۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۷۳۸۳۵۸
مطالبه رهبری از اساتید دانشگاه؛

تقویت روحیه‌ و شخصیت معنوى دانشجو

تقویت روحیه‌ و شخصیت معنوى دانشجو
رهبر معظم انقلاب جایگاه استاد را تاثیرگذار در ذهن شاگرد خواندند و اظهار داشتند: آنچه از استاد انتظار می‌رود تقویت روحیّه‌ و شخصیّت معنوى شاگردان است.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در رابطه به اهمیت و جایگاه استاد بیان داشتند: استاد جایگاه تأثیرگذارى در ذهن شاگردان خودش دارد؛ خاصیت استادى این است؛ یعنى تفوّق علمى شما بر دانشجو و تعلیمى که به او می‌دهید، یک جایگاه اثرگذارى براى شما در ذهن او و در شخصیّت او به‌وجود مى‌آورد؛ از این جایگاه براى تربیت دانشجویتان استفاده کنید.

ما امروز نیازمندیم که جوانان ما خوش‌روحیّه، امیدوار، شجاع، داراى اعتمادبه‌نفس، داراى ایمان، داراى روحیّه‌ى آینده‌نگر، داراى روحیّه‌ى خدمت باشند؛ احتیاج داریم دانشجوى ما این‌جور بار بیاید، خب، این را شما می‌توانید در محیط علمى، در کلاس درس تأمین کنید.

عکس آن هم ممکن است؛ می‌شود با تعبیراتى، با متلک گفتن به بنیان‌ها و اصول پذیرفته‌شده‌ى کشور، دانشجو را نسبت به آینده‌ى کشور بى‌اعتماد کرد، بى‌اعتقاد کرد، لااُبالى کرد؛ این هم می‌شود؛ آنچه از استاد انتظار می‌رود فقط تغذیه‌ى علمى دانشجو نیست، بلکه تقویت روحیّه‌ى معنوى او و شخصیّت معنوى او هم از استاد متوقّع است؛ شما می‌توانید در این زمینه اثر بگذارید؛ سعى کنید دانشجو را پایبند به تعلّقات معنوى، تعلّقات خانوادگى، تعلّقات میهنى بار بیاورید؛ دانشجو را معتقد و مؤمن به فرهنگ اسلامى بار بیاورید.

استاد در محیط دانشگاه، در محیط درس، می‌تواند دانشجوى خودش را، هم از لحاظ دینى مؤمن بار بیاورد، هم از لحاظ میهنى، انسان علاقه‌مند به آینده‌ى کشورش و آینده‌ى میهنش و سرنوشت ملّتش بار بیاورد؛ می‌تواند او را امیدوار، باروحیّه، خوش‌بین، معتقد به مبانى نظام کشور بار بیاورد؛ می‌تواند هم عکس عمل بکن؛ توقّعى که از استاد است این است؛ نباید سخن استاد موجب دل‌زدگى و یأس دانشجوى جوان بشود.

استاد، محیط دانشگاه را کار اصلى خود و دلبستگى اصلى خود بداند؛ نه کار دوّم؛ نه کار فرعى و تبعى. استاد در دانشگاه مکث داشته باشد، توقّف داشته باشد، حضور داشته باشد، نیازهاى علمى دانشجو را برطرف کند، با دانشجو ارتباط برقرار بکند، صِرف رفتن و یک اداى تکلیفى به‌نحو اجمالى انجام دادن و آمدن نباشد؛ این هم نکته‌ى دیگرى است که عرض کردیم.

وقت بگذارند اساتید؛ دلسوزانه با دانشجو برخورد کنند؛ این کار، دانشجو را هم به تلاش علمى وادار خواهد کرد، یعنى این موجب می‌شود که دانشجو رفتار استاد را در زمینه‌ى پیگیرى کار علمى براى خودش الگو قرار بدهد و به‌طور طبیعى تحت تأثیر قرار میگیرد.

تعداد بازدید : 1
ارسال نظرات