۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۷۳۳۴۱۹

راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع

راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع
معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری از راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در حج تمتع سال جاری برای استفاده زائران خبر داد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدحسین رکن الدینی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در نشست صبح امروز مسئولان و کارشناسان دفاتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان‌ها و مناطق گفت: از ۱۵۰ عنوان کتاب‌های مرتبط با حج ۴۰ عنوان انتخاب شده که این کتاب‌ها به صورت بسته‌های ۲۰ تا ۳۰ تایی به خادمان فرهنگی کاروان‌ها تحویل خواهد شد.

کتابخانه‌های سیار جمهوری اسلامی ایران در حج تمتع امسال راه‌اندازی می‌شود

وی افزود: خادمان فرهنگی در شهرهای مکه و مدینه این کتاب‌ها را در اختیار زائران قرار می‌دهند و می‌توانند با ذوق و سلیقه خود مسابقاتی را در خصوص محتوای کتاب‌ها طراحی و برگزار کنند و در پایان سفر حج، کتاب‌ها به زائرانی که در زمینه کتابخوانی فعال بوده ‌اند، اهدا خواهد شد.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به تنوع کتاب‌های انتخاب شده، احکام، اسرار و معارف حج، تاریخ اسلام و محورهای مذهبی، سیاسی و فرهنگی را از مهم‌ترین عناوین این کتاب‌ها برشمرد و در ادامه با تبیین سیاست‌های کلان فرهنگی حج ۱۴۰۲ خطاب به حاضران، خاطرنشان کرد: شما به عنوان نمایندگان و کارشناسان بعثه در استان‌ها وظیفه سنگینی را بر عهده دارید و باید به تکلیف شرعی و قانونی خود به شایستگی عمل کنید.

وی با اشاره به نقش دفاتر بعثه در استان‌ها در معرفی، انتخاب و تأیید روحانیون کاروان‌ها گفت: در انتخاب روحانیان باید همه شایستگی‌ها و توانایی‌ها از نظر علمی، جسمی و اخلاقی احراز شود و نباید در این زمینه اغماض صورت گیرد.

وی افزود: زائران در این سفر به دنبال ارتقاء معنویت خود هستند، بنابراین باید روحانی‌ای انتخاب شود که بتواند درخواست‌های منطقی و به حق زائران را در حد مطلوب پاسخگو باشد.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام محمدعلی اخویان، مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در حج تمتع، زائران از اقشار و تخصص‌های مختلف حضور دارند خواستار جمع‌آوری اطلاعات شغلی و تحصیلی حجاج به ویژه خانواده‌های معظمی شد که دو شهید تقدیم نظام اسلامی کرده و افزود: با جمع آوری این اطلاعات و شناسایی این دسته از زائران برنامه‌هایی متناسب با جمعیت هدف برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام اخویان با بیان برنامه ریزی انجام شده برای ارتقای آگاهی‌های زائران و عوامل اجرایی حج، از آماده سازی نرم‌افزارهای تولید شده با موضوع حج در بعثه خبر داد و گفت: این نرم افزارها شامل کاروان مجازی حج، مناسک حج، کتابخانه گنجینه حج و نرم افزار پیام رسان عرفه است که امسال برای نخستین بار تولید شده و مجموعه آنها در اختیار خادمان فرهنگی کاروانها قرار می‌گیرد.

در این نشست همچنین حجت‌الاسلام علی پروانه، مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثـه‌ دستورالعمل‌ها و برنامه‌های جدید این واحد برای گزینش روحانیان کاروان‌های حج و عتبات را تشریح کرد.

در پایان جلسه پس از ارائه گزارش کمیسیون‌های اعزام و جذب و گزینش بعثه مقام معظم رهبری، مدیران دفاتر بعثه در استانها سوالات خود را در خصوص نحوه ثبت‌نام و چگونگی تایید مدارک تحصیلی و صلاحیت روحانیان و‌ مداحان برای اعزام به عتبات و حج مطرح کردند که مقرر شد این نکات برای طرح و بررسی به شورای عالی بعثه ارائه شود.

مالک شریعت ناصری
ارسال نظرات