۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۷۳۶۶۸۱
رییس کل دادگستری استان اصفهان:

عفو رهبری شامل ۶۰ درصد بازداشتی‌های اغتشاشات اصفهان شد

عفو رهبری شامل ۶۰ درصد بازداشتی‌های اغتشاشات اصفهان شد
اصفهان _ حجت الاسلام جعفری گفت: ۲ هزار و ۲۲۸ نفر معادل ۶۰ درصد بازداشتی‌های اغتشاشات مورد عفو کریمانه رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند و آزاد شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام اسدالله جعفری رییس کل دادگستری استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه عشق خدمت به خدا و خلق خدا در وجود آیت الله بهشتی موج می‌زد، گفت: این شهید بزرگ در هفتم تیر به دست شقی‌ترین افراد که در طول تاریخ بشریت بزرگترین جنایت‌ها را داشتند به شهادت رسید، ایشان نقش کلیدی و بسیار مهمی در تأسیس دستگاه قضایی و موفقیت‌های انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام مقدس اسلامی داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه هر سال هفته قوه قضاییه زمان ارائه گزارش سالانه دستگاه قضایی افزود: در استان اصفهان سه محور کاری در نظر گرفتیم، احساس کردیم برای توسعه کمی و کیفی دادگستری استان اصفهان، مجموعه مسائل و مشکلات به سه محور اساسی بازمی‌گردد و ما مسائل مربوط به این سه حوزه را احصا کردیم.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به افزایش چشمگیر پرونده‌های قضایی از سال ۹۸، خاطرنشان کرد: علی رغم این مسأله شاهد افزایش نیروهای مورد نیاز نبودیم، به همین منظور ۲۹۷ نیروی انسانی جذب کرده‌ایم که این چارت نیرو نیازمند جذب قضات است، اکنون دادگاه‌های تجدید نظر ما از ۴۰ شعبه به ۶۶ شعبه افزایش پیدا کرده است و این موضوع می‌تواند در حل مشکل اطاله دادرسی بسیار مؤثر باشد.

وی ادامه داد: ۷۷۸ پست جدید اداری نیز در میان همکاران اداری دادگستری کل استان اصفهان ایجاد شده است، علاوه بر این با پیگیری های انجام شده و دستور رییس دستگاه قضایی این نیروها جذب شدند که در نهایت ۷۰۰ نفر از این تعداد پذیرش به کارگیری شدند و ۲۳۸ نفر از ابتدای خردادماه امسال در دادگستری سراسر استان اصفهان مشغول به کار شدند و مابقی طی یک یا دو مرحله به کارگیری خواهند شد و این می‌تواند مشکلات شعب ما که برخی با یک نفر فعالیت داشتند را برطرف کنند، تمام مراحل گزینش این افراد شبانه روزی انجام شده‌ است تا امسال این تعداد از نیروها به کارگیری بشوند‌.

رییس کل دادگستری استان اصفهان اظهار کرد: در رابطه با جذب نیرو یک کار تحولی از سال گذشته تا امروز انجام شده است، این کار به ندرت رخ داده است که نخستین‌بار اصفهان این کار را انجام داده است، پس از سفر غیررسمی رییس قوه قضاییه و آشنایی وی با مشکلات دستگاه قضایی استان اصفهان، جذب اختصاصی قضات که از اختیارات ویژه رییس دستگاه قضا است صورت گرفت و ۶۲ نفر در مرکز کارآموزی اصفهان مشغول شدند و پایان شهریور امسال این قضات به همراه ۳۰ نفر دیگر از قضات که از طریق مراحل عادی جذب می‌شوند، وارد دستگاه قضایی استان اصفهان خواهند شد و بیش از ۲۰ نفر این افراد مستقیما دادرس خواهند شد و این موضع در کاهش محسوس مشکل اطاله دادرسی مؤثر خواهد بود.

حجت الاسلام جعفری از وجود ۳۷۸ هزار و ۲۷۲ پرونده تا خردادماه سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: تلاش همکاران ما از همه استان‌ها به دلیل بیشتر بودن آمار وارده استان اصفهان، بیشتر است و مختومه شدن تعداد بالایی از این پرونده‌ها نشان تلاش گسترده و بی وقفه همکاران قضایی ما در اصفهان است. تقریباً همه زندگی یک قاضی با این حجم کار تحت شعاع کار قضایی او است و باعث فرسودگی زودرس می‌شود.

