۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۷۳۸۲۸۶
آیت الله کریمی جهرمی مطرح کرد؛

مهندسی فرهنگی؛ لازمه کار فرهنگی/ کشور امانتی در دست مردم و مسئولان است

مهندسی فرهنگی؛ لازمه کار فرهنگی/ کشور امانتی در دست مردم و مسئولان است
آیت الله کریمی جهرمی در دیدار حجج اسلام والمسلمین خسروپناه و پارسانیا بر ضرورت مهندسی فرهنگی در نظام اسلام تأکید و اخلاص را کلید موفقیت در همه کارها عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کریمی جهرمی در دیدار رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اوّلین گام لازم که رمز موفقیت در همه کارهاست را اخلاص دانست و گفت: امیدوارم خدای متعال توفیق بدهد که منظور و هدف اصلی از این گفتارها و از این رفت و آمدها، ذات لایزال او باشد که رمز موفقیت هر انسانی همین نکته است. هر جایی که اخلاص برای خدا باشد، خداوند متعال آنجا یار و یاور انسان خواهد بود و آن کار به موفقیت خواهد رسید. اگر اخلاص در کار نباشد و دنبال ثروت و مقام باشیم بالاخره پرده‌ها کنار خواهند رفت و انسان رسوا خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در توصیه بعدی خود، مهندسی فرهنگی را لازمه کار فرهنگی در نظام اسلامی برشمرد و افزود: این را باید توجه کرد که ایران منحصر به همین نسل فعلی نیست و در محدوده امروزیِ ما ختم نمی‌شود. این کشور و نسل اسلامی و جوانان پاک آن باید دائماً بتوانند اظهار وجود کنند و تأثیرگذار در جوامع باشند. این هدف نیازمند آن است که کارهای فرهنگی به‌صورتِ مهندسی‌شده پیش برود؛ نه اینکه اهواء و تخیّلات و اوهام و افکاری که به ذهنمان می‌رسد همان‌ها را در معرض پیشنهاد و مطالعه بگذاریم و تا حد تصویب برسانیم و توقع هم داشته باشیم که همه برای امثال این طرح‌های غیر مهندسی تشویق‌مان هم کنند! باید از ابتدا، اهداف و خط و مسیری را که برای نیل به آن اهداف لازم است طراحی و مهندسی کنید تا بتوانید کاری مفید و مؤثر انجام دهید.

آیت الله کریمی جهرمی تربیت نسل آینده جامعه اسلامی را از شعب حسبه و از وظایف مجتهدان و نیز از شعب امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه همگانی دانسته و بیان داشت: باید دقیق و کامل روی این جهت مطالعه داشته باشید که چگونه  فرزندان و نسل آتیه را پرورش بدهیم تا بتوانند آبرومندانه کشور را به جلو ببرند؛ تحوّل عمیق و و محسوس در جامعه به وجود بیاورند و از مرزهای کشور فراتر بروند، و بتوانند در عموم طبقات و اقشار جوامع اسلامی و غیراسلامی تأثیر بگذارند.

وی در قسمت دیگری از بیانات خود، کشور را امانتی در دست مسئولان و مردم شمرده و اظهار داشت: این کشور امانتی است که خدای متعال به دست ما داده و در سابق در دست دیگران بوده است. آیا برای آتیه یک کشور به‌طوری که بتوانیم آن را به صاحبانش در آتیه تحویل دهیم فکری کرده‌ایم؟ آیا توانسته‌ایم عده‌ای را مطابق فرهنگ اصیل اسلامی و انقلاب اسلامی تربیت کنیم که بتوانند آتیه کشور را به احسن وجه اداره کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه توصیه‌های خود، بحث خانواده را از مهمترین مباحث مطرح در جامعه اسلامی که ابعاد گسترده‌ای از مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را شامل می‌شود دانسته و اذعان داشت: اگر محیط خانواده سالم نباشد، نسل سالم و در نتیجه جامعه سالم به وجود نخواهد آمد. انسان باید امر به معروف و نهی از منکر را از خودش و خانواده‌اش آغاز کند: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَة» این کار بزرگ ظرایفی دارد که باید روی آن فکر کرد و همچنین تأمل و مطالعه نمود و با بیان مناسب و رفتار نرم و اسلامی آن را به سرانجام رسانید. رحمت خدا بر مرحوم آقای فلسفی آن خطیب یگانه کشور که می‌گفت از اول زندگی با خانواده‌اش با دو تا عنوان پیش رفتند: آقا و خانم؛ او در محیط خانه آقا بود، و همسرش در محیط خانه، خانم. بی‌ادبی و بدصحبت کردن و عصبانیت و خشم دور از انسانیت است و نباید در خانواده اسلامی باشد.

آیت الله کریمی جهرمی در پایان این دیدار به آسیب‌شناسی وضع موجود پرداخته و بیان داشت: یکی از آفات و آسیب‌هایی که به آن مبتلا هستیم اینکه گاهی از اوقات مقداری از راه را یک شخصی می‌رود وقتی او می‌رود شخص بعدی می‌آید و چون با او مخالف است اعمال سلیقه می‌کند و راه قبلی را کنار می‌گذارد. این بلای بسیار خطرناکی برای این هدف مقدسی است که شما عزیزان در نظر دارید. این صف‌آرایی‌ها به هیچ وجه به صلاح نیست. ببینید اهل بیت در روایات چه سفارشی به ما می‌کنند که «إِنَّمَا أَنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَی دِينِ اللَّهِ. مَا فَرَّقَ بَيْنَكُمْ إِلَّا خُبْثُ السَّرَائِرِ وَ سُوءُ الضَّمَائِر»

در ابتدای دیدار حجج اسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه و حمید پارسانیا  گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شورا ارائه دادند.

ارسال نظرات