۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۷۳۸۵۹۰
مدیر حوزه های علمیه خواهران:

امروز نمی توان تنها به «منبر» بسنده کرد/به صورت فعال در عرصه تبلیغ ظاهر شویم

امروز نمی توان تنها به «منبر» بسنده کرد/به صورت فعال در عرصه تبلیغ ظاهر شویم
حجت الاسلام والمسلمین فاضل با تاکید بر لزوم استفاده از ابزار های جدید به منظور انتقال پیام، سرعت انتقال پیام در عصر حاضر را امری مهم قلمداد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین فاضل مدیر حوزه علمیه خواهران در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به اظهار نگرانی رهبر معظم انقلاب نسبت به امر تبلیغ گفت: به نظر می رسد بر اساس آن مطالبی که رهبر معظم انقلاب درباره مسئله تبلیغ فرمودند، برای کسانی که دلسوز نظام اسلامی باشند واقعاً جای نگرانی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: ممکن است این امر برای برخی روشن نباشد و بگویند مگر کجای کار مشکل دارد؟ الان که طلاب در حالت عادی به تبلیغ می روند پس مشکل چیست؟ در جواب باید بگوییم ما الان در مرحله حاکمیت هستیم یعنی زمانی که به عنوان جمهوری اسلامی و حکومت اسلامی به مسئله نگاه کنیم، نوع نگاه ما به این مسئله متفاوت خواهد بود درست برعکس زمانی که حکومت نداشتیم و نگاه ما نسبت به مسئله اجرای حدود هم متفاوت بود. 

لزوم استفاده از ابزار های جدید برای انتقال پیام

مدیر حوزه های علمیه خواهران با تاکید بر لزوم مشارکت فعال در زمینه تبلیغ گفت: بر اساس قاعده فوق، لازم است نگاه ما تغییر کند و از حالت تدافعی خارج و به حالت تهاجم برسیم البته تهاجم به معنای یورش نیست بلکه باید از حالت منفعل خارج شویم و به صورت فعال در عرصه تبلیغ ظاهر شویم. بنابر اعتقاد ما، ورای ظاهر این دنیا قرار است ختم ماجرا با دولت امام زمان (عج) باشد و حکومت عدل در کره زمین برقرار باشد و زمانی که ما این نگاه را داشته باشیم باید از حصار زمین و زمان خارج و به صورت فراملیتی به این قضیه نگاه کنیم و به صورت هدف دار به جهان نگاه کنیم و مطمئناً الان در زمان حکومت اسلامی، بهترین فرصت برای محقق کردن این ایده بزرگ است تا در نهایت جهان پر از عدل و داد شود و مطمئناً این مهم میسر نمی شود مگر با یک تبلیغ درست و حساب شده از ناحیه یک حکومت و نظام اسلامی.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با اشاره به مسئله استحاله فرهنگی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اظهار داشت: آنچه در تبلیغ مهم است، محتوای پیام از پیام برنده به پیام گیرنده و همچنین رسیدن پیام است که رهبر انقلاب با اشاره به آیه «ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه» به این مهم اشاره فرمودند یعنی باید پیام از پیام فرستنده به گیرنده برسد تا بتواند اقتباس و استفاده کند پس ابزار و وسیله انتقال پیام هم از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال اگر بخواهیم یک پیامی را به کودکی القا کنیم، طبیعتاً نوع استخدام واژگان، حالات و حتی تن صدا هم ممکن است تغییر کند.

لزوم استفاده از ابزار های جدید برای انتقال پیام

وی با اشاره پیشرفت دیجیتال در عصر حاضر گفت: در دوره جدیدی که ما در آن هستیم، ابزار های پیام رسانی نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است زیرا امروزه استفاده از فضای مجازی و فضایی که الکترونیک ایجاد کرده، کار ها را خیلی تسهیل کرده و ما برای مخاطب خاص خودمان می توانیم از زبان هنر، شعر، فیلم و... استفاده کنیم. در عصر حاضر از ابزار های نو که در تسریع انتقال پیام موثر هستند نباید غفلت کنیم زیرا سرعت در این زمانه از اهمیت بسزایی برخوردار است و ما نمیتوانیم در این برهه تنها به منبر بسنده کنیم. به نظر بنده باید از ابزار های نو که هم منجر به تسریع انتقال و هم تثبیت پیام می شود استفاده کنیم و باید از پیام رسان های نو همچون استفاده از زبان هنر و... و حتی ورزش، نهایت استفاده را داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با هشدار نسبت به مسئله استحاله فرهنگی گفت: اگر حوزه های علمیه و طلبه ها که خط مقدم عرصه تبلیغ هستند، به تناسب یورش فرهنگی که طرف مهاجم و استکبار انجام داده مقابله نکنند، به تدریج ارزش های موجود از بین می رود که در این صورت همان استحاله فرهنگی محقق می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با توجه به شروع ایام محرم الحرام اظهار داشت: حضرت نبی اکرم(ص) در سال 10 هجری رحلت فرمودند و به تدریج آن «حسین»ای که روزی یک ارزش بود و بر روی دوش پیغمبر جا داشت، بعد از زیر پا گذاشتن شعائر و ارزش های الهی که نتیجه همان «استحاله فرهنگی» بود، در سال 61 هجری کار به جایی رسید که محِق ترین ارزش های زمانه که امام حسین (ع) بود، زیر سُم اسب ها می رود و نه تنها هیچ اتفاقی نمی افتد بلکه سُم اسبانشان را به پاس حضور در این صحنه، به سر در خانه هایشان آویزان کردند.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت همگانی در مقابله با تهاجم فرهنگی ابراز داشت: همانطور که رهبری فرمودند، این استحاله فرهنگی آرام آرام و تدریجی رخ می دهد و یکی از راه های مبارزه با آن، تبلیغ مستمر و دائم با اقشار مختلف جامعه خواهد بود.

لزوم استفاده از ابزار های جدید برای انتقال پیام

مدیر حوزه های علمیه خواهران در تبیین جایگاه و ارزش مسئله تبلیغ گفت: مبلغین ما باید نسبت به ارزش و اهیمت کار تبلیغی که انجام می دهند آگاه باشند زیرا حضرت رسول (ص) و امیر المومنین (ع) هم در واقع «مبلّغ» بودند و پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، از هر آنچه خورشید به آن می تابد با ارزش تر است. به نظر بنده خود اباعبدالله (ع) از بزرگترین مبلغان عصر خویش بود زیرا ایشان تمام جانشان را برای رهایی مردم از حیرت، ضلالت و جهالت فدا کردند و مبلغان عصر جدید هم باید توجه داشته باشند که اگر خدا را در نظر بگیرند، دیگر خوف جان هم نباید داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با اشاره به فرصت خوب تبلیغی ایام محرم و صفر افزود: به تعبیر امام خمینی، این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است البته باید توجه داشت شرایط محرم و صفر صد سال پیش با شرایط و مخاطبین الان بسیار متفاوت است و مبلغین ما باید مسلح تر از هر زمانی به سلاح علم و تقوا مجهز شده و به سراغ حل مسائل جامعه بروند.

ارسال نظرات