وی در ادامه افزود: اولین جرم کیفری ما در استان اصفهان که بیشترین پرونده قضایی را به خود اختصاص داده است سرقت مستوجب تعزیر یعنی سرقت‌های خرد است، در استان اصفهان تا حدود ۱۶ درصد کاهش سرقت مسلحانه و جرایم خشن از این دست داشته‌ایم، سه جرم اول در استان اصفهان سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح و توهین به اشخاص است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه تمام فرآیند رسیدگی قضایی ما و ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی است، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد زیرساخت‌ها و بستر قضایی ما در همه زمینه‌ها الکترونیکی است، تا حدود زیادی بخش‌های مهم ضابطین قضایی نیز الکترونیکی است و طی یکسال گذشته جمعا تعداد ۷ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۱۲۰ فقره ابلاغیه توسط شعب قضایی استان اصفهان صادر شده که از این تعداد ۶ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۱۶۸ فقره یعنی معادل بیش ۹۵ درصد ابلاغ ها الکترونیکی است و مابقی که الکترونیکی نیست به دلیل دسترسی آن افراد یا مناطق به تجهیزات الکترونیکی و اینترنتی است.

حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: منشور قوه قضاییه براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و سند تحول دستگاه قضایی تدوین می‌شود و قرارگاهی تحت عنوان تحقق فرمایشات رهبری در دستگاه قضایی تشکیل شده است که تکریم ارباب رجوع از مهمترین تأکیدات رهبر انقلاب و برنامه های این قرارگاه است. در همین راستا ۶۰ هزار ۷۴۵ مورد دیدار مردمی توسط مسؤولان قضایی استان اصفهان انجام شده است.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته از ۲۸ حوزه قضایی استان اصفهان بازدید به عمل آمده است. میدان مدیریت ما باید جایی باشد که میدان کار ما است و هرچه این مکان دورتر و دور افتاده‌تر باشد بهتر است، این آموزه شهدای بزرگ ما نظیر حاج قاسم سلیمانی و شهید کاظمی و دیگر شهدای والا مقام است، آموزه این شهیدان این است که مأموریتی که به ما داده می‌شود باید شامل همه نقاط بویژه مناطق محروم باشد، بازدیدهای ما کاملا سرزده است و تا وقتی که پشت درب اتاق مدیران و مسؤولان حوزه‌های مختلف می‌رسیم هم آنها از این بازدید خبر ندارند.

رییس کل دادگستری استان اصفهان، با اشاره به اینکه رسیدگی ماده ۴۷۷ یک ماده ارفاقی است و تقریباً ما با تراکم درخواست مواجه هستیم، اظهار کرد: این پرونده‌ها با عنایت به اینکه حکم قاضی در انطباق با شرع باشد، سه قاضی باتجربه که جمعا نزدیک به یکصد سال تجربه کار قضایی دارند عهده‌دار این مسأله هستند و این ماده یک ماده ارفاقی است، امروز بررسی پرونده‌هایی از این دست حداکثر سه ماه است و بزودی این میزان به دوماه خواهد رسید.

حجت الاسلام جعفری از وجود ۴۴ فقره پرونده با موضوعات اقتصادی نظیر کلاهبرداری شبکه‌ای و سازمان یافته منتهی به اخلال در نظام اقتصادی کشور خبر داد و افزود: تخلف از تعهدات ارزی با عدم ارائه برگه سبز گمرکی، ارائه اسناد و مدارک غیرواقعی به بانک‌ها، دریافت ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد، اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق سوخت و حامل‌های انرژی یارانه‌ای بخشی دیگر از این ۴۴ پرونده بوده است و ۴ پرونده با ذکر اسامی افراد با اجازه قانون بوده است، هر پرونده قطعی که قانون اجازه معرفی محکومان آن را بدهد اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اغتشاشات سال گذشته تعداد ۴ هزار و ۲۴۷ نفر بازداشتی داشته‌ایم، عنوان کرد: از این تعداد ۳هزار و ۸۹۱ نفر پرونده قضایی تشکیل شد، بیش از یک هزار نفر از دستگیر شدگان اغتشاشات در مراجع امنیتی و انتظامی پس از دستگیری مورد عفو و بخشش واقع شده و آزاد شدند، برخی از این افراد به دلیل اینکه تحت تأثیر سلبریتی‌ها قرار گرفتند وارد اغتشاشات شده‌اند و همه اسناد و مصاحبه‌های این افراد که تحت تأثیر عملیات روانی سلبریتی‌ها قرار گرفتند موجود است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان، تصریح کرد: ۲ هزار و ۲۲۸ نفر معادل شصت درصد بازداشتی‌های اغتشاشات مورد عفو کریمانه رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند و آزاد شدند که پرونده برخی از این افراد هنوز در مرحله بررسی و تحقیقات بوده است. در استان اصفهان نزدیک به ۶ هزار نفر اعم از پرونده‌های اغتشاشات و جرایم عمومی مشمول عفو رهبر معظم انقلاب شدند. تعدادی از پرونده‌ها که مشمول عفو نشدند و باید رسیدگی ادامه پیدا کند همچنان در دادگاه انقلاب و شعب ویژه دادگاه عمومی در حال رسیدگی است. به دستور رهبر معظم انقلاب کسانی که توهین به رهبری انجام می‌دهند محکوم به حبس و مجازات نمی‌شوند، اگرچه محکومیت این افراد در قانون اساسی ذکر شده است اما عفو رهبری شامل آنها شده است.

حجت الاسلام جعفری از تشکیل ۲۵ کمیسیون عفو و بخشودگی در دادگستری کل استان اصفهان خبر داد و خاطرنشان کرد: اکنون حتی یک پرونده درخواست عفو و بخشودگی در استان اصفهان بدون بررسی نمانده است و ۲هزار ۵۳۹ درخواست عفو که برای عفو ۷ هزار و ۲۷۰ نفر زندانی بوده است همگی بررسی شده است. حبس زدایی یکی از دستورات رهبر معظم انقلاب برای قوه قضاییه است و تلاش می‌شود از مجازات جایگزین حبس و ظرفیت‌های قانونی در این راستا استفاده بشود تا ضمن محدودیت افراد آثار مخرب حبس و ضرورت بازاجتماعی کردن افراد کاهش پیدا کند و این موضوع خیلی سریع انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰۰ نفر از محکومین دارای اشتغال به کار هستند، اظهار کرد: دستگاه قضایی نسب به محکومان جرایم خطرناک و خشن بسیار سخت‌گیر است ولی در جرایم خرد و کم اهمیت افراد با نظارت دستگاه قضایی امکان اشتغال داشته‌اند و البته مددکارها نظارت همیشگی بر این افراد دارند. عده‌ای هم در داخل زندان در کارگاه‌های حرفه آموزی ما مشغول به فعالیت هستند. ۸۴۰ مورد حکم محکومیت حبس تحت مراقب آزادی با پابند الکترونیک توسط شعب قضایی صادر شد و تعداد ۳ هزار و ۳۸۰ حکم جایگزین حبس به عنوان ارفاق به افراد فعال در بخش‌های مختلف جامعه صادر شده است.

رییس کل دادگستری استان اصفهان به رتبه ممتاز استان اصفهان در حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد و آزادی این دسته از زندانیان با حمایت خیرین و افراد نیکوکار، تصریح کرد: ۵۱ نفر از محکومین به قصاص نفس با پیگیری خیرین آزاد شدند. ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در یک سال اخیر ۲۹۶ مورد مراجعه حضوری از سوی سرمایه‌گذاران داشته است و ۱۵۵ مورد پاسخگویی کتبی و ۲۰۳ مورد بازدید انجام شده و ۲۳ مورد هم در مرکز استان رییس کل دادگستری و دادستان از واحدهای بزرگ دارای مشکل بازدید داشتند.

وی از احیای ۵۱ مورد واحد صنعتی و کارگاهی توسط ستاد اقتصاد مقاومتی دستگاه قضایی اصفهان خبرداد و اظهار کرد: ۳۳ هزار و ۹۵۰ فرصت شغلی از این طریق تثبیت شده است، هزار و ۲۰۶ هکتار اراضی ملی در استان اصفهان رفت تصرف شده است و ۹۱ هکتار حریم و بستر رودخانه‌ها نیز آزادسازی شده است.

حجت الاسلام جعفری پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از رسالت‌های دستگاه قضایی برشمرد و عنوان کرد: ۵۰ نفر از همکاران قضایی ما به مدارس و آموزشگاه‌ها اعزام می‌شوند تا در خصوص مسائلی نظیر فضای مجازی و نفوذ دشمنان در این فضا روشنگری کنند، به متهمین اغتشاشات که از کارگر ساده تا افراد دارای مدرک دکترا در میان آنها بود در جوی کاملا صمیمی درخواست کردم یک دقیقه در خصوص منطق حضور خود در اغتشاشات صحبت کند تا آزاد بشود اما هیچکدام حرفی برای گفتن نداشتند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات