۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۷۳۳۱۴۰
رحیم پور ازغدی در فرهنگ سرای امام رضا:

دانشگاه‌های امروزی جهان، از تمدن‌های ایران و اسلام کپی شدند

دانشگاه‌های امروزی جهان، از تمدن‌های ایران و اسلام کپی شدند
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به پیشرفت دانشگاههای کشور در زمینه های مختلف علمی و انتقاد از تمسخر،خود تحقیری، این موضوع را ناشی از القای استعمار و نبود حافظه تاریخی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، استاد حسن رحیم ور ازغدی در فرهنگ سرای امام رضا(ع) واقع در سبزوار در جلسه ای با عنوان جلسه آسیب شناسی سیاسی و فرهنگی جامعه ایران در جمع فرهیختگان و اهالی حوزه و دانشگاه بیان داشت: پیشرفت دانشگاه های کشور در زمینه های مختلف علمی اتفاق افتاده است و بعضی نه تنها اینها را نمی بینند بلکه آنها را نیز به تمسخر می گیرند و می گویند نمی شود!

وی افزود: دلیل این حقارت تاریخی چیست؟ برای اینکه یک و نیم قرن قبل کشورهای استعمارگر از طریق نوکرانشان به مردم القاء کرده اند، یک دلیل دیگر این است که حافظه تاریخی ندارند و نمی‌دانند دانشگاه های به سبک امروزی همه کپی از دانشگاه های ایرانی اسلامی است.

وی ادامه داد: این مسائل را باید استادان ما با استناد تاریخی به دانشجویان منتقل کند و به مثابه خونی در رگ های جامعه به گردش در آورند.

رحیم پور ازغدی گفت: در لسان روایات وقتی که انسان تحقیر شود هر کاری را انجام می دهد. در نگاه اسلامی برای پیشرفت اول باید تکریم انسان صورت گیرد اگر او را تحقیر کنیم هر جنایتی ممکن است از او سر بزند.

وی افزود: مراکز علمی که در دوره رنسانس ساخته شد تماما از مراکز ایرانی و عربی کپی بود نخستین دانشگاه ها به معنای امروزی دانشگاه هایی بود که در کشورهای اسلامی پایه گذاری شد مانند دانشگاه الازهر که توسط تمدن شیعی یعنی فاطمیان مصر ساخته شد. در قرن های قرون وسطی در اروپا کسی را دانشمند می دانستند که در مراکز اسلامی درس خوانده بود.

وی ادامه داد: الگوی اصلی بعضی مراکز دانشگاهی غرب از مکتب علمی امام صادق (ع) است که نمونه آن جابر بن حیان پدر شیمی جهان، شاگرد امام صادق(ع) بود.

رحیم پور ازغدی گفت: اولین دانشگاهی مبتنی بر حلقه عقلی، دانشگاه مدینه و بعد بیت الحکمه در زمان امام رضا (ع) بود؛ در همین دوسالی که امام رضا (ع) را محترمانه بازداشت کردند، امام (ع) جلسات نوین علمی را در قالب مناظره راه اندازی کرد.

وی افزود: در این روش اولویت نشان دادن حق بود نه تحقیر طرف مقابل، در حالیکه در قرون وسطی به بدترین شکل با طرف مقابل برخورد می کردند. این بیت الحکمه که از زمان امام رضا (ع) تاسیس شد، مرکز رجوع علمی آن زمان بود.

استاد رحیم پور بیان داشت: نهضت ترجمه نیز از داشته های کشورهای ایرانی اسلامی شروع شد البته ترجمه دو نوع است ترجمه فعال و ترجمه غیر فعال.

وی افزود: زبان محمل فکر است و وقتی زبان تغییر کرد محمل فکری نیز تغییر می کند و وقتی زبان را تغییر دادیم سبک زندگی هم به همان زبان خواهد شد و این در جهت کشتن خودآگاهی تاریخی است.

وی ادامه داد: حتما مشکل اقتصادی در تحقیر شدن نقش دارد، یکی از کارهایی که فقر انجام می دهد حرمت را می شکند و معمولا حرف انسان سرمایه دار را حتی اینکه فهم و شعور کافی نداشته باشد بهتر گوش می دهند.

رحیم پور در ادامه تاکید کرد: حتما فقر و ثروت چه در فرد و چه در جامعه اثر دارد اما باید خودباوری داشته باشیم و باید مشکلات اقتصادی دیگر جاها را نیز در کنار مشکلات خودمان ببینیم و بسنجیم که البته ما در صدد توجیه مشکلات نیستیم اما کسی می تواند آینده را بسازد که گذشته را باور داشته باشد.

وی افزود: رابطه دو جور است رابطه فعال و منفعل که رابطه فعال بر اساس منافع ملت است و ما باید بر اساس رابطه فعال با همه رابطه داشته باشیم از جمله چین و روسیه.

وی ادامه داد: اکنون هم رابطه با چین و روسیه اگر به نفع ملت ایران باشد مناسب است در شرایط فعلی که مورد تحریم کشورهای غرب هستیم چین و روسیه نه تنها کشور را تحریم نکردند بلکه به ما کمک هم می کنند این در حالی است که در صورت استعمارگری این دو کشور می بایست در مقابل اینها نیز بایستیم.

استاد رحیم پور بیان داشت: شروع خیلی از دانشگاه های غرب که بر اساس وقف بوده از مراکز علمی ایرانی اسلامی ساخته شده حتی درجات علمی یا معماری دانشگاه ها از مراکز علمی ری و بغداد گرفته شده است.

وی افزود: در این دانشگاه ها نظیر کمبریج، آکسفورد و پاریس حتی به شیوه دانشگاه های ری و بغداد اجازه تغییر معماری را هم نمی دهند این را مقایسه کنید با تخریب آثار اسلامی قدیم توسط وهابیت که این شیوه در نهایت موجب فراموشی داشته های تاریخی خواهد شد.

وی ادامه داد: خیلی از علوم امروزی مانند جبر و مثلثات تا قبل از دوران اسلامی نبوده است که همه اینها را غرب از دانشمندان اسلامی آموخته اند اما نه اجازه می دهند که ما اینها را بازگو کنیم و نه دانشمندان ما اینها را بازگو می کنند. بسیاری از این موضوعات در آثار دانشمندان مسیحی و غیر مسلمان بازگو شده است.

رحیم پور ازغدی گفت: از دوستان خواهش می کنم که تاریخ علم را مطالعه کنید و خود تحقیری نکنیم و باید اول خودمان را و ذهنیتمان را اصلاح کنیم و الا موجب شکست ما خواهد شد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات