۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۳۸۴۶۷
رییس بنیاد بین‌المللی عاشورا پاسخ داد؛

چرا هر سال برای امام حسین عزاداری می‌کنیم؟

چرا هر سال برای امام حسین عزاداری می‌کنیم؟
حجت الاسلام والمسلمین اختری به توطئه‌های دشمنان اسلام برای تضعیف ایمان مردم اشاره کرد و گفت: به کسانی که این شبهه را مطرح می‌کنند باید گفت عزاداری هرساله، دین را زنده نگاه می‌دارد؛ پس عاشورا باید هر سال بهتر و گرمتر برگزار شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم سوگواری دهه اول محرم ۱۴۴۵ هجری قمری، از دیشب در سراسر جهان آغاز شد. آستان قدس رضوی نیز به عنوان پایتخت معنوی ایران با تعویض پرچم و پوش ضریح حضرت ثامن الحجج(ع) این مراسم را آغاز کرد.

سخنران پنج شب اول این دهه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشوراء است که هر شب از ساعت ۲۰ الی ۲۱ در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی به بیان معارف حسینی و عاشورایی می‌پردازد.

دشمن در حال ایجاد شبهات در ذهن جوانان است

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشوراء در آغاز سخن، ایام سوگواری سید و سالار شهیدان به محضر امام رضا(ع)، امام زمان(ع) و نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی و زائران و مجاوران آستان قدس رضوی تسلیت گفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری سپس به توطئه‌های دشمنان اسلام برای تضعیف ایمان مردم مسلمان اشاره کرد و گفت: آنان از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی، شبهات فراوانی را به ذهن بینندگان و دنبال‌کنندگان خود - بویژه نسل جدید - القاء می‌کنند. متأسفانه برخی از مردم هم این شبهات را تکرار می‌کنند که بعضی از آنها دارای نیت بدی نیستند اما آگاهی ندارند؛ برخی هم منحرف هستند.

وی ادامه داد: یکی از سؤالات و شبهاتی که در این راستا مطرح می‌شود این است که: چرا اینقدر از حسین، سخن می‌گویید؟ چرا هر سال این عزا را زنده می‌کنید؟. متأسفانه برخی از افراد مغرض هم این شبهه را در بین دوستان خود منتشر می‌کنند.

چرا هر سال برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنیم؟

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) سپس در پاسخ به این شبهه، قیام امام حسین(ع) را با اساس دین و اسلام دانست و گفت: کلام معروفی از پیامبر اکرم ص وجود دارد که همه محدّثین و مورخین، از همه فرق اسلامی، آن را نقل کرده‌اند؛ اینکه رسول گرامی(ص) فرمود: «حسینٌ مِنّي و أنا مِن حسین». یعنی حسین از من است و من از حسینم.

حجت الاسلام والمسلمین اختری سپس به تبیین این حدیث پرداخت و گفت: قسمت اول روایت (حسینٌ مٌنّي) روشن است و نیاز به توضیح ندارد؛ زیرا وجود امام حسین(ع) از پیامبر(ص) است و خداوند متعال در آیه ۶۱ سوره آل‌عمران در قرآن کریم (آیه مباهله) فرزندان حضرت فاطمه زهرا را به طور صریح فرزندان پیامبر(ص) معرفی کرده است.

وی ادامه داد: اما فراز دوم این روایت (أنا مِن حسین) چگونه ممکن است درست باشد؟! پیامبر(ص) که وجود خود را از امام حسین(ع) نگرفته است و سالها پیش از به دنیا آمدن او زندگی می‌کرده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشوراء توضیح داد: منظور از بخش دوم این حدیث مشهور این است که دین من، شریعت من و وجود اسلام به وجود امام حسین (علیه السلام) بستگی دارد.

وی تأکید کرد: اگر امام حسین(ع) نبود و قیام نکرده بود، اسلام از بین می‌رفت و به دنبال آن، نام پیامبر(ص) هم از بین می‌رفت.

این اندیشمند اسلامی سپس به شواهدی از متفکران ادیان مختلف در تأیید آن حدیث نبوی پرداخت و گفت: یک فیلسوف آلمانی می‌گوید: با عاشورای امام حسین بود که اسلام از نو متولد شد و رشد پیدا کرد". مرحوم علامه «سید محسن امین» در کتاب سترگ خود اعیان الشیعة می‌نویسد: "اصلاً تشیع در روز عاشوراء به دنیا آمد. حضرت امام خمینی(ره) نیز در اولین محرّم پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرمود: عاشوراء را زنده نگه دارید؛ چرا که اسلام از عاشورا زنده است.

پاسخ شبهه: این عزاداری‌ها دین را زنده نگه می‌دارد

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشوراء سپس نتیجه گرفت: با توجه به آن حدیث شریف و توضیحات بزرگان و اندیشمندان فهمیدیم که اگر می‌خواهیم که اسلام زنده بماند باید عاشورا را زنده نگه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین اختری تاکید کرد: به کسانی که این شبهه را مطرح می‌کنند باید گفت که: عزاداری هر ساله، دین را زنده نگاه می‌دارد؛ پس عاشوراء باید هر سال بهتر و گرمتر برگزار شود.

