۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۷۳۸۹۸۵
مدیر موسسه پژوهشی لوح و قلم:

وظیفه حوزه علمیه در جهاد تبیین، تولید دانش و تربیت نیرو است

وظیفه حوزه علمیه در جهاد تبیین، تولید دانش و تربیت نیرو است
حجت الاسلام و المسلمین حقانی گفت: نباید تبلیغ را به کار سطحی که در آن مجتهدین و عالمان برجسته حضور ندارند مصادره شود که کار صحیحی نیست.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین مهدی حقانی با بیان خداقوت به کسانی که به آیه شریفه «فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما» عمل کرده اند و به تبلیغ می پردازند، ابراز کرد: امیدوارم همه کسانی که در کارزار جهاد تبیین وارد میدان شده و خود را از حزب «قاعدین» خارج می کنند برای حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء دست پر برگردید.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه به بیان نکاتی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد تبلیغ پرداخت و گفت: حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای فرمودند در مورد تبلغ نگرانم که شاید منشاء این نگرانی این است که دشمن متفکرترین آدم ها و بیشترین امکانات و پول را به امر تبلیغ اختصاص می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین حقانی با اشاره به اینکه ما در خوشبینانه ترین حالت همان مسیر گذشته را در تبلیغ ادامه می دهیم، اظهار داشت: کار ما با تلاش های دشمن در عرصه تبلیغ تناسب ندارد و کارهای که آنها انجام می دهند خیلی بیشتر از فعالیت های ما است.

مدیر موسسه پژوهشی لوح و قلم با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم مسئله تبلیغ در حوزه علمیه ارتقا پیدا کند باید نگاه به تبلیغ اصلاح شود، خاطرنشان کرد: تبلیغ حوزویان با تبلیغ انبیاء تفاوت دارد؛ انبیاء به دلیل اینکه علم لدنی داشتند، وظیفه اصلی آنها تبلیغ بود.

حجت الاسلام و المسلمین حقانی افزود: علت اینکه در حوزه به  آموزش و پژوهش اهمیت داده می شود این است که ما علم لدنی نداریم و آموزش و پژوهش مقدمه ای برای تبلیغ و اقامه دین است، بنابراین برای رسیدن به هدف تبلیغ باید عالم شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ضمن تاکید بر اینکه این نگاه که کار آموزشی و پژوهشی درجه یک و کار تبلیغی درجه دو و سه است باید در حوزه اصلاح شود، تصریح کرد: سرمایه گذاری که برای بخش تبلیغ مطلوب نیست و باید تبلیغ در عرض کارهای علمی مورد توجه قرار بگیرد و درجه یک محسوب شود.

وی وظیفه حوزه علمیه را به طور کلی تولید دانش و تربیت نیرو دانست و گفت: سؤالی مطرح می شود که وظیفه حوزه علمیه درباره تبلیغ چیست؟ حوزه علمیه باید محتوا را تولید و در مورد شیوه های تبلیغی دائما کار علمی کند.

مدیر موسسه پژوهشی لوح و قلم اضافه کرد: حوزه با مطالعات راهبردی باید وضعیت موجود بشناسد و وضعیت مطلوب را ترسیم و سیاست ها را مشخص کند و برای رسیدن به چنین هدفی انواع کارهای تولید دانشی را انجام دهد تا  تبلیغ به سامان برسد.

حجت الاسلام و المسلمین حقانی ضمن تاکید براینکه باید تبلیغ در همه سطوح  و عرصه ها وجود داشته باشد، ابراز کرد: تبلیغ نباید منحصر به منبر شود؛ رهبر معظم انقلاب، علامه مجلسی، فیلسوف، متکلم و فقیه و علامه طباطبایی و شهید مطهری مبلغ به شمار آوردند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: تربیت مبلغ نباید در سطوح ضعیف احساس شود و قرار است تبلیغ امری درجه یک باشد و  قویترین نیروها در همه سطوح عرصه های پاسخ به شبهات، تبیین معارف اسلامی و احکام برای تبلیغ تربیت شوند.

مدیر موسسه پژوهشی لوح و قلم با اشاره به اینکه اگر حوزه علمیه بخواهد به تکلیف خود در امر تبلیغ عمل کند باید کانون های تبلیغی فراوانی ایجاد کند، اظهار داشت: آرمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند بدون کار علمی و حضور بزرگان حوزه امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین حقانی با اشاره به اینکه ممکن است که بیانات آقا در مورد تبلیغ بد فهمیده شود، ابراز کرد: نباید تبلیغ را به کار سطحی که در آن مجتهدین و عالمان برجسته حضور ندارند مصادره شود که کار صحیحی نیست.

استاد سطوح عالی  حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه باید همه توان و امکانات حوزه علمیه وارد عرصه تبلیغ شود، اظهار داشت: در عرصه تبلیغ باید کارهای فاخر و قابل عرضه در مقابل فعالیت های دشمن که هدف از بین بردن دین را دارند را باید انجام داد.

ارسال نظرات