۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۷۳۵۸۹۵

نخستین جلسه بررسی ایده های حوزویان با بررسی لایحه عفاف و حجاب برگزار شد

نخستین جلسه بررسی ایده های حوزویان با بررسی لایحه عفاف و حجاب برگزار شد
نخستین جلسه از مجموعه جلسات بررسی ایده‌های حوزویان با بررسی لایحه عفاف و حجاب، باحضور کارشناسان حوزه فرهنگ و حجاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب  نخستین جلسه از مجموعه جلسات بررسی ایده‌های حوزویان با همکاری پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت و پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) در دفتر پژهشکده تبلیغ قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ضعف قوانین موجود کشور در برخورد با بی حجابی گفت: در قانون فعلی، روند رسیدگی بسیار طولانی است و همین طولانی بودن باعث کم شدن اثر آن شده؛ علاوه بر این برخی روش های مواجهه و برخورد هم نیاز به  بروزرسانی دارد تا اثرگذاری بیشتری را شاهد باشیم از این رو تنظیم یک قانون جدید برای مقابله با بی حجابی ضروری است.

وی در ادامه یکی از مزایای لایحه جدید را تخلف انگاری برخی عنوان ها دانست و افزود: تخلف انگاری لزوما عقب نشینی از موضع اسلام نیست، بلکه ‌یک‌ تسهیلگری در روند رسیدگی است تا در پیچ و خم دادگاه و رسیدگی قضایی متوقف نشود؛ البته نباید رسیدگی قضایی و کیفری به حذف یا کمرنگ شود بلکه باید با تدبیر درست و تلفیق تخلف انگاری و جرم انگاری درصد اثرگذاری و سرعت رسیدیگی را بالا ببریم.

در ادامه این جلسه، خانم معصومه سیفی استاد حوزه علمیه خواهران و فعال عرصه عفاف و حجاب با بیان اینکه این لایحه حدود 12 اشکال دارد، مهم ترین این اشکالات را ابهام برخی واژه ها و معانی کلمات عنوان کرد و اظهار داشت: در بخش های مختلف این متن، ابهامات زیادی وجود دارد که در صورت برطرف نشدن در زمان اجرا، قطعا با مشکلات زیادی رو به رو خواهیم شد؛ مثلا در همان ابتدای لایحه و ماده یکم، عبارت « از طرق مقتضی» آمده که مشخص نیست این طرق مقتضی چیست، یا در جای دیگر صحبت از هنجار های اجتماعی است که بسیار معنای گسترده ای دارد و باید به هنجار های اجتماعی اسلام تغییر پیدا کند.

نخستین جلسه بررسی ایده های حوزویان با بررسی لایحه عفاف و حجاب برگزار شد

سپس حجت‌الاسلام مهدی بیاتی دبیر کارگروه زیست عفیفانه شورای فرهنگ عمومی، توجه همه دغدغه مندان را به این سمت برد که آیا مسئله حجاب با این لایحه حل می شود یا خیر و باید چه انتظاری از قانون برای مواجهه با بی حجابی داشته باشیم و پاسخ به این سوالات را مهم ترین بحث در بررسی متن لایحه دانست.

وی یکی از آسیب های متداول در امر قانون گذاری را ضمانت اجرای آن قانون وضع شده خواند و بیان داشت: با توجه به حساسیت موضوع حجاب باید فکری برای ضمانت اجرایش کرد.

حجت‌الاسلام بیاتی مهم ترین ضعف لایحه پیشنهادی جدید را عدم توجه به ریشه ی بی حجابی یعنی اقامه کنندگان بی عفتی و بی حجابی دانست و توضیح داد: به عنوان مثال،اگر بنا باشد قوه قضائیه فقط یک عکس العمل در مواجهه با بی حجابی انجام دهد بهترین اقدام برخورد با اقامه کننده و مروج بی حجابی است و نه برخورد با مرتکبان؛ اکثر افراد بی حجاب متدین  هستند و فریب برخی جریان های رسانه ای را خورده اند، اما اقامه کننده و اشاعه دهنده حسابشان از این افراد فریب خورده جداست، به همین دلیل قانون باید به ترتیب با اقامه کننده، اشاعه دهنده و مرتکب برخورد کند.

ارسال نظرات