۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۷۳۹۲۷۷
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

هشدار مبلغ بین الملل حوزه نسبت به تلاش دشمن برای حذف روحانیت از هیئات

هشدار مبلغ بین الملل حوزه نسبت به تلاش دشمن برای حذف روحانیت از هیئات
حجت الاسلام طالبی نیا با بیان اینکه باید حواسمان به تلاش دشمن برای حذف روحانیت از هیئات باشد، گفت: اسلام منهای روحانیت خطری بزرگ برای جامعه است.

حجت الاسلام طالبی نیا مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان و مبلغ بین الملل حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، هیئت را بهترین و قدیمی ترین وسیله ارتباط عموم جامعه با دین عنوان کرد و گفت: هیئت از دیرباز نقش تعیین کننده ای در ارتباط عامه ی مردم با مسجد و محراب داشته، به گونه ای که عموم مردم را در چهارچوب حداقلیات دین حفظ می کند و افراد دیگر که سطح بالاتری از تدین را دارند، تعالی می بخشد.

وی مهم ترین رکن هیئت تراز انقلاب را توجه مسئولان هیئت به سیاسی بودن واقعه کربلا و هماهنگ کردن خود با ملزومات این حرکت سیاسی دانست و پیرامون دیگر ویژگی های هیئت تراز افزود: در وهله اول مسئولان هیئت و سپس سخنران و مداح باید بنیان حرکت امام حسین(ع) را درست درک کرده باشند و مطابق آن فعالیت کنند؛ سخنران و مداح یک هیئت تراز باید نسبت به مسائل روز حساس، و سخنرانی، شعر و مدحش بر اساس رهیافتی از واقعه عاشورا برای عصر امروز شکل گرفته باشد و تلاش کند شمر و حسین زمانه را به درستی به مخاطب معرفی کند.

 این مبلغ بین الملل حوزه علمیه خادمان هیئت را هم از این قاعده مستثنی ندانست و بیان داشت: خادمان هیئت هم باید دارای سطح بالایی از فکر و اندیشه باشند و با رفتار و خدمت رسانی صحیح سبب جذب و ارتقای مخاطبان هیئت شوند.

مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان عدم درک ماهیت و رسالت هیئت را باعث به وجود آمدن برخی انحرافات خطرناک عنوان کرد و اظهار داشت: از قدیم الایام سخنران نقش معرفت دهی و مداح مسئول برانگیختن عاطفه را برعهده داشتند؛ احساسات و عاطفه در واقع مقدمه ای برای با جان دل شنیدن معارف سخنرانی است؛ اگر بخش اصلی هیئت و هدف غایی آن یعنی معرفت دهی را حذف کنیم، مثل این است که سفره ای پهن شده و مخلفات را چیده اند اما غذای اصلی را نیاورده اند.

حجت الاسلام طالبی نیا بر لزوم بالا بودن سطح معرفتی مسئولان هیئت تأکید و تصریح کرد: عدم درک رسالت هیئت توسط مسئولان موجب انحراف شدید و بدل شدن هیئت به ضد خود و اهداف عاشورا می شود.

وی تجربه تلخ تاریخی جدایی روحانیت از دین را که سبب بروز اتفاقات ناگوار در جامعه اسلامی شده را باعث به وجود آمدن سوء ظن علیه هیئت هایی که بجای سخنران روحانی از سخنران های دیگر استفاده می کنند عنوان کرد و توضیح داد: اولا و به ذات مشکلی ندارد که یک سخنران غیر روحانی بیاوریم اما تجربه تاریخی نشان داده هر جا روحانیت را از دین جدا کنیم ضربه خورده ایم و به همین دلیل ما به این حرکت حسن ظن نداریم و باید حواسمان به تلاش دشمن برای حذف روحانیت از هیئات باشد که اسلام منهای روحانیت خطری بزرگ برای جامعه اسلامی است.

حجت الاسلام طالبی نیا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هیئت کانون جهاد تبیین است در این باره توضیح داد: از آنجا که مستمع با پای خودش در هیئت حضور پیدا کرده و تحت تأثیر فضای معنوی عزاداری قرار گرفته، پذیرش بهتری برای دریافت معارف دینی دارد و سخنران و مداح هم برای چنین مخاطبی باید برنامه داشته باشند و شعر و دعا و سخنرانی را مملو از معارف حسینی نظیر عدالت طلبی، مخالفت با تبعیض، حمایت از حق مداران و... که مورد نیاز امروز جامعه است کنند و مردم را برای رسیدن به آرمان های اسلام به حرکت در بیاورند.

ارسال نظرات