر درس های امام سجاد(ع) در زندگی برشمرد و گفت: جامعه دینی، جامعه سراسر کار و تلاش و فعالیت برای دنیا و آخرت است نه رخوت و وادادگی؛ جامعه ای که مصرفش از تولیدش بیشتر است جامعه نبوی نیست.

وی افزود: دو دیدگاه نسبت به دینا و آخرت وجود دارد؛ نگاه اول می گوید دنیا وطن و قرارگاه دائمی است که این دید حیوانی است و دیدگاه دوم معتقد است دنیا دار عمل و توشه برداری برای آخرت است، کارگاه است نه آسایشگاه، دنیا مهم است اما هدف نیست که این دیدگاه اسلام است یعنی از آخرت گرایی، عمل گرایی را نتیجه می گیرد در عین حال لذت و آسایش دنیا را نفی نمی کند.

گفتنی است در این مراسم از هیئات جامعة الحسین(ع)، پیروان نبوی و ودیعة الحسین(ع) به عنوان هیئات مذهبی نمونه تجلیل شد، در بخش مداحان و ذاکران نیز از محمد اکبرزاده و امیر عارف، در بخش شاعران علی مؤید، حسن شفق و هادی فکور مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین علی فکوری با مقاله «قیام عاشورا و پیشرفت اندیشه عدالت اجتماعی»، غلامحسین احیاء حسینی با مقاله«عاشوراپژوهی در غرب» و حسن اولیائی با مقاله «عاشورا در آیینه شعر کهن فارسی» از سوی هیئت داوران کنگره به عنوان نفرات اول تا سوم این کنگره شناخته شده و از صاحبان هشت مقاله برتر نیز تقدیر شد./930/پ202/ص

ارسال نظرات