اهمیت مجالس حسینی

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) سپس به بیان اهمیت برگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع) پرداخت و گفت: «فضیل» یکی از اصحاب امام صادق(ع) خدمت آن حضرت رسید. امام (ع) از او پرسید: آیا در شهر خود با هم مى نشينيد و درباره معارف ما گفتگو می‌کنید؟ عرض کرد: بله. امام صادق فرمود: "من اين مجالس را دوست دارم (إنَّ تلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها، فأحْيوا أمْرَنا يا فُضيلُ؛ فَرَحِمَ اللّه ُ مَن أحْيا أمْرَنا. يا فُضَيل! مَن ذَكَرَنا أو ذُكِرْنا عندَهُ فَخرَجَ مِن عَينِهِ مِثلُ جَناحِ الذُّبابِ غفَرَ اللّهُ له ذُنوبَهُ ولَو كانَ أكثرَ مِن زَبَدِ البحرِ)".

حجت الاسلام والمسلمین اختری تصریح کرد: همانگونه که امام صادق(ع) آن مجالس را دوست داشت، الآن هم امام زمان(عج) این مجالس عزاداری ما را دوست دارد.

رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین افزود: پس باید در این مجالس، در سخنرانی ها، در مداحی ها، در روضه ها، در نوحه‌ها، در سرودها و در همه بخش‌های عزاداری‌ها، عظمت امام حسین(ع)، درس‌های عاشوراء و سفارشهای حضرت سیدالشهداء(ع) مطرح شود.

وی افزود: باید ببینیم که امام حسین(ع) در حیاتش به چه چیزی دعوت می‌کرد؟ و در قیام و شهادتش، چه چیزی را می‌خواست؟

محزون بودن برای اهل‌بیت(ع)؛ راه رستگاری

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشوراء، محزون بودن در مصیبت امام حسین(ع) را سنت اهل‌بیت(ع) دانست و گفت: امام سجاد(ع) که خود در کربلاء حاضر بود، سالها بر پدر بزرگوارش گریست. هر گاه طعامی نزد او حاضر می‌کردند، می‌گریست. چون آبی به نزد او می‌آوردند، می‌گریست؛ مظلومی می‌دید گریه می‌کرد؛ تشنه‌ای می‌دید گریه می‌کرد؛ غریبی می‌دید گریه می‌کرد. به آن حضرت گفتند: می‌ترسیم که بر اثر این گریه و اندوه، جان شما به خطر بیفتد. آیا وقت آن نشده است که گریه‌ را تمام کنید؟ امام سجاد(ع) فرمود: حضرت یعقوب دوازده پسر داشت و یک پسر او ناپیدا شد و از گریه بسیار بر آن پسر، چشمان او نابینا گردید و از وفور غم و اندوه پشت او خم شد با آنکه می‌دانست او زنده است؛ و من دیدم پدر و برادران و عموها و هفده نفر از خویشان خود را که در برابر من و بر دور من آنها را کشتند و سر بریدند. پس چگونه اندوه من به نهایت رسد؟

حجت الاسلام والمسلمین اختری ادامه داد: امام رضا (علیه السلام) به «ریان بن شبیب» فرمود: یَا ابْنَ شَبِیب! اِنْ سَرَّکَ اَنْ تَکونَ مَعَنا في الدَّرَجَاتِ العُلیٰ مِنَ الْجِنانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنا وَ عَلَیْکَ بِوَلایَتِنا فَلَوْ اَنَّ رَجُلًا تَوَلَّی حَجَراً لَحَشَرَهُ اللّهُ مَعَهُ یَوْمَ الْقیامَة. یعنی: اگر می‌خواهی با ما در درجات رفیع قرار گیری، در هنگام‌ اندوه ما‌ اندوهگین باش، و در وقت خوشحالی ما خوشحالی کن. اکنون به ولایت ما چنگ بزن و بدان اگر شخصی، سنگی را دوست داشته باشد، خداوند روز قیامت او را با همان سنگ محشور می‌کند.

وی تصریح کرد: پس اگر دوست داریم که با امام زمان(عج) محشور باشیم، باید این روزها در مصیبت جدش محزون باشیم؛ و اگر می‌خواهیم که نسل آینده ما رستگار شود، باید کودکان و جوانان خود را عاشورایی بار بیاوریم.

سخنران شب اول محرم حرم رضوی، در پایان سخنانش با بیان پیش‌گویی های جبرییل امین(ص) و امیرالمؤمنین (ع) درباره وقایع سوزناک عاشوراء، به ذکر مصیبت امام حسین(ع) پرداخت.

شایان ذکر است که پس از سخنرانی آقای اختری، این برنامه در شامگاه روز سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲، با نوحه خوانی، سینه زنی و قرائت دعای توسل در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام هشتم(ع) ادامه پیدا کرد.

ارسال نظرات