۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۷۳۶۳۸۰
امام‌جمعه بجنورد:

میراث فرهنگی، معرف هویت ملی و مذهبی کشور است

میراث فرهنگی، معرف هویت ملی و مذهبی کشور است
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نوری گفت: میراث فرهنگی با تولید آثار فاخر همچون فیلم، کتاب و غیره معرف هویت ملی و مذهبی کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز، در دیدار با مدیرکل و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی به مناسبت هفته گردشگری، با اشاره به وظایف میراث فرهنگی، اظهار داشت: پاسداری و معرفی هویت دینی و ملی کشور یکی از وظایف مهم اداره میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به وظایف خاص کارکنان میراث فرهنگی در حفظ و معرفی هویت دینی و ملی، افزود: البته پاسداری و معرفی میراث فرهنگی فقط مختص یک‌نهاد یا اداره خاص نیست بلکه همه ما باید نسبت به هویت دینی و ملی خود عرق داشته معرف این هویت باشیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نوری اضافه کرد: افرادی که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند می‌توانند با اقدامات نوآورانه نسبت به حفظ و پاسداری از هویت ملی و دینی عمل کنند.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع‌دستی هم که انتقال‌دهنده فرهنگ یک ملت و کشور است ما پیشینه بسیار ارزشمندی داریم و می‌توانیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نوری تصریح کرد: اگر ما به صنایع‌دستی به‌عنوان انتقال‌دهنده فرهنگ یک ملت اهمیت ندهیم و این فرصت بی‌نظیر را برای انتقال فرهنگ جدی نگیریم بی‌تردید در این زمینه ضرر می‌کنیم.

وی بابیان اینکه که فرش ترکمن راز و جرگلان معرف فرهنگ آن منطقه است، خاطرنشان کرد: ما باید از تمام فرصت‌ها و صنایع‌دستی برای معرفی فرهنگ و ارزش‌های استان استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نوری با اشاره به نقش میراث فرهنگی در معماری شهری، افزود: بی‌تردید معماری هر شهر معرف زیبایی و فرهنگ آن شهر است و نقش میراث فرهنگی در معماری شهری غیرقابل‌انکار است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: با توجه به اهمیت معماری هر شهر که معرف فرهنگ آن منطقه است ما باید سعی کنیم بناها با اقتباس و بر اساس معماری سنتی و اسلامی ساخته شود.

گفتنی است، تعداد آثار ثبت‌شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت‌شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملموس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات