۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۷۳۶۸۴۵
آیت الله عبداللهی در گفت‌وگو با رسا:

مرحوم آشتیانی نسبت به مسائل اجتماعی و انقلابی بسیار حساس بود

مرحوم آشتیانی نسبت به مسائل اجتماعی و انقلابی بسیار حساس بود
آیت الله عبداللهی اخلاص، تقوا و ساده زیستی را از ویژگی های مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی دانست و تصریح کرد: آن مرحوم در دوره های فعالیت در مجلس شورای اسلامی پناهگاه مردم بود.

آیت الله محمود عبد اللهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا آشتیانی به تبیین سوابق علمی، فرهنگی و اخلاقی ایشان پرداخت و اظهار داشت: مرحوم آشتیانی یکی از شخصیت های جامع بود که می توان از وی به عنوان یک روحانی مجاهد، سخت کوش، انقلابی، با تقوا و در عین حال ساده زیست و بی آلایش نام برد.

وی افزود: مرحوم آشتیانی یکی از اعضای جامعه مدرسین، همواره مسائل انقلاب را پیگیری می کرد و به روز و دغدغه مند نسبت به مسائل اجتماعی و انقلابی بود که می توان گفت نسبت به خلأهای موجود، بسیار حساس و برای رفع خلأها و لغزش ها سخت تلاش می کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تجلیل از سوابق مبارزاتی مرحوم آشتیانی گفت: در مورد سوابق مبارزاتی وی باید توجه داشت که او قبل از انقلاب با انجمن ها و نهادهای مختلف از جمله انجمن پزشکان، انجمن هایی از آموزش و پرورش و بازاری ها در ارتباط بود و در انتقال گفتمان رهبری در این انجمن ها سخنرانی می کرد همچنین در بسیج شدن آموزش و پرورش و نهادهای دیگر از قبل از انقلاب، بسیار تلاش کرد.

آیت الله عبد اللهی ادامه داد: همچنین مرحوم آشتیانی در جایگاه جامعه مدرسین بسیار فعال بود و در دوره های فعالیت در مجلس شورای اسلامی، پناهگاه مردم بود و نسبت به مسائل امور اجتماعی قم خیلی حساس بود و در مجلس، وی جزو چهره های شاخص روحانی و مورد اعتماد ویژه بود و افراد زیادی به وی رجوع می‌کردند و مسائل را به خوبی دنبال می‌کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به ارتباط تشکیلاتی خوب مرحوم آشتیانی اظهار داشت: در زمان حضور مرحوم آشتیانی در معاونت جامعه مدرسین، وی محور ارتباط با نهادها بود و مخصوصاً در ایام انتخابات، قبل از شروع انتخابات، در راستای حضور حداکثری، رقابت سالم و حضور موثر چهره های انقلابی و مطمئن تلاش می کرد و با توجه به ارتباط تشکیلاتی که با همه ائمه جماعات داشت، به عنوان محور بود و همه را دعوت و به تجزیه و تحلیل مسائل انقلاب می پرداخت.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ابعاد گسترده شخصیتی مرحوم آشتیانی گفت: لازم به ذکر است مرحوم آشتیانی فعالیت بسیار گسترده ای در ابعاد مختلف داشت به عنوان مثال در بحث امر به معروف و نهی از منکر، در ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در بحث مسائل فرهنگی، در حوزه و دانشگاه تدریس داشت و همچنین از یاران و همراهان قدیمی حضرت آیت الله مکارم شیرازی بود و از ابتدای تدوین تفسیر نمونه، جزء همراهان بود و نیز به اتفاق مرحوم امامی با نظارت حضرت آیت الله مکارم شیرازی شرح نهج البلاغه 3 جلدی را تدوین کردند و بعد هم در شرح تفصیلی نهج البلاغه جزء همراهان بود. همچنین در شرح دعای عرفه و نیز کتب مستقلی در زمینه های مختلف از جمله در بحث عفاف تالیف کرده است.

آیت الله عبد اللهی خاطر نشان کرد: مرحوم آشتیانی در بخش های فرهنگی نیز شخصیت گسترده ای داشت زیرا هم در زمینه تدوین و هم در زمینه فعالیت و سخنرانی فعالیت داشت و به عبارتی مرحوم آشتیانی یک انسان حساس، مخلص، با تقوا و در عین حال ساده زیست بود و اگر کسی خلاف ساده زیستی عمل می کرد، بسیار حساس و ناراحت می شد.

ارسال نظرات