۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۷۳۸۲۷۷
به رسم آیه‌ها؛

تأکید قرآن بر مسئله تبلیغ

تأکید قرآن بر مسئله تبلیغ
رهبر معظم انقلاب در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه پیرامون اهمیّت تبلیغ در حوزه علمیه به آیاتی از قرآن اشاره کردند که در این جدول مرور می شود.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌ الله العظمی امام خامنه‌ای در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور (۱۴۰۲/۰۴/۲۱) پیرامون اهمیّت تبلیغ در حوزه علمیه به آیاتی از قرآن اشاره کردند که این آیات و بیانات رهبر انقلاب درباره آنها در این جدول مرور می شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند: شما در قرآن می‌بینید روی مسئله‌ی تبلیغ تکیه شده... کلمه‌ی «بلاغ» یا «بلاغ مبین» در قرآن حدود دوازده سیزده جا آمده. «بلاغ مبین» یعنی آن رساندنی که جای شبهه‌ای باقی نگذارد: وَ ما عَلَینا اِلَّا البَلاغُ المُبین؛ (۱) باید جای شبهه باقی نگذارد. بلاغ، [یعنی]رساندن، رساندن پیام به گوش‌ها و به دلها، این در قرآن بار‌ها تکرار شده؛ دوازده سیزده مورد تکرار شده؛ از قول پیغمبران تکرار شده: ما عَلَینا اِلَّا البَلاغُ المُبین؛ از قول خدای متعال خطاب به پیغمبر تکرار شده: فَاِنَّما عَلَیکَ البَلاغ؛ (۲) از همین مادّه‌ی بلاغ، «اَلَّذینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخشَونَهُ وَ لا یَخشَونَ اَحَداً اِلَّا اللَّه» (۳)  [هم هست]ــ آیه‌ای که [قاری محترم]تلاوت کرد ــ و آیات متعدّد دیگری هم در این زمینه هست: اُبَلِّغُکُم رِسالاتِ رَبِّی، (۴) بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّک. (۵) تعبیرات موازی و هم‌معنای با «بلاغ» ... در قرآن الیٰ‌ماشاءاللّه [هست]: تبلیغِ «دعوت» چقدر در قرآن تکرار [شده]: اُدعُ اِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنَة؛ (۶) اِستَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم، (۷) و همین‌طور آیات متعدّد دیگری با تعبیرِ عنوان «دعوت». آیات متعدّد فراوان با عنوان «انذار و تبشیر»؛ ترساندن و بشارت دادن. همه‌ی این‌ها دعوت است دیگر، همه‌ی این‌ها تبلیغ است.

۱) سوره‌ی یس، آیه‌ی ۱۷؛ «و بر ما [وظیفه‌اى]جز رسانیدن آشکار [پیام]نیست.»
۲) از جمله، سوره‌ی آل‌عمران، آیه‌ی ۲۰؛ «.. فقط رساندنِ پیام بر عهده تو است ...»
۳) سوره‌ی احزاب، بخشی از آیه‌ی ۳۹؛ «همان کسانى که پیامهاى خدا را ابلاغ میکنند و از او میترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند ...»
۴) از جمله، سوره‌ی اعراف، بخشی از آیه‌ی ۶۲؛ «پیامهاى پروردگارم را به شما میرسانم ...»
۵) سوره‌ی مائده، بخشی از آیه‌ی ۶۷؛ «.. آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن ...»
۶) سوره‌ی نحل، بخشی از آیه‌ی ۱۲۵؛ «با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن ...»
۷) سوره‌ی انفال، بخشی از آیه‌ی ۲۴؛ «..، چون خدا و پیامبر، شما را به چیزى فرا خواندند که به شما حیات میبخشد، آنان را اجابت کنید...»

تأکید قرآن بر مسئله تبلیغ

تأکید قرآن بر مسئله تبلیغ

ارسال نظرات