۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۷۳۸۷۴۶
آیت الله مهدوی تبیین کرد؛

جایگاه اقتدار دفاعی و نظامی در مبانی قرآنی

جایگاه اقتدار دفاعی و نظامی در مبانی قرآنی
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: روش‌هایی که قرآن کریم در خصوص جنگ و قدرت نظامی متذکر شده است غیر از کشور ما در هیچ کشوری وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مدرسه وحدت شاهین شهر، با بیان اینکه قرآن کریم می‌فرماید مسلمانان باید از نظر نیروی نظامی و انتظامی در حدی که نیاز هست قوی باشند، گفت: هدف مسلمانان از توان نظامی با هدف کفار و دیگر کشورها متفاوت است، غیرمسلمانان به دنبال استعمار و غارت و تسلیم دیگر کشورها و ملت‌ها هستند.

وی ادامه داد: همین امروز شاهد هستیم جنگ میان روسیه و اوکراین ادامه دارد و هردو مشغول تهدید یک دیگر به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای هستند، اما منطق قرآن کریم اصلا این نیست، دقیقا برعکس این است، یعنی نمی‌خواهد اصلا جنگی در دنیا باشد، ولی همیشه دشمنانی هستند که چشم به منافع ما دوخته‌اند و می‌خواهند ما را مستعمره خودشان کنند.

آیت الله مهدوی جلوگیری از تهدید و حمله دشمن را منطق قرآن در خصوص ضرورت تقویت قدرت نظامی کشورهای مسلمان عنوان کرد و با اشاره به آیه 60 سوره انفال اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید آنچه در توان دارید از نیرو و ابزار نظامی فراهم کنید ولی هدف شما این است که قدرت داشتن شما باعث ترسیدن دشمنان بشود. قرآن کریم می‌فرماید به غیر از این دشمنانی که دشمنی با شما را علنی می‌کند کسانی هستند که دشمنی با شما را پنهان می‌کنند.

وی ادامه داد: در همین اغتشاشات شاهد بودیم کشورهایی که ابراز دشمنی نمی‌کردند وارد مسأله شدند و دشمنی خود را ابراز کردند، اما بازهم دشمنانی هستند که ابراز دشمنی نمی‌کنند ولی منتظر هستند تا به ما ضربه‌ای وارد بشود، اما خدای متعال به دشمنی اینها آگاه است و می‌فرماید به قدری قوی باشید که همه اینها بترسند از اینکه بخواهند به اموال شما دست درازی کنند و به شما حمله کنند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه دین اسلام نه حدوثا می‌گوید جنگ کنید نه بقائا می‌گوید جنگ را ادامه بدهید، تصریح کرد: این منطق به این معنا است که دین می‌گوید به هیچ وجه جنگ را شروع نکنید اما قوی باشید تا همه دشمنان از شما بترسند، همچنین اگر جنگی را دشمن شروع کرد شما شهوت ادامه جنگ نداشته باشید و منتظر باشید اگر دیدید دشمنی که جنگ را شروع کرده پشیمان شد و مجبور به ترک جنگ شد و پیشنهاد صلح داد، دین می گوید بپذیرید.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: منظور ما از اسلام مبنای تشیع است، این روش‌هایی که قرآن کریم در خصوص جنگ و قدرت نظامی متذکر شده است غیر از کشور ما در هیچ کشوری وجود ندارد و شاهد هستیم کشورهای اهل سنت چنین رویکردی ندارند، اما این منطق قرآن و اهل بیت(ع) است که ما را اینچنین تربیت کرده است که هرگز چشم داشتی به خاک و منابع و منافع همسایگان و دیگر کشورها نداشته‌ایم، در جنگ تحمیلی می‌توانستیم بخشی از خاک عراق را در تصرف داشته باشیم اما امام خمینی اجازه آن را ندادند.

وی به بی غیرتی و بی کفایتی پادشاهانی نظیر پهلوی در جدا شدن بخش‌هایی از خاک ایران نظیر بحرین اشاره کرد و گفت: شاه ترسوی بی‌غیرت به سادگی با کمی فشار از سوی انگلیس بحرین را از کشور ما جدا کرد، با یک رأی گیری فریبکارانه بحرین را از ایران جدا کردند اما همین رأی گیری را حاضر نیستند برای مردم فلسطین انجام بدهند.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: ما بعد از انقلاب اسلامی هم جنگی را آغاز نکردیم که بخواهیم قسمت‌های جدا شده از کشورمان را به کشور بازگردانیم و هرگز آغازگر جنگی نبوده‌ایم و چشم داشتی به منافع دیگران نداشته ایم